Gródków dnia 29.02.2012r.
Ldz. BZ 21 - 1/02/2012
Pan
Marcin Korolec
Minister ŚrodowiskaZAŻALENIE
na bezczynność organu administracji rządowej
Działając w imieniu Rady Związku - organu statutowego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Przemysłu Drzewnego - na podstawie udzielonego mi pełnomocnictwa, które załączam, na zasadzie art. 37 § 1 w zw. z art. 5 § 2 pkt. 3) i pkt. 4) Kpa, a także w wykonaniu dyspozycji art. 52 § 1 w zw. z art. 3 § 2 pkt. 8) ustawy z dnia 30.08.2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U, z 2002r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) wnoszę zażalenie na bezczynność Ministra Środowiska jako organu administracji rządowej właściwego w sprawie wszczęcia zgodnie z art. 61 § 1 Kpa w zw. z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 1 pkt. ustawy z dnia 28.09.1991r. o lasach (tekst jedn. Dz. U z 2002r. Nr 45, poz. 435) postępowania administracyjnego na żądanie skarżącego, zgłoszone w piśmie z dnia 14.12.2011r. Ldz. PZ 28 - 1/12/11.
Podstawę niniejszego zażalenia stanowi zarzut:
1. niedopełnienia przez organ powinności, do której jest zobligowany art. 61 § 1 Kpa, poprzez niepowiadomienie skarżącego o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie;
2. nierozpatrzenia jak dotąd przedmiotowej sprawy pomimo upływu terminu określonego w art. 35 § 1 - 3 Kpa;
3. zignorowanie przez organ obowiązku o którym stanowi art. 36 § 1 Kpa, wskutek:
- niepowiadomienia skarżącego jako strony o przyczynach przekroczenia terminów, o którym stanowi art. 35 Kpa; jak również
- niepodania przyczyn zaistniałej zwłoki, a także nie wskazanie nowego terminu załatwienia sprawy;
4. niewydanie do tej chwili przez organ merytorycznego orzeczenia w rozumieniu art. 104 Kpa o sposobie załatwienia przedmiotowej sprawy.
UZASADNIENIE
OZPPD w piśmie z dnia 14.12.2011r. Ldz. PZ 28 - 1/12/11 skierował do Ministra Środowiska zgodnie z właściwością na podstawie art. 61 § 1 Kpa zw. z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 28.09.1991r. o lasach wniosek o:
1. wskazanie ważnej podstawy prawnej w rozumieniu art. 87 Konstytucji RP, uprawniającej Ministra Środowiska - w świetle wyżej powołanych przepisów -
do utrzymywania w Statucie PGL LP po dniu 1.10.1996r. nadal w mocy upoważnienia dla Dyrektora Generalnego LP do ustalania w drodze zarządzeń własnych zasad sprzedaży przez Skarb Państwa drewna, pozyskiwanego przez PGL LP w ramach sprawowanego zarządu z drzewostanu lasów państwowych
2. potwierdzenie zachowania nadal ważności zapisów w § 8 ust. 1 pkt. 5) i Statutu PGL LP mimo wejścia w życie przepisów art. 17 ust. 4 oraz art. 17a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, a także przepisów ustawy z dnia 4 września 1997r. o działach administracji rządowej;
3. ocenę - w ramach nadzoru nad PGL LP i gospodarką leśną [art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach] - przez Pana Ministra, jako właściwy w tym zakresie naczelny organ administracji rządowej, ważności oraz zgodności z prawem, stosownie:
a) zasad sprzedaży drewna w PGL LP w ogóle, a na 2012r. w szczególności, wprowadzonych do stosowania w formie załącznika nr 1 do zarządzenia Nr 51 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27.10.2011r. w sprawie sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w 2012r. (znak OM - 906-1-8/11);
b) uprawnień Dyrektora Generalnego LP do:
- organizowania i ustalania regulaminów przetargów i aukcji internetowych na sprzedaż przez Skarb Państwa drewna na potrzeby gospodarki krajowej,
zwłaszcza przemysłu drzewnego; oraz
- upoważniania - wbrew regulacjom ustawowym zapisanym w art. 33-35 ustawy o lasach - kierowników zakładów LP [§ 2 pkt. a) załącznika nr 1 cyt. zarządzenia Nr 51] do sprzedaży drewna [art. 535 w zw. z art. 140 Kc], a więc do reprezentowania Skarbu Państwa w stosunkach cywilnych;
- jednostronnego narzucania nabywcom - przedsiębiorcom w stosunkach cywilnych warunków sprzedaży tego drewna w drodze wydawanych przez siebie zarządzeń,
Jednocześnie w przypadku negatywnej oceny kwestii wskazanych w pkt. 3 skarżący wnosił o:
1. stwierdzenie niezgodności z prawem, uchylenie i niezwłoczne wyeliminowanie ze stosowania zasad sprzedaży drewna w PGL LP narzuconych zarządzeniem Nr 51 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27.10.2011r. w sprawie sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe w 2012r. (znak OM - 906-1-8/11) w załączniku nr 1;
2. unieważnienie wszystkich czynności cywilno-prawnych dokonanych przez Dyrektora Generalnego LP w stosunku do uznaniowo uprzywilejowanych nabywców drewna, zwłaszcza wielkich firm i koncernów zagranicznych działających w kraju, którym z rażącym naruszeniem zakazu w art. 9 ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007r. Nr 50, poz. 331) zapewniono poza przetargami i aukcjami zakupy drewna, tj. na zasadach innych, niż te które już są i mają w roku przyszłym być stosowane w stosunku do pozostałych przedsiębiorców;
3. zakazanie dyrektorowi generalnemu LP dotychczasowych samowolnych i bezprawnych praktyk w przedmiotowym zakresie;
4. zobowiązanie dyrektora generalnego LP, jako kierownika państwowej jednostki organizacyjnej zarządzającej jedynie lasami Skarbu Państwa do poszanowania zasad praworządności i zaniechania naruszeń prawa.
Ponieważ pismo OZPPD z dnia 14.12.2011r. Ldz. PZ 28 - 1/12/11 zostało adresatowi doręczone dnia 19.01,br. [pocztowy nr nadawczy przesyłki poleconej 117658539] to oznacza, że w świetle art. 61 § 3 Kpa dzień doręczenia pisma jest datą wszczęcia przez organ postępowania administracyjnego w sprawie wnioskowanej w cyt. piśmie.
dowód: kserokopie:
1. dowód nadania przesyłki poleconej - zał. nr 1
2. dowód odbioru przez adresata przesyłki - zał. nr 2
Pomimo upływu od tego czasu ponad 2-ch miesięcy, a przez to przekroczenie terminów załatwienia sprawy określonych art. 35 Kpa, Minister Środowiska nie tylko załatwił jak dotąd sprawy w sposób określony art. 104 Kpa, ale nawet nie dopełnił wobec OZPPD jako strony powinności, wskazanych w pkt. 1-4 zarzutów zażalenia.
Przedstawione fakty uzasadniają sformułowanie zarzutu rażącego naruszenia prawa przez organ, z powodu jego bezczynności oraz nadmiernej przewlekłości prowadzonego postępowania administracyjnego.
Zarzut rażącego naruszenia prawa uzasadnia nadto przepis art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010r. Nr 220, poz. 1447), który również obligował organ do załatwienia bez zbędnej zwłoki sprawy zgłoszonej przez skarżącą OZPPD.
Co istotne, uzasadnia to także zarzut naruszenia przez organ elementarnych zasad praworządności w świetle art. 6, art. 7, art. 8 i art. 12 Kpa, a także art. 2 i art. 7 Konstytucji RP.
Podkreślić należy, że zgłoszone przez skarżącego w piśmie z dnia 14.12.2011r. Ldz. PZ 28 - 1/12/11 żądanie ma żywotne znaczenie dla dalszego funkcjonowania z korzyścią dla krajowej gospodarki rodzimych średnich i małych przedsiębiorców przetwarzających surowiec drzewny nabywany od właściciela lasów państwowych - Skarbu Państwa.
OZPPD zrzesza właśnie takich przedsiębiorców będących pracodawcami, i na podstawie art. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991r. Nr 55, poz. 235 z późn. zm.) reprezentuje ich interesy gospodarcze wobec organów administracji państwowej.
Zaistniała zwłoka w załatwieniu tak żywotnej dla tych przedsiębiorców sprawy, stanowi realne zagrożenie dla ich dalszego funkcjonowania oraz konkurencyjności na rynku, z powodu nieuprawnionych preferencji stwarzanych przez Dyrektora Generalnego LP wielkim firmom i koncernom zagranicznym.
Mając na uwadze powyższe, jak również wymóg formalny poprzedzający wniesienie skargi do WSA w tym przedmiocie zażalenie jest zasadne.
Ogólnopolski Związek Pracodawców Przemysłu Drzewnego
Dyrektor Biura Związku
Maciej Pająk