DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 

OZPPD: Protest do Marszałka Sejmu w sprawie dezinformacji posłów

Ogólnopolski Związek Pracodawców Przemysłu Drzewnego złożył na ręce Marszałka Sejmu protest z powodu dezinformacji, jakiej zdaniem związku na 55. plenarnym posiedzeniu Sejmu RP dopuścił się Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Janusz Zalewski.

Fot. Drewno.pl

Gródków, dnia 07.12.2009r.
Ldz. PZ 38 - 1/12/09


Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP

Wielce Szanowny Panie Marszałku,

    W wykonaniu uchwały organu statutowego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Przemysłu Drzewnego - Walnego Zgromadzenia Członków, na ręce Pana Marszałka przesyłam protest z powodu dezinformacji posłów, jakiej dnia 2.12.br. na 55 posiedzeniu Sejmu RP w związku z omawianiem 11 i 12 pkt. porządku dziennego w sprawie sprzedaży drewna pozyskiwanego z drzewostanu lasów Skarbu Państwa, dokonał w swoim wystąpieniu w imieniu Ministra Środowiska Podsekretarz Stanu - p. Janusz Zalewski.
Lasy te pod nadzorem Ministra Środowiska administrowane (zarządzane) są przez państwową jednostkę organizacyjną - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe - w skrócie PGL LP lub Lasy Państwowe, tzn. tak jak odnotowano w "Sprawozdaniu Stenograficznym z 55 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 2 grudnia 2009r. (drugi dzień obrad) ".
Ponieważ Ogólnopolski Związek Pracodawców Przemysłu Drzewnego (w skrócie OZPPD) zrzesza przedsiębiorców będących pracodawcami, którzy przetwarzają na potrzeby gospodarki krajowej drewno wielko i średniowymiarowe pozyskiwane w stanie surowym głównie z lasów Skarbu Państwa, to kwestie dotyczące stanu lasów polskich pozostają w ścisłym i bezpośrednim związku z zabezpieczeniem surowcowym zarówno naszych członków, jak i krajowego przemysłu drzewnego.
Z uwagi na to obrady Sejmu RP w tym przedmiocie spotkały się z wielkim zainteresowaniem także naszych członków, a treść wszystkich wystąpień opublikowanych w cyt. powyżej sejmowym sprawozdaniu stenograficznym po wnikliwej analizie stała się dnia 4.12.br. tematem dyskusji Walnego Zgromadzenia Członków OZPPD.

Z racji posiadanych uprawnień ustawowych oraz zadań statutowych, opinia Walnego Zgromadzenia Członków OZPPD dotycząca stanowiska reprezentowanego przez Podsekretarza Stanu - p. Janusza Zalewskiego na posiedzeniu Sejmu RP dnia 2.12.br. siłą rzeczy nie dotyczy ani zagadnień związanych lesistością kraju, ani z gospodarowaniem żywą materią lasu.

OZPPD będąc na podstawie art. 5 ustawy z dnia 23.05.1991r. o organizacji pracodawców (Dz. U. z 1991r. Nr 55, poz. 235) uprawniony do reprezentowania interesów zrzeszonych członków m.in. wobec organów władzy i administracji rządowej, uważa się natomiast w pełni uprawniony wyrażać swoje stanowisko w zakresie zasad dystrybucji drewna, a zwłaszcza obnażać na forach publicznych wszelkie nieprawidłowości i nadużycia prawa w tym zakresie.
Przedstawione poniżej krytyczne uwagi ograniczają się i koncentrują się wyłącznie na zwróceniu uwagi posłów in gremio oraz Sejmu RP jako naczelnego organu państwa, na brak - wbrew temu co stwierdził Podsekretarz Stanu - p. Janusz Zalewski - przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe jako zarządcy lasów państwowych, a tym samym administratora mienia Skarbu Państwa, jak również kierownika tej państwowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej nawet ani osobowości ani zdolności prawnej jakichkolwiek uprawnień ustawowych do :
- prowadzenia w imieniu własnym sprzedaży drewna pozyskiwanego w ramach
 sprawowanego zarządu z drzewostanu tych lasów;
- samodzielnego ustalania przez dyrektora generalnego PGL LP, z pominięciem
 właściwego naczelnego organu administracji rządowej - ministra, zasad i cen
 sprzedaży pozyskanego drewna;
- narzucania nabywcom, w tym przedsiębiorcom drzewnych, tych zasad i cen
 sprzedaży przez dyrektora generalnego PGL LP w trybie zarządzeń własnych.

W tym zakresie jak dowodzi zapis na stronie 183 (kolumna lewa od góry) powołanego sprawozdania stenograficznego, Podsekretarz Stanu w MŚ - p. Janusz Zalewski dopuszczając się błędnej i oczywiście nieuprawnionej nadinterpretacji powszechnie obowiązujących w tym zakresie przepisów, wprowadza posłów w błąd, wywodzi jakoby cyt.:
a) "Lasy Państwowe są głównym dostawcą, sprzedawcą drewna na rynku i …"
b) "że to zdecydowanie generalny dyrektor Lasów Państwowych ustala zasady sprzedaży drewna, prowadzi to i wprowadza je. Nie ma żadnych innych organów, które mogłyby się tym zająć, włącznie z ministrem środowiska, bo nie ma on takich kompetencji…"
c) "w moim przekonaniu w związku z dominującą pozycją na rynku drzewnym Lasów Państwowych, ze znacznym rozdrobnieniem przemysłu drzewnego, a przede wszystkim w związku z tym, że mamy okres większego popytu,
 raz większej podaży, trudno jest wypracować kompromis, który zadawalałby wszystkich i …"
d) „Trzeba powiedzieć, że przecież dyrektor generalny Lasów Państwowych stoi na straży majątku Skarbu Państwa i te zasady powinny majątek chronić."

     Naszym zdaniem cała argumentacja Podsekretarz Stanu w MŚ - p. Janusz Zalewski, z której pochodzą powyższe cytaty, dobitnie dowodzi nie tylko o trwających w PGL LP już od wielu lat praktykach nadużywania prawa w zakresie sprzedaży drewna na potrzeby gospodarki krajowej, ale co niezmiernie istotne o tolerowaniu, a nawet akceptowaniu przez kolejnych ministrów środowiska, w tym także obecnie urzędującego, tych sprzecznych z prawem praktyk.
    Dodatkowo niepokoi nas jeszcze to, że stanowisko zaprezentowane przez Podsekretarza Stanu w MŚ - p. Janusz Zalewski, w ogólnej ocenie zostało poparte jak świadczy zapis na stronie 162 (w części dolej kolumny prawej) i str. 163 (kolumna lewa od góry) sejmowego sprawozdania stenograficznego przez Posła Dariusza Bąka przedstawiającego stanowisko Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w tej sprawie, a także w wystąpieniach w imieniu klubów parlamentarnych:
- Posła Henryka Siedlaczka w imieniu Platformy Obywatelskiej [str. 164 na dole kolumny prawej i str. 165 od góry w kolumnie lewej];
- Posła Adama Krzyśkowa w imieniu PSL [str. 170 drugi akapit - w środku kolumny lewej].

Chociaż możemy nawet rozumieć, że skoro Podsekretarz Stanu w MŚ - p. Janusz Zalewski, oraz dwaj członkowie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa - posłowie : Dariusz Bąk i Adam Krzyśków - z zawodu są leśnikami, i z racji lojalności oraz solidarności zawodowej starają się nie dostrzegać ewentualnych nieprawidłowości w działaniach PGL LP, to nie możemy już niestety zrozumieć, dlaczego wymienieni imiennie funkcjonariusze publiczni w swoich wystąpieniach przemilczają, a nawet wprost ignorują oczywisty i powszechnie znany już zainteresowanym organom publicznym fakt, który od dawna podnoszą organizacje reprezentujące przedsiębiorców branży drzewnej, że sprzedaż drewna pozyskiwanego z lasów Skarbu Państwa dokonywana jest przez PGL LP z rażącym naruszeniem prawa, a zarządzenia dyrektora generalnego PGL LP w tym zakresie są bezprawne zwłaszcza w świetle :
- art. 33 ust. 1 - 3 i pozostałych przepisów ustawy z dnia 28.09.1991r. o lasach (tekst jedn. Dz. U.z 2005r. Nr 45, poz. 435);
- art. 17a) ustawy z dnia 8.08.1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 1996r. Nr 106, poz. 493 z późn. zm.); i
- art. 33; art. 331 § 1; art. 34; art. 441 § 1; art. 48 w zw. z art. 45; art. 50; art. 53; art. 58 § 1 i § 2; art. 140 i art. 190 Kc w zw. z art. 535 Kc.

Właśnie te nieprawidłowości w zakresie sprzedaży drewna eksponowali na posiedzeniu Sejmu RP w swoich indywidualnych wystąpieniach posłowie :
- Mirosława Masłowska [vide: treść wypowiedzi zapisana na str.172 (kolumna prawa od góry];
- Piotr Cybulski [vide: treść wypowiedzi zapisana na str.181 kolumna lewa];
Uważamy za konieczne podkreślić, że przedstawiciele Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Przemysłu Drzewnego uczestnicząc dnia 4 listopada br. w posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, którego przedmiotem był m.in. temat "Gospodarka drewnem prowadzona przez PGL LP, starali się zainteresować Komisję trudnościami przedsiębiorców w dostępie do zakupów surowca drzewnego.
Zabierając głos jako prezes OZPPD poinformowałem Komisję o zastrzeżeniach przedsiębiorców co do zasad sprzedaży drewna, podnoszonych od dawna zarzutach dotyczących nadużywania prawa przez dyrektora generalnego LP, w tym bezprawnego narzucania nabywcom drewna przez dyrektora generalnego LP w trybie zarządzeń własnych zasad i cen sprzedaży przez PGL LP drewna pozyskiwanego z lasów państwowych, będącego mieniem Skarbu Państwa.
W swoim wystąpieniu wskazywałem, że nieuprawnione działania dyrektora generalnego PGL LP niszczą rodzimy przemysł drzewny, a z rażącym naruszeniem uczciwych zasad konkurencji stwarzają preferencje dla wielkich firm, w tym koncernów zagranicznych, zaopatrujących się w Polsce w surowiec drzewny.
Wskazywałem na skutki gospodarcze i społeczne tych niezgodnych z prawem praktyk PGL LP.
Na dowód tego powołuję treść swojego wystąpienia na str. 22, 23 i 24 w : Biuletynie Kancelarii Sejmu - Biuro Komisji Sejmowych Nr 2932/VI kad. - z posiedzenia nr 102 Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 4.11.2009r.
Ponieważ z powodu ograniczenia czasowego nie było możliwości przedstawienia przeze mnie pełnego stanowiska OZPPD w przedmiotowej kwestii, to zgodnie z sugestią Przewodniczącego Komisji - Posła Marka Kuchcińskiego w zrobiłem to piśmie z dnia 16.11.2009r. Ldz. PZ 30 - 3/11/09.
Cyt. pismo przesyłam do wiadomości Pana Marszałka w załączeniu. [zał. nr 1]

Z tego też względu szczególnie dziwi druga, indywidualna już wypowiedź posła Henryka Siedlaczka na posiedzeniu Sejmu dnia 2.12.br., zapisana str. 175 [ u dołu kolumny prawej i u góry kolumny prawej ], który ku naszemu zdumieniu z pewnością wiedząc, że są wprowadzane z przekroczeniem uprawnień przez dyrektora generalnego LP, i że są kontestowane przez obie organizacje przedsiębiorców uprawnione ustawowo do reprezentowania interesów gospodarczych zrzeszonych członków, tj. przez OZPPD oraz przez PIGPD, mimo to wprost gloryfikuje te zasady błędnie mniemając :
- jakoby były one rzekomo skonsultowane z przedstawicielami przemysłu;
- niby uwzględniały oczekiwania przemysłu drzewnego, itd.

Szkoda, że posłowie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa nie dokonali własnej, należytej oraz wnikliwej, oceny zgodności z prawem narzucanych pomimo braku takich uprawnień przez PGL LP, a oparli się tylko na niezgodnym ze stanem formalnym zapewnieniem Podsekretarza Stanu w MŚ - p. Janusza Zalewskiego, które było cyt. powyżej, jakoby to dyrektor generalny LP był jedynie władny rzekomo wydawać zarządzenia w tym przedmiocie, bowiem Minister Środowiska nawet takich uprawnień nie ma.

Naszym zdaniem są to tylko półprawdy, wynikające z świadomie opacznego interpretowania obowiązujących w tym zakresie przepisów, mające za wszelką cenę na celu nie pozbawiać dyrektora generalnego LP samowolnego ustalania zasad i cen sprzedaży drewna, i umożliwić w ten sposób kontynuację partykularnych interesów PGL LP.

Zgadzamy się w pełni, że w zaistniałym po utworzeniu urzędu Ministra Skarbu Państwa, a w szczególności z dniem wejścia oraz wejściem w życie art. 17 a) ustawy z dnia 8.08.1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 1996r. Nr 106, poz. 493 z późn. zm.) stanie prawnym, Minister Środowiska w świetle przepisów ustawy z dnia 28.09.1991r. o lasach nie posiada żadnych uprawnień do reprezentowania praw majątkowych Skarbu Państwa.
Ale prawdą również jest, co niestety skrzętnie już przemilcza Podsekretarz Stanu w MŚ - p. Janusz Zalewski, że takich uprawnień ustawowych, wymaganych bezwzględnie cyt. art. 17a) ustawy z dnia 8.08.1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa absolutnie nie posiada także dyrektor generalny LP, bowiem żaden przepis powołanej ustawy o lasach takich uprawnień dyrektorowi generalnemu LP nie przyznaje.
Gdyby Podsekretarz Stanu w MŚ - p. Janusz Zalewski zamierzał rzetelnie wyjaśnić posłom tę kwestię, to musiałby niewątpliwie ujawnić, że wszystkie wydane dotychczas, a zwłaszcza w ostatnich latach, niżej wym. zarządzenia kolejnych dyrektorów generalnych PGL LP :
- zarządzenie Nr 52 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 23 października 2006r. w sprawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli
 WEWNĘTRZNY KODEKS LEŚNY HANDLOWY) znak OM -906-1-125/06
- zarządzenie Nr 52 A Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2007r. w sprawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli
 WEWNĘTRZNY KODEKS LEŚNY HANDLOWY) znak OM -906-1-349/07;
- zarządzenie Nr 89 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 20 listopada 2008r. w sprawie sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak OM -906-1-530/08);
- zarządzenie Nr 69 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 14 października 2009r. w sprawie sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak OM -906-1-395/09),
nie były przecież wcale wydawane na podstawie upoważnienia ustawowego, którego nawet w ogóle nie ma w ustrojowej dla PGL LP ustawie z dnia 28.09.1991r. o lasach, lecz były wydane jedynie na podstawie nieważnej już w świetle art. 17a) ustawy z dnia 8.08.1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa substytucji w § 8 ust. 1 pkt. 5 Statutu PGL LP.
Ponieważ Statut PGL LP nadany został ponad 15 lat temu jeszcze przez ówczesnego Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa mocą zarządzenia Nr 50 z dnia 18 maja 1994r., to dowodzi, że udzielona wtedy dyrektorowi generalnemu LP przez wym. ministra substytucja zapisana w § 8 ust. 1 pkt. 5 Statutu PGL LP, stanowiąca podstawę formalną wydania wszystkich wymienionych powyżej zarządzeń kolejnych dyrektorów PGL LP, nie posiada przymiotów upoważnienia ustawowego, wymaganego bezwzględnie art. 17a) ustawy z dnia 8.08.1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.

Nadmieniamy, że kwestia niezgodności z prawem bezprawnego narzucanie przez dyrektora generalnego PGL LP wg własnej woli zasad i cen sprzedaży drewna przez Skarb Państwa na potrzeby gospodarki krajowej, w tym przemysłu drzewnego, od m-ca maja br. jest przedmiotem zainteresowania Komisji Nadzwyczajnej Komisji Sejmowej "Przyjazne Państwo", która dotychczas obradowała na ten temat dwukrotnie, na posiedzeniu nr 260 dnia 20.05.2009r. i na posiedzeniu nr 294 dnia 16.09.2009r.
[vide : Biuletyn Kancelarii Sejmu - Biuro Komisji Sejmowych Nr 2278/VI kad. - z posiedzenia nr 260 Komisji Nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo" 20.05.2009r.; i Biuletyn Kancelarii Sejmu - Biuro Komisji Sejmowych
 Nr 2715/VI kad. - z posiedzenia nr 294 Komisji Nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo" 16.09.2009r.]

Przedstawiciele OZPPD w piśmie z dnia 19.06.2009r. Ldz. PZ 14 - 1/06/09 do Przewodniczącego tej Komisji - Posła Mirosława Sekuły w zakresie sprzedaży drewna przez PGL LP przedstawili analogiczne stanowisko jak w potem w cyt. piśmie z dnia 16.11.2009r. Ldz. PZ 30 - 3/11/09 do Przewodniczącego Komisji - Posła Marka Kuchcińskiego.
Pismo z dnia 19.06.2009r. Ldz. PZ 14 - 1/06/09 do Przewodniczącego Komisji - Posła Mirosława Sekuły przesyłam również do wiadomości Pana Marszałka w załączeniu [załącznik nr 2].
Przedstawiciele OZPPD uczestnicząc dnia 16.09.2009r. w posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo" otrzymali opinię prawną Nr 1436/09/A sporządzoną przez konsultanta Komisji p. Konrada Borowicza, która potwierdza zasadność podnoszonych przez nas zarzutów, o braku umocowania w ustawie zarówno dla dyrektora generalnego LP do ustalania zasad i cen drewna pozyskiwanego z lasów państwowych, jak i uprawnień do sprzedaży tego drewna w imieniu własnym przez PGL LP, zamiast faktycznego właściciela, którym bezspornie jest wyłącznie Skarb Państwa.

W konkluzji stwierdzamy, że w świetle przytoczonych faktów uzasadnionym jest zarzut, nierzetelnego poinformowania posłów na 55 posiedzeniu Sejmu RP w dniu 2.11.br. przez Podsekretarza Stanu w MŚ - p. Janusza Zalewskiego, a przez to wprowadzenia posłów w błąd w części dotyczącej rzekomych uprawnień dyrektora generalnego PGL LP do ustalania zasad i cen sprzedaży drewna, jak również samodzielnego decydowania przez PGL LP - z pominięciem właściwego ministra - o sprzedaży drewna pozyskiwanego z drzewostanu lasów państwowych, w tym organizowania przetargów i aukcji internetowych w tym przedmiocie.
Wobec braku aktualnie innych uregulowań ustawowych, w świetle prawa jedynym obecnie naczelnym organem administracji rządowej uprawnionym do ustalania zasad, cen i określenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna oraz , warunków technicznych jakościowego jego odbioru przez nabywców, zgodnie z dyspozycją art. 25 ust. 1 in principio i art. ust. 2 ustawy z dnia 4 września 1997r. o działach administracji rządowej (tekst jedn.. Dz. U. z 2007r. Nr 65, poz. 437) pozostaje wyłącznie Minister Skarbu Państwa.
Skoro po myśli zapisu w art. 25 ust. 1 powołanej ustawy cyt.: "Dział Skarb Państwa obejmuje sprawy dotyczące gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, …", a drewno pozyskane z drzewostanu lasów państwowych w rozumieniu art. 53 § 1 Kc w zw. z art. 48 Kc jako pożytek naturalny rzeczy głównej - lasu - bezspornie jest takim mieniem, to z kolei zgodnie z treścią ust. 2 wym. art. 25 tylko cyt.: "Minister właściwy ds. Skarbu Państwa reprezentuje Skarb Państwa w zakresie określonym w ust. 1, z uwzględnieniem przepisów odrębnych. "
A ponieważ art. 28 ustawy z dnia 4 września 1997r. o działach administracji rządowej nie daje Ministrowi Środowiska takich uprawnień, jakie w art. 25 przypisane zostały Ministrowi Skarbu Państwa, a w przepisach odrębnych, a w szczególności w ustawie z dnia 28.09.1991r. o lasach - co wykazano już wcześniej - także ich nie ma, to w pełni potwierdza zasadność tezy, że drewno z lasów państwowych wbrew twierdzeniom Podsekretarza Stanu w MŚ - p. Janusza Zalewskiego, sprzedawane jest jak dotąd z rażącym naruszeniem prawa.
Z uwagi na powyższe, złożenie tą drogą na ręce Marszałka Sejmu RP niniejszego protestu przez Walne Zgromadzenie Członków OZPPD stało się konieczne i jest uzasadnione.

Ośmielamy się w związku z tym prosić Pana Marszałka o spowodowanie przekazania do wiadomości wszystkich posłów treści niniejszego pisma, aby przynajmniej w ten sposób mogli oni zapoznać się z zastrzeżeniami przedsiębiorców reprezentowanych przez nasz Związek do zasad sprzedaży drewna pozyskiwanego z drzewostanu lasów Skarbu Państwa, narzucanych z naruszeniem prawa przez PGL LP.

Z wyrazami szacunku,

Prezes Związku
Mirosław Florkiewicz



załączniki: 2
1. pismo OZPPD z dnia 16.11.2009r. Ldz. PZ 30 - 3/11/09 do Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
2. pismo OZPPD z dnia 19.06.2009r. Ldz. PZ 14 - 1/06/09 do Przewodniczącego Nadzwyczajnej Komisji "Przyjazne Państwo".

Liczba wyświetleń: 555

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA