W spotkaniu uczestniczyli m.in. Marek Adamowicz- Dyrektor OIGPM w Warszawie , Józef Szyszka- Dyrektor Projektu MEBLE POLSKA 2011 z MTP w Poznaniu, Zarząd i Dyrekcja Grupy SZYNAKA, a także przedstawiciele Meblarskiej Spółdzielni Pracy DĄB w Gdyni oraz przedstawiciele firm Oristo i Libro.
Celem spotkania było wypracowanie wspólnego stanowiska branży meblarskiej, mającego posłużyć do stworzenia wniosku konkursowego w projekcie objętym dofinansowaniem w ramach poddziałania 6.5.1 oraz 6.5.2 POIG na promocję branży. Podczas całodniowego spotkania omówiono szczegółowo sytuację gospodarczą na rynku krajowym i eksportowym. Wskazano na dalsze możliwości ekspansji branży meblarskiej w aspekcie polskich aspiracji przy kreowaniu marki „polskich mebli”, jako synonimu wysokiej jakości oraz rozpoznawalnego, ciekawego wzornictwa. Prezes Jan Szynaka podkreślił potrzebę efektywnego wsparcia promocji polskich mebli przez władze centralne z wykorzystaniem środków UE.
Dyrektor OIGPM zaprezentował kierunki działań promocyjnych dedykowanych branży. Główne działania promocyjne, jakie powinny być adresowane do polskich producentów mebli, to przede wszystkim organizacja ekspozycji rodzimych produktów meblowych w największych ośrodkach wystawienniczych (Mediolan, Kolonia, Paryż, Walencja, Birmingham, High Point, Shenzhen). Kolejną sprawą jest koncentracja działań na grupach zakupowych i handlowych oraz mediach – organizacja misji wyjazdowych i przyjazdowych - promocja polskiego przemysłu oraz kultury polskiej. Ważne jest także przygotowanie i opublikowanie serii materiałów promocyjnych w znaczących pismach branżowych w wybranych krajach europejskich. Kluczowym jest wpisanie przemysłu meblarskiego, jako preferowanego odbiorcy dotacji z funduszy UE, zarówno ogólnopolskich jak i regionalnych, co wspomoże promowanie polskiego wzornictwa i projektantów. Wśród działań promocyjnych kierowanych do odbiorców mebli najważniejsze są: przygotowanie kampanii w mediach typu „life style” i „bussines” (prasa, TV, oraz Internet) na temat polskich mebli oraz publikacji o charakterze bezpośredniej oferty handlowej, zawierającej silne elementy promocyjne kraju.
Podczas ożywionej dyskusji uczestnicy wskazali na dwa problemy, które oprócz samej promocji, powinny być za pośrednictwem OIGPM omawiane i rozwiązywane wspólnie z Ministerstwem Gospodarki. Pierwszym zagadnieniem jest sprawa niewłaściwych regulacji prawnych dotyczących gospodarki biomasą, co powoduje ogromny wzrost cen materiałów płytowych, jak i samego drewna . Skutkiem tego jest niska konkurencyjność branży meblarskiej na rynku globalnym. Drugi aspekt odnosi się do zwiększenia starań o fundusze unijne, które w większej mierze powinny być adresowane bezpośrednio do Producentów, poprzez proste formy, jak np. inwestycje w środki trwałe (maszyny, technologie), dopłaty do kredytów pod eksport lub ubezpieczenia eksportowe.
Prezes Jan Szynaka podkreślił silną potrzebę wspólnych działań ze strony aktywnych reprezentantów przemysłu meblowego, OIGPM oraz innych instytucji dla efektywnego wykorzystania środków UE na promocję polskiej gospodarki, na wypracowanie marki „dobrych, polskich mebli”.