DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
LEŚNICTWO

Leśny Kongres Drogowy

Lasy Państwowe

Autor: oprac. red, na podstawie tekstu J. Drabarczyka
Źródło: Lasy Państwowe
Data: 2018-05-14


Współpraca Lasów Państwowych z samorządami w zakresie budownictwa drogowego,uwarunkowaniach prawnych i nowoczesnych technologiach budowy dróg technologie mówiono podczas Leśnego Kongresu Drogowego, który odbył się 9. maja w Instytucie Badawczym Leśnictwa w Sękocinie Starym.

Leśny Kongres DrogowyLeśny Kongres DrogowyFot. J.Drabarczyk

Drogi leśne i gminne to główne szlaki komunikacyjne wykorzystywane podczas transportu leśnego. Dróg gminnych w Polsce jest ok. 250 tys. km, dróg leśnych o połowę mniej.

Wiceminister środowiska Małgorzata Golińska zaznaczyła, że Lasy Państwowe powinny nie tylko dowiedzieć się, jakie są oczekiwania samorządów, ale również wskazać, na ile i w jaki sposób są je w stanie wspierać.

W ostatnich dziesięciu latach Lasy Państwowe współuczestniczyły w budowie ponad 700 km dróg, angażując w te działania ponad 120 mln zł. Większość tej kwoty, 83 mln zł, zostało wydatkowane w latach 2016-2017. W tym roku na przedsięwzięcia drogowe przeznaczonych jest ponad 100 mln zł, z czego blisko 80 mln zł są to środki przewidziane z funduszu leśnego i około 22 mln zł na drogi wykonywane na gruncie LP, które mają być udostępniane do ruchu publicznego.

Zaangażowanie Lasów Państwowych zwiększyło się po wprowadzeniu zmiany w ustawie o lasach, umożliwiającej finansowanie przedsięwzięć realizowanych wspólnie z samorządami. Po tej poprawce środki na wspólne działania pochodzą z funduszu leśnego. W 2016r. zostało podpisane zarządzenie dyrektora generalnego LP w sprawie uczestnictwa jednostek organizacyjnych Lasów w realizacji przedsięwzięć wspólnych. Z dokumentu wynika, że obejmują one nie tylko drogi gminne czy powiatowe, ale też leśne, które są udostępniane lokalnemu społeczeństwu.
W 2017r. kolejnym zarządzeniem wprowadzono bardziej szczegółową procedurę, stosowne wymogi i zobiektywizowano wybór przedsięwzięć wspólnych znajdujących we wnioskach przekazanych do akceptacji dyrektorowi generalnemu LP. Przedmiotem zarządzenia są wybrane działania Lasów Państwowych, będące elementem działalności, polegającej na budowie (w tym rozbudowie i odbudowie) oraz przebudowie, w formie wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych LP, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym infrastruktury leśnej jako składowej gruntów związanych z gospodarką leśną. Ponadto, wspomaganiu administracji publicznej, w szczególności samorządowej, przez finansowanie lub dofinansowywanie, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym budowy, przebudowy lub istotnego odtwarzania (istotnego remontu) infrastruktury technicznej.

-Istotne jest to, że wnioskującym do dyrektora generalnego może być tylko nadleśnictwo a nie gmina czy powiat. Jednostki mogą nawiązywać współpracę i wspólnie przygotowywać wniosek - wyjaśniał Piotr Młynarczyk, naczelnik Wydziału Infrastruktury DGLP.

W tym roku kryteria wnioskowania zostaną zaostrzone. -Myślimy o uwzględnieniu posiadania ekspertyzy docelowej sieci drogowej nadleśnictwa. Chcemy wprowadzić uzasadnienie ekonomiczne budowy dróg, co wynika z jednostkowego kosztu jednego kilometra drogi – podkreślał Piotr Młynarczyk.

Dodał, że kilometr drogi nie może kosztować więcej niż 1,5 mln zł. Ponadto, średnie dofinansowanie na pojedynczą inwestycję nie będzie mogło przekroczyć 3 mln zł. Kolejną zmianą jest ograniczenie liczby wniosków do trzech z jednego nadleśnictwa. W przypadku braku realizowania dotychczasowych wniosków, nie wykorzystania przyznanych środków, wprowadzony zostanie dwuletni zakaz wnioskowania.

Liczba wyświetleń: 2184


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA