/* */
DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
PRZEMYSŁ DRZEWNY

PIGPD: Skala wzrostu cen surowca drzewnego zaskoczyła wszystkich

PIGPD

Autor: oprac. dja
Źródło: PIGPD
Data: 2021-05-26


Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego komentuje wzrost cen surowca drzewnego z Lasów Państwowych sprzedawanego na aukcjach systemowych. "Z wielkim niepokojem obserwujemy to co dzieje się na aukcjach systemowych. Tak ogromna skala wzrostu cen zaskoczyła nas wszystkich i trudno jest racjonalnie wyjaśnić tak wielkie wzrosty cen" - czytamy na stronach PIGPD.

PIGPD: Skala wzrostu cen surowca drzewnego zaskoczyła wszystkichPIGPD: Skala wzrostu cen surowca drzewnego zaskoczyła wszystkichFot. D.Jabłoński

-W trakcie naszych rozmów z LP oraz Ministerstwem Rozwoju wielokrotnie ostrzegaliśmy, że wprowadzenie 20% masy oferowanego surowca do wolnej sprzedaży może skończyć się niekontrolowanym wzrostem cen. W naszych pismach wskazywaliśmy, że całe zło tej sytuacji rozpoczęło się w roku 2017 gdy sprzedaż drewna z huraganu w Borach Tucholskich została wliczona do historii - przypomina Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego

-W latach 2017-19 surowiec został sprzedany praktycznie każdemu chętnemu, jedynym kryterium była cena. W tym czasie wszelkiej maści pośrednicy, firmy zagraniczne pod przykryciem pomocy dla LP tworzyły sobie historię. Izba wielokrotnie wskazywała, że historia z klęski nie może być wliczana, ponieważ w przyszłości zabraknie drewna dla rodzimych firm i w konsekwencji doprowadzi to do spekulacji cenowych. Ówczesny Dyrektor LP Konrad Tomaszewski początkowo zgodził się na to rozwiązanie. Kilka tygodni później zmienił zdanie nikogo o tym nie informując - informuje Izba.

Wspólnie z innymi organizacjami skupiającymi przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją płyt drewnopochodnych, palet czy mebli, PIGPD złożyło pisma wzywające do podjęcia natychmiastowych prac na ograniczeniem eksportu drewna okrągłego z Polski.

Jak poinformowano, w dniu 28 kwietnia br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Przemysłu Drzewnego przy Ministerstwie Rozwoju. Z kolei 6. maja Marek Kubiak, Prezydent Izby oraz Rafał Szefler, Dyrektor Biura rozmawiali z dyrektorem departamentu Ministerstwa Rozwoju odpowiedzialnego za przemysł drzewny. W trakcie tych spotkań przedstawiciele PIGPD prezentowali dane na temat eksportu nieprzetworzonego surowca drzewnego wskazując popełnione wcześniej błędy skutkujące jego niekontrolowanym wzrostem.

Jednocześnie PIGPD zwracają uwagę, że Lasy Państwowe, które z pozycji monopolisty ustalają zasady sprzedaży surowca drzewnego, w swoich prezentacjach próbują winą za sytuację na rynku obciążyć firmy drzewne jako głównych sprawców wzrostu cen oraz zasłaniają się brakiem możliwości prawnych, w zakresie ograniczenia wywozu drewna okrągłego z Polski.

Podczas ostatniego spotkania z przedstawicielami rządu reprezentacja przemysłu drzewnego wspólnie przedstawiła propozycję natychmiastowych działań, które w ich opinii mogą pomóc w unormowaniu sytuacji.

POSTULATY GŁÓWNE

  • Zaopatrzenie rynku krajowego.
  • Drewno może być wystawione na sprzedaż z przeznaczeniem na eksport dopiero po podpisaniu umów krajowych (ograniczyć rolę pośredników poprzez weryfikację punktów przerobu, płatności podatków, zakaz załadunku drewna do kontenerów bezpośrednio przy drogach leśnych lub punktach składu drewna)
  • Całkowity zakaz wywozu drewna okrągłego poza Unię Europejską
  • Rozdzielenie zasad sprzedaży drewna.
  • Oddzielić drewno małowymiarowe od wielkowymiarowego plus S2B

ZASADY SPRZEDAŻY DREWNA

  • Zasady przyjęte na kilka lat (ewentualne zmiany muszą koniecznie być konsultowane z przedstawicielami przemysłu drzewnego)
  • Podział puli surowca 90:10
  • Historia z ostatnich dwóch lat
  • Pełna jawność danych dotyczących historii zakupów firm (z podziałem na GHG)
  • Pełne dane dotyczące podaży surowca drzewnego (podział na GHG)
  • Pełne dane dotyczące sprzedaży surowca drzewnego (podział na GHG)

Przedstawiciele PIGPD zachęcają do kontaktu wszystkich przedstawicieli branży, którzy mają pomysły i propozycje innych rozwiązań, deklarując chęć zapoznania się z nimi i przedstawienia do konsultacji.

Liczba wyświetleń: 44904


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

A co z eksporterami drewna w szeregach PIGPD? [1]

Czy krytyka eksportu drewna i nawoływanie do zakazu eksportu, w wykonaniu PIGPD, dotyczy również członków PIGPD? Ilu członków PIGPD zajmuje się eksportem drewna? Czy działalność PIGPD jest finansowana również ze składek pochodzących od eksporterów drewna? Przykład: https://www.sodra.pl/drewno-okragle/

Witold Cichowicz [20]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-27 15:31:17

Zgłoś nadużycie

https://pigpd.pl/czlonkowie-izby/sodra-polska-sp-z-o-o/

Witold Cichowicz [20]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-27 15:39:56

Zgłoś nadużycie

Jeszcze się chwalą ze to wielki sukces sprzedając polskie drewno szwedom

Jak brakuje go dla lokalnych odbiorców.
Kasa i tylko kasa zero myślenia obudzimy sie za 5 lat jak już nie będzie co wycinać lub będą zmniejszać wycinkę pod pretekstem ekologi

Darek [93]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-27 20:39:28

Zgłoś nadużycie

Temat jest prosty... [1]

1. Weryfikacja punktów przerobu drewna.
2. Historia z 2 lat.
3. Podział mas 90/10.
4. Kontrole skarbowe handlarzy i szarej strefy. W stylu akcji ze stalą i elektroniką.

AK [3]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-27 22:31:23

Zgłoś nadużycie

popieram

Podpisuje sie pod tym. Aukcje systemowe z zabranych naszym producentom 20 % to poroniony pomysł

Marcin [34]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-31 07:43:43

Zgłoś nadużycie

co tu się wyprawia za populizm ???? [4]

Cześć. Kolego Cichowicz, przecież Sodra to Szwedzi, a Szwecja to UE. Temat zakazu exportu nie dotyczy wspólnego rynku, nie ?
Po drugie, co gdy rynek "klapnie" ? Znów będzie potrzebna zmiana i wtedy exporter będzie "cacy" ? Kolego AK - represje ze strony skarbówki to akcja rodem z Białorusi. Chesz legalnie prowadzony biznes zabić aparatem państwowym ??? Zanstanawiacie się nad tym co tu w ogóle piszecie ??? Pozdro.

NieChińczyk [22]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 09:59:46

Zgłoś nadużycie

Drewno okrągłe

Nie Chińczyk- skoro jesteś taki cwany to spróbuj kupić na większą skale drewno okrągłe w Niemczech, albo w Austrii i przekonamy się, że zakaz eksportu to taki trochę niesymetryczny jest bo od nas można, a od nich nie można. Zdrowy gospodarczo kraj chroni swoją produkcję, a bantustany są wyzyskiwane i sprzedają nieprzetworzone surowce ( nieprzetworzone drewno, węgiel, rudy żelaza miedzi itd) i gówno z tego mają. Może jeszcze niech całe drewno u nas kupi jeden handlarz, ze spółkami córkami firm zagranicznych, doliczy do ceny z umowy 1€, a spółka matka niech mu wystawi fakturę na 1€ kosztów reprezentacji itd. Wtedy wszystko będzie zgodnie z prawe UE tak żebyśmy dalej byli bantustanem którego to prawo dotyczy, a niemca już nie dotyczy.

Saruman [31]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 13:22:02

Zgłoś nadużycie

Drewno okrągłe

To ciekawe... Dlaczego niby nie mogę kupić drewna w Niemczech lub Austrii ? Kupuję i to nie mało. Jakoś nie mam z tym problemu. Owszem, zgadzam się, że sprzedaż drewna okrągłego to nienajlepsze rozwiązanie. Byłbym przeszczęśliwy, gdyby nasz rodzimy przemysł był w stanie zagospodarować całość surowca. Tak nie jest, a dyskusja dlaczego, to już zupełnie inna bajka.

NieChińczyk [22]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 16:58:14

Zgłoś nadużycie

Nie można kupić drewna w Niemczech?

To nie tak, że nie można kupić drewna w Niemczech czy Austrii. Można, tylko trzeba zaproponować sprzedającemu warunki, które przekonają go, że warto zmienić odbiorcę.

W ubiegłym roku za granicę Niemiec wyjechało 12,7 mln m3 drewna okrągłego. Duży wzrost eksportu związany był m.in. z dostępnością i niskimi cenami drewna pokornikowego. Zdecydowana większość wyjechała do Chin.

Dominik Jabłoński [472]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-30 22:47:18

Zgłoś nadużycie

Każdy wywóz surowca z Polski to eksport - bez znaczenia dokąd.

Każdy wywóz surowca z Polski to eksport - bez znaczenia dokąd. Nie mam nic przeciwko przepływowi surowca wewnątrz UE, o ile nie uderza to w zakłady zlokalizowane w Polsce. Interesuje mnie natomiast to, na ile szczere i reprezentatywne jest stanowisko PIGPD, która krytykuje eksport surowca z Polski, posiadając eksporterów wśród członków. I nie jest to tylko SODRA.
Przy okazji - to bardzo ciekawe, że jestem tu jedynym, który nie wypowiada się anonimowo.

Witold Cichowicz [20]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 19:36:16

Zgłoś nadużycie

co tu się wyprawia za populizm ???? [3]

Cześć. Kolego Cichowicz, przecież Sodra to Szwedzi, a Szwecja to UE. Temat zakazu exportu nie dotyczy wspólnego rynku, nie ?
Po drugie, co gdy rynek "klapnie" ? Znów będzie potrzebna zmiana i wtedy exporter będzie "cacy" ? Kolego AK - represje ze strony skarbówki to akcja rodem z Białorusi. Chesz legalnie prowadzony biznes zabić aparatem państwowym ??? Zanstanawiacie się nad tym co tu w ogóle piszecie ??? Pozdro.

NieChińczyk [22]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 10:23:32

Zgłoś nadużycie

Nie jesteśmy kolegami ale odpowiadam:

Tak, zmasowane akcje skarbówki. Na robiących wałki na handlu drewnem, prowadzące do uszczuplenia należnego Państwu wpływu z podatków PIT i VAT. Tak zwanej szarej strefy. Hasło "więźba bez faktury". I zapewniam Cię, kilka służb nad tym pracuje. Czuwaj!

AK [3]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 11:36:04

Zgłoś nadużycie

Panie AK

Zatem porównuje Pan szarą strefę, unikanie podatku vat, sprzedaż bez faktury do legalnej działalności pośrednika, który podatki płaci i wystawia fakturę? To chyba jednak nie w porządku. Nie bronię pośredników czy też firm zajmujących mających w swych zespołach kupców drewna dla swoich zagranicznych oddziałów, ale każdy kij ma dwa końce. Jaka jest skala tej szarej strefy ? Czy działający w szarej strefie wywindowali ceny na e-systemie? Chyba jednak to nie oni. Sytuacja na rynku zmienia się co 2-3 lata, co pewnie wiesz. Rynek zmienia się non stop. Jak do Polski wchodziły wielkie firmy, też było larmo, że drewno wykupią. Jakoś nie wykupiły, wszyscy chętni funkcjonują, choć nie jest łatwo.

NieChińczyk [22]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 17:05:16

Zgłoś nadużycie

To handlarze rozwalili system...

A handlarze istnieją dzięki szarej strefie. Temat Chińczyka - proszę bardzo. Sprawy fitosanitarne. WIORiN i normy w zakresie standardów fito. Szczególnie w czasie pandemii. Zwroty VATu. Jest kilka punktów "zapalnych", zapewniam. I zapewniam, że odpowiednie służby nad tematem pracują. Kiedyś stal, potem elektronika. Dziś drewno. Wyniki zobaczycie wkrótce. Dobrej nocy;)

AK [3]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 22:20:13

Zgłoś nadużycie

Podejście strategiczne do zakupów

Szanowni Koledzy i Koleżanki,
w 2019 i 2020 niektóre firmy z zachodu i południa Polski kupowały drewno z Czech i Niemiec, bo było tańsze niż z Polski. Nie kupowały na e-drewno, ale nawet i na PLD. Tym samym na własne życzenie firmy pozbyły się historii zakupowej i teraz mają tego efekt. Do zakupów trzeba podchodzić strategicznie, budować historię zakupową i warto jest stabilnemu dostawcy zapłacić trochę więcej, aby w przyszłości mieć te 75-80% po sensownej cenie.
Ponadto zamknięcie granicy dla drewna okrągłego powinno działać w obie strony, a jakoś w 2019 i 2020 (kiedy więcej drewna importowaliśmy) nie słyszałem o pomysłach zamknięcia granicy dla drewna okrągłego… Zamknięcie granicy ma swoje plusy i minusy i sam mam wątpliwości czy granicę lepiej zamknąć (oczywiście obustronnie) czy lepiej trzymać się wolnego rynku. Zresztą pytanie czy będąc w UE w ogóle możemy coś takiego zrobić?
Zasady sprzedaży są jakie są. Może nie są dobre, ale czy gdzieś na świecie znacie system lepszy? Tylko dzięki takiemu systemowi mogą istnieć małe i średnie firmy. Na całym świecie im więcej kupujesz, tym lepsze masz warunku zakupu. Dlatego nie tylko w zachodniej i północnej Europie, ale i w krajach bałtyckich wiele takich firm jak moja dawno przegrały konkurencję. Na tych rynkach praktycznie nie ma już małych i średnich firm. W Polsce system LP promuje małych i średnich, dając im te same warunki zakupu co dużym. I tylko dzięki temu, takie firmy jak moja jeszcze istnieją na rynku.
Weryfikacja punktów przerobu i mocy przerobowych już była. Wszyscy wiemy jak „kreatywnie” podeszliśmy do tematu. To się po prostu w Polsce nie sprawdziło i nie sprawdzi.
Moim zdaniem podział 90:10 ograniczy mój rozwój. 10% to za mało, abym mógł rozwijać zakład, a zamierzam. 80:20 to dobry układ.
Z tym systemem jest trochę tak jak z demokracją. Demokracja to kiepski system. Ale póki co każdy inny system okazał się w praktyce katastrofą.
Dla mnie najważniejsze jest to, aby system się ustalił (w obecnej lub innej formie) i już nie zmieniał przez co najmniej 6-8 lat – wtedy można do zakupów podejść strategicznie i planować długofalowo swój rozwój.
Jestem przekonany, że główną przyczyną wzrostu cen na e-systemie jest bitwa przetwórców o surowiec. Te ceny są po prostu efektem największego historycznie wzrostu popytu i cen produktów. Kupienie 25% rocznej masy po cenie 520 zł/m3 za WC01 powoduje, że moja średnia roczna cena jest o 70 zł/m3 wyższa niż na PLD. No to muszę sprzedać produkt za 140 zł drożej, tak? A ja w tym półroczu już zwiększyłem średnią cenę sprzedaży o 240 zł/m3 (30%), a do końca roku zapewne osiągnę 400 zł/m3 (50%). To i tak dużo mniejsze podwyżki niż w USA i odbiorcy tarcicy nawet nie negocjują, tylko chcą więcej dostaw.

Średni Tartak [20]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-28 15:39:23

Zgłoś nadużycie

skoro jest tak dobrze

to dlaczego 90 % drewna Ople .Zielona Góra Piła pojechało do Niemiec . A 10 % zostało dla średnich tartaków

Adam [455]Odpowiedz na ten komentarz2021-05-30 17:47:28

Zgłoś nadużycie

Czy PIGPD już nie przeszkadza eksport drewna okrągłego z Polski w ramach UE?

https://twitter.com/witoldcichowicz/status/1399809035461857282?s=21

Witold Cichowicz [20]Odpowiedz na ten komentarz2021-06-01 21:32:16

Zgłoś nadużycie

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA