Autor: Marcin Czekański
Źródło: Rzeczpospolita
Data: 2004-05-10
Kilkudziesięciu producentów europalet kolejowych ponosi duże straty z winy PKP Cargo. Od 1 maja nie mogą sprzedawać swoich wyrobów. Nie mają licencji na ich produkcję, bo PKP Cargo, które im je użyczają, same ją straciły, gdyż zaniedbały wybór firmy kontrolującej jakość europalet - informuje "Rzeczpospolita".
UIC AG, międzynarodowa federacja kolei, na posiedzeniu w Wiedniu pod koniec kwietnia jednogłośnie zadecydowała o odebraniu PKP Cargo licencji na wyrób europalet. Powód: PKP Cargo od trzech lat nie wybrały firmy, która ma zajmować się kontrolą jakości europalet. Kolej sama kontrolowała ich jakość, a sprawdzaniem niemal 70 zakładów zajmowało się dwóch pracowników PKP Cargo.
PKP Cargo w marcu ub.r. rozpisały nawet konkurs na wybór niezależnej firmy kontrolnej i dały zainteresowanym tydzień na złożenie ofert. Jednak do dzisiaj nie podpisały umowy z żadną z nich. Dlatego UIC AG 1 maja odebrało przedsiębiorstwu licencję.
Producenci europalet są załamani: - Na licencji PKP Cargo pracowało 65 zakładów. Jej brak oznacza bezrobocie dla 3 tysięcy osób w zakładach oraz 9 tysięcy u dostawców. Wytwarzamy ok. 20 mln europalet rocznie. Teraz grozi nam bankructwo. Trzeba pamiętać, że firmy produkujące europalety znajdują się w regionach szczególnie dotkniętych bezrobociem - mówi Marian Dobrzyński ze Związku Producentów i Eksporterów Palet Drewnianych w Polsce.
Związek szacuje, że skupia 80 proc. producentów palet w Polsce. Nie tylko PKP Cargo udziela w Polsce licencji na produkcję palet ze znakiem EUR. Zajmuje się tym także Epal Polska, organizacja zrzeszająca producentów europalet, ale firmy, które nie mogą produkować z winy PKP, na jej licencję będą musiały poczekać.
- Otworzyliśmy szybką ścieżkę wydawania licencji na produkcję europalet - mówi "Rz" prezes polskiej organizacji Epal Roman Malicki. - Szacujemy, że cała procedura, jeśli firma zgłaszająca się będzie spełniać warunki techniczne, potrwa około czterech tygodni. Jeśli jednak zaleje nas lawina zgłoszeń, ten okres może się przedłużyć. Do tej pory zgłosiło się do nas 17 przedsiębiorców, którzy korzystali z licencji PKP, ale jest ich prawie 70.
Marian Dobrzyński obawia się, że wydawanie licencji potrwa dłużej niż miesiąc. - Realnie rzecz biorąc, nawet pół roku - ocenia. - Obawiam się też, że przyjmowanie nowych firm nie leży w interesie dotychczasowych członków Epalu.
- Nie jesteśmy monopolistą w dziedzinie zawierania umów na znakowanie europalet znakiem towarowym EUR w owalu - odpiera oskarżenia producentów palet Janusz Mincewicz, rzecznik PKP Cargo. - Decyzją UIC AG jesteśmy zaskoczeni, bowiem na bieżąco informowaliśmy o swoich działaniach. W tej chwili czynimy starania, by odzyskać licencję.
Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2019 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.