Autor: Tomasz Maćkowiak
Źródło: Drewno.pl
Data: 2016-03-30
Drewniane drogi wywozowe zmniejszają negatywny wpływ zrywki surowca na środowisko leśne, zmniejszają koszty pozyskania oraz umożliwiają wywóz z gruntów o niskiej nośności.
Łotewskie Lasy Państwowe wykorzystują do wywozu surowca drogi wykonane z drewnaFot. Tomasz Maćkowiak
Łotewskie lasy rosną w 50% na glebach wilgotnych: torfowych i murszastych. Wysoki poziom wód gruntowych wiosną i latem uniemożliwia efektywne prowadzenie prac zrębowych. W takich warunkach drewno zazwyczaj pozyskuje się zimą, gdy gleby są zmrożone i mają większą nośność.
W 2009r. Łotewskie Lasy Państwowe (Latvijas Valsts Meži) zapoczątkowały projekt budowy dróg wywozowych skonstruowanych z drewnianych podkładów. Panele zbijane są z desek sosnowych i świerkowych, a następnie układane za pomocą forwardera na uprzednio wyrównanym gruncie. Dzięki tej konstrukcji zapewniony jest wywóz drewna ciężarówkami z ładunkiem do 52 ton z terenów o wysokim uwilgotnieniu, często ze stagnującą wodą.
Proces powstawania drogi rozpoczyna się od mechanicznego wyrównania gruntu, następnie za pomocą forwardera i żurawia hydraulicznego drewniane elementy są układane na przygotowanym podłożu. Po ułożeniu droga gotowa jest do transportu surowca. Po wywiezieniu drewna z miejsca pozyskania panele są rozłączane, ponownie układane na przyczepie ciężarówki i transportowane na inną powierzchnię zrębową.
Drewniane drogi wywozowe układa się w taki sposób, aby stanowiły swoistą oś, wzdłuż której lokalizuje się kilka zrębów. Dzięki temu minimalizuje się koszty zrywki i oszczędza czas. Wykorzystuje się przy tym mobilność konstrukcji. Zakłada się, że jeden taki zestaw może być użyty ponownie do trzech razy w roku.
Koszt budowy 1 km odcinka drewnianej drogi to ok. 150 tys. euro. Fot. Tomasz Maćkowiak
Panele są przewożone i łączone ze sobą podczas mrozów, kiedy podłoże ma lepszą nośność. Problemy pojawiają się przy przewożeniu ułożonych już podkładów na inne powierzchnie zrębowe w trakcie silnych mrozów. Drewniane elementy są wtedy zmrożone, przez co utrudnione jest ich rozłączanie i ponowne zmontowanie. Z kolei wczesną wiosną, po ustaniu mrozów, grunty silnie nasiąkają wodą i nie jest możliwy przewóz konstrukcji ciężarówkami. Dlatego rozmontowanie i transport powinny nastąpić jeszcze wtedy, gdy gleba leśna jest zmrożona.
Łotewskie Lasy Państwowe mają do dyspozycji łącznie 5 km takich dróg, dzięki którym w 2014 r. wywieziono łącznie ponad 75 tys. m sześc. surowca. Koszt budowy 1 km odcinka drogi to ok. 150 tys. euro. W celu zapewnienia opłacalności inwestycji zakłada się średnio 10 powierzchni zrębowych lub trzebieżowych, rozlokowanych w promieniu 2–3 km od siebie. Pozyskanie ogółem powinno wynieść minimum 3,5 tys. m sześc. Inwestycja najczęściej zaczyna się zwracać po sześciu użyciach, czyli ok. dwóch latach.
Korzyści ekonomiczne z zastosowania tego typu technologii wynikają głównie ze zmniejszenia dystansu zrywki oraz tego, że firmy transportowe są gotowe zapłacić więcej za drewno złożone w miejscach o dogodnych warunkach wywozowych. Niewątpliwymi zaletami zastosowania wspomnianych konstrukcji są ponadto: mniejsze uszkodzenia gleby leśnej (brak kolein po rozmontowaniu drogi), zmniejszenie nacisku na grunt oraz zredukowanie emisji CO2 na powierzchni zrębowej o ok. 10t.
Podstawowe dane o łotewskich lasach
Lesistość 52%. Powierzchnia leśna 3,4 mln ha. Powierzchnia leśna zarządzana przez LVM 1,6 mln ha. Udział głównych gatunków lasotwórczych (lasy wszystkich typów własności) Sosna 29%, Brzoza 28%, Świerk 17%.
Genialne
Widziałem to rozwiązanie na żywo, super sprawa. Panele dostosowane pod chwytak do drewna zwykłego drewnowozu z Hds, układane dwuwarstwowo, na specjalny zamek, który ma luz pozwalający na robienie lekkich zakrętów na drodze.
Super rozwiązanie na zrywkę z olsu czy łęgu w przypadku ciepłej zimy (brak możliwości zrywki po zmrożonej ziemi).
Piotr k. [8]Odpowiedz na ten komentarz2016-03-30 09:00:01
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2019 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.