DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 
LEŚNICTWO

Nowe zasady sprzedaży drewna z Lasów Państwowych opublikowane

Drewno.pl

Autor: Dominik Jabłoński
Źródło: Drewno.pl
Data: 2016-10-25


Lasy Państwowe opublikowały nowe zasady sprzedaży drewna, które będą obowiązywały w procedurach sprzedaży surowca na rok 2017.

Zasady sprzedaży drewna na rok 2017 opublikowaneZasady sprzedaży drewna na rok 2017 opublikowaneFot. D.Jabłoński

Liczące 133 strony zarządzenie określające zasady na jakich PGL Lasy Państwowe dokonywać będą sprzedaży surowca drzewnego ukazało się na stronach Portalu Leśno-Drzewnego.

Do pobrania:

Zarządzenie nr 46 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24. października 2016r. w sprawie sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe >>>

Wstępne zapoznanie się z tekstem zarządzenie, niezależnie od jego merytorycznej treści, skłoniło redakcję portalu Drewno.pl do następującego komentarza:

Obszerność dokumentu, napisanego językiem nieprzyswajalnym i niezrozumiałym dla przeciętnego nabywcy drewna, jak również rozległość zagadnień jakie opublikowane zarządzenie obejmuje jest naszym zdaniem nieporozumieniem.

Dodatkowo, mamy nadzieję, że opublikowanie zarządzenia wyłącznie w postaci zeskanowanego pliku pdf, którego nie da się chociażby przeszukiwać za pomocą przeglądarki dokumentów, nie jest działaniem celowym mającym utrudnić zapoznanie się i zrozumienie jego treści, a wyłącznie brakiem profesjonalizmu leśnych służb odpowiedzialnych za publikację tego typu dokumentów.

Aktualizacja 31.10.2016r.

Załącznik nr 1 - Przesłanki, uzasadnienie prawne i merytoryczne oraz konkretyzacja niektórych postanowień zarządzenia (194 str.)

Załącznik nr 2 -  na dzień 31.10.2016r. nieopublikowany

Załącznik nr 3 - Wytyczne kierunkowe do regulaminu Portalu Leśno-Drzewnego (2 str.)

Załącznik nr 4 - Akt sprawstwa kierowniczego Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych kreujący stały zespół osłony naukowej ds. modelowania zjawisk w leśnictwie i z leśnictwem związanych (7 str.)

Załącznik nr 5 - Wytyczne metodyczne do działań analitycznych na potrzeby m.in. oznaczania surowca drzewnego pod względem przyszłych nabywców według zarządzenia w sprawie zasad sprzedaży drewna prowadzonej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (17 str.)

Załącznik nr 6 Zarządzenie nr 27 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 maja 2016r. w sprawie utworzenia Komisji ds. sprzedaży drewna w Lasach Państwowych oraz zmiany zarządzenia nr 2 z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie: „(...) reaktywacji (...) Komisji Leśno-Drzewnej (...)”, znak: GD.O.0070.1.2016. (16 str.)

Załącznik nr 7 - Wykaz grup handlowo-gatunkowych (3 str.)

Załącznik nr 8 - Algorytm dokonywania redukcji (1 str.)

Załącznik nr 9 - Charakterystyka algorytmu prognozowania podaży drewna na rynki właściwe drewna energetycznego lokalne i strategiczne (3 str.)

Załącznik nr 10 - Klasyfikacja stanów siły wyższej wymagających działań nadzwyczajnych (2 str.)

Załącznik nr 11 -  na dzień 02.11.2016r. nieopublikowany

Decyzja nr 525 Dyrektora Generalnego z dnia 27. października 2016 roku w sprawie możliwości korekty historii zakupu


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

133 strony

i to jest rzeczywistość, w której przypada nam żyć? - 133 strony, język kuriozalny!

zakładam, że wszyscy w siedzbie tej organizacji w W-wie boją się cokolwiek powiedzieć

Wrinks [147]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-26 08:24:31

Zgłoś nadużycie

...dojdą jeszcze załączniki [1]

133 strony, to tylko samo zarządzenie. Brakuje jeszcze conajmniej 11 załączników o których mowa w tekście. Z tego co pamiętam to ostatni załącznik nr. I miał 94 strony :)

kornik [7]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-26 10:59:06

Zgłoś nadużycie

brakujące załączniki

Jak można opublikować dokument bez załączników, które stanowią jego integralną część. To jest żenada!!!!!!!!!! Brak profesjonalizmu i kpina z nas wszystkich. Teraz poprostu widać gdzie nas mają >>>>

gosia-n [6]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-27 22:23:25

Zgłoś nadużycie

moje ciche przypuszczenia się potwierdzają... [1]

drewno ogólnie staniało, podatek trzeba płacić etc więc najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie nowych zasad sprzedaży drewna o których mało kto się naprawdę dowie. Zniana zasad ma na celu podwyższenie cen sprzedawanego drewna przez LP. Jestem ciekaw co powiedzą teraz malkontenci którym nie pasowały stare zasady sprzedaży, których ja na broniłem rękami i nogami. Pozdr.

niepokorny [221]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-26 19:18:41

Zgłoś nadużycie

fakt

Masz racje.

PS par.29 pkt.3 dostawcy odbiorcow spoza granic naszego kraju maja sie zrzekac swojej historii na rzecz tych odbiorcow, by ci mogli nabyc Status odborcy stalego.
Juz to widze...komu sprzedawales? dlaczego? oddaj historie i przepros

Gdybym ja mial takie zasady sprzedazy napisac to przedtem pojezdzilbym po swiecie i zobaczyl jak wygladaja prawidlowe relacje biznesowe, jak sie prowadzi lasy i prywatne i panstwowe na swiecie...

Leo Wrinks [9]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-26 20:25:33

Zgłoś nadużycie

pisarstwo ma przyszłość [2]

mimo wielu treści bez treści wciąż żadnych konkretów, ceny wzrosną bo tak ma być i przecież potrzeba, pytanie tylko o ile

drzewiarz [2]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-27 11:29:10

Zgłoś nadużycie

... o ile ceny wzrosną

jest w sumie powiedziane:

2,5% od średniej ceny konsolidowanej z 2016 r.
Czyli jeśli średnia konosolidowana (portal+system) za sosnę S2A to np. 158zł, to otrzymamy proponowaną cenę 161,95zł.
Według zarządzenia cena odmowy wyniesie w tym przykładzie 148,99zł (-8% od ceny proponowanej) i cena maksymalna to 167,48zł (+6% od ceny proponowanej).

Sęk w tym, że waga kryterium ceny wynosi 65%, co oznacza, że jeśli nie złożymy oferty na cenę maksymalną, to i tak nie otrzymamy pożądanej masy - nawet jeśli podaż drewna danego nadleśnictwa przekroczy popyt ze strony kupujących. A jak zachować poziom historii na przyszłe lata? przez e-drewno?

Jakby wszyscy składali oferty tylko za ceny minimalne, to myślę że wyszłoby na to samo jak przy ofertach za ceny maksymalne - tylko z małą różnicą 18,49zł na kubiku ;)
Klienci nie kupiliby coprawda pełnej masy z historii, ale co zrobiłyby lasy z taką masą niesprzedanego drewa? Wystawiliby na e-drewno? :)))

Kto się przyłącza?? ;)

kornik [7]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-27 14:21:56

Zgłoś nadużycie

Tą średnią cenę konsolidowana to wziałeś z tego jaka miałeś na 2016 r???

Janek [17]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-29 08:51:46

Zgłoś nadużycie

Tragedia.

Panowie drzewiarze ceny cenami, spójrzcie co ta mafia robi z historią zakupów, niezaliczeniem detalu do historii, z prawem działającym wstecz, brakiem możliwości zakupu drewna w detalu (od stycznia 2017). Jest to tragedia, która doprowadzi wiele małych i średnich firm do upadłości... Tak po prostu wygląda wspieranie przedsiębiorczości w polskim wykonaniu...

wiesiek_80 [5]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-27 17:28:13

Zgłoś nadużycie

MK

Jak ktoś wyspecjalizował się w konkretnym asortymencie drewna i nie ma go pod nosem to powoli może zwijać interes. Co roku zakupi mniejszą ilość drewna a Nadleśnictwa nie zabronią konkurencji wozić gotowy wyrób w jego region hihi Dołóżmy kryterium sprzedaży kto dalej sprzedaje wyrób ten ma mniej punktów; co za chory system i tak materiał musi dojechać do klienta w transporcie nic to nie zmieni, zamiast dłużycy będzie więcej roboty na plandeki

MK [2]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-27 22:37:10

Zgłoś nadużycie

Mi się podoba! [1]

Nie wiem co z tego jeszcze wyniknie , ale w moim przypadku 100% drewna kupuje z lokalnych nadleśnictw, miałem sytuację że zajeżdżam po drewno z umowy a tam handlarz siedzi na mygle i wybiera drewno pytam leśniczego jak tak można on mi na to '' gość gotówką płaci''
tak jak ja bym brał za darmo zrobiłem z tego zadymę, ale z tego co wiem dalej handlują . Dlaczego ma się to wliczać do historii skoro to pula dla ludności. inny przykład mieszkam niedaleko czeskiej granicy przepłacam za drewno bo jest ono wykupywane przez handlarzy i wywożone nawet do Austrii . Czy nie lepiej zaopatrywać się lokalnie.
W tej sprawie jestem optymistą i mam nadzieję że nie będzie tak źle.

zap. [1]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-28 11:40:49

Zgłoś nadużycie

MK

No ja głównie przerabiam buka i dęba, niestety w moim Nadleśnictwie nic nie dostane 70% masy powyżej 100km czyli 25lat doświadczenia i specjalizacji zakładu to pomyłka :)

MK [2]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-30 21:53:23

Zgłoś nadużycie

PODZIĘKUJMY PANOM TARTACZNIKOM KTORZY ZASIADALI W KOMISJI LESNO DRZEWNEJ ZE ...

SPRZEDALI NAS ZA KAWĘ I PALUSZKI

kropka [2]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-28 15:05:54

Zgłoś nadużycie

Po raz kolejny Dobra zmiana !! [1]

1. Dobry surowiec zawsze pójdzie za dobra cenę - kłody do Niemiec, Dęby do Francji itd itd ... !!2. Jako producenci palet kupujemy tylko resztki, których nie chce nawet energetyka czyli S2A i S2AP itd, jednak surowiec jest złej jakości bo jest cienki, krzywy, mursz, a także braki na długości, żeby zrobić deski 1200 mm z drewna 1192 mm trzeba być nie lada cudotwórcą i tak surowiec na palety z klasie s2A wychodzi grubo ponad 200 zł /m3 bez transportu przy cenach palet 550-600 zł/m3 nie trudno policzyć jak przemysł opakowań spada na dno - Ale mamy dobra zmianę !!3. Głównym kryterium zarządzenia powinna być ochrona surowca i pozostawienie go w kraju, a sprzedawanie tylko nadwyżki. Czyli wywóz tylko przetworzonego surowca lub pół produktu, aby Polskie firmy produkowały chociaż deski lub brusy, ale żeby to było to u nas w kraju - ale Dobra zmiana o tym zapomina, że wspomagając inne państwa surowcem okrągłym, a u nas pozostaje tylko walka z wiatrakami LP !! 4. Pula Drewna dla wieloletnich odbiorców winna być stała na podstawie poprzednich lat - czyli jeśli klient zużył w 2016 30.000 m3 surowca to w następnym dać mu tyle samo, a jak mu zabraknie niech sobie dokupuje na allegro(e-drewno) - wtedy starcza dla wszystkich, a tylko nadwyżki na granicę !!5...... punkty można pisać bez końca - do puki granica będzie otwarta ciągle będzie w Polsce surowca brakowało dla rodzimych Tartaczników //

palety IPPC [28]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-28 20:38:32

Zgłoś nadużycie

masz racje...

punkty można mnożyć bez końca, jak zwykle bywa jakieś ale...
przy tym systemie czy przy tym co będzie nie można zagwarantować każdemu wieletniemu odbiorcy takiej samej puli drewna z poprzedniego roku bo tego drewna braknie w poszczególnych sortymentach.
Moim zdaniem dużym uzdrowieniem całej sytuacji na rynku drewna okrągłego jest odwzorowanie ustawy o ustroju rolnym tj. tak jak ziemia rolna jest dobrem ogólnospołecznym tak drewno jako surowiec "strategiczny"potraktować tak samo. Co za tym idzie ograniczyć zakup surowca dla firm zagranicznych. Zezwalać jedynie na eksport drewna przetworzonego nawet w stopniu podstawowym.

niepokorny [221]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-30 17:38:08

Zgłoś nadużycie

Na Portalu pojawiała się jakaś poj***na decyzja nr 525 dotycząca korekty ...

historii zakupów. Jeżeli moja firma istnieje od stycznia 2015 r to powinienem napisać ten wniosek o którym mowa w tej decyzji??Pomóżcie koledzy i koleżanki z branży bo coraz bardziej zaczyna to wszystko się komplikować.

Janek [17]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-29 08:26:32

Zgłoś nadużycie

To jeszcze nie koniec.

Za kilka dni mają się pojawić przetargi na Usługi Leśne.
Poziom planowania L.P. to podniesienie cen na w/w usługi 1,5-3%. Teoretycznie!
Podwyżka najniższej krajowej to 8.12%. To pewne!
Zagrożone terminowe wykonanie zleceń (przygotowanie surowca do sprzedaży).
Zagrożenie wykonania planów gospodarczych a co za tym idzie finansowych (pozyskanie drewna i zrywka) prawdopodobne Tak! (nie wspomnę o chodowli i ochronie lasu).
Brak pracowników (w każdym sektoże gospodarki) pewny!
Rozdawnoctwo 500+ nadal!
Szanowni Państwo cały przemysł drzewny wychamowuje.
Cała gospodarka wychamowuje.
Minister Morawiecki jedzie na Białoruś, a w TVP cały dzień kokardka z upamiętnienia rocznicy powstania na Węgrzech.
To jest zapędznie Polskiś przedsiębiorców w ciemnogród i robienie z nich krowy dojnej aby zapewnić sobie KORYTO.

Tigercat [13]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-29 11:46:36

Zgłoś nadużycie

Nie znam innego podmiotu sprzedającego drewno, który zapewniałby takie bezpieczeństwo, stabilność i komfortowe warunki transakcji swoim klientom, jak LP - mówi Konrad Tomaszewski.

"Nie znam innego podmiotu sprzedającego drewno, który zapewniałby takie bezpieczeństwo, stabilność i komfortowe warunki transakcji swoim klientom, jak LP - mówi Konrad Tomaszewski."

Więcej tutaj: http://www.lasypolskie.pl/viewtopic.php?p=895268#895268

Alicja z krainy czarów [2]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-29 19:52:23

Zgłoś nadużycie

wyliczenia

przejrzalem umowy z 2016 roku pewnego nadleśnictwa, na portalu wystawiono drewno s2B 1666 m3 cena 158zł a na systemie 1130m3 sprzedano po 235 czyli 2796m3 srednia cena 189,11 zł plus 2,5% daje cene proponowaną 193,84 zł a cena górna ma być plus 8% czyli 209,34zł, teraz drewno WO oferta na portalu 3200m3 po 198zł a na systemie 1751m3 po 308zł czyli drewna jest 4951m3 a srednia cena za WC1 236,9 plus 2,5% 242,8 cena proponowana a cena górna 257,36zł za WC1, oczywiście daje tylko przykład moge sie mylic w obliczeniach ale tak to wygląda panowie wedlug mnie, skok na kase.

tartaczek [98]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-30 17:42:20

Zgłoś nadużycie

Do czego ta "NOWA ZMIANA" doprowadzi??

Przecież to ktoś niezrównoważony psychicznie pisze.

Janek [17]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-31 11:20:06

Zgłoś nadużycie

Dokąd nas doprowadzi ta Dobra Zmiana??

A już było tak dobrze!! Co roku obcinanie masy o min. 30%, a często o 50%(przecież mogłeś sobie dokupić na e-drewno) Swobodny, zgodnie z zasadami wolnej konkurencji(która ma być wolna tylko jeżeli jest korzystna dla Niemca, Francuza...), wywóz nieprzerobionego drewna poza granicę kraju(wystarczyło odpowiednio podnieść cenę). Kto podejmie się podliczenia z tego tytułu, strat dla kraju? Swobodne zakupy przez pośredników, którzy są potrzebni jak wrzód ......, a dodatkowo zwiększali dostęp do polskiego drewna dla zagranicznych molochów.
Faktycznie, mogło być jak było......

Janosik [43]Odpowiedz na ten komentarz2016-10-31 14:21:51

Zgłoś nadużycie

Załącznik nr 11 - także nie opubiliowany [1]

Panie Dominiku,
według §141 zarządzenia nr 46 brakuje także, jak mi się wydaje - bardzo ważnego, załącznika nr 11.

kornik [7]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-01 10:40:42

Zgłoś nadużycie

Z tego co dzisiaj udało mi się dowiedzieć, załączniki 2 i 11 nie są ...

jeszcze gotowe. Załącznik nr 11 ma być zaprezentowany na spotkaniu Komisji Leśno Drzewnej 7. listopada.

Dominik Jabłoński [300]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-02 10:31:23

Zgłoś nadużycie

mam pytanie oodnoiśnie wagi oceny [2]

na stronie e-handeldrewnem jest informacja z posiedzenia komisji że 65% wagi oceny bedzie za cene, 25% za zwyczaj kupiecki i 10% za geografie zakupów, ale w zarządzeniu nic takiego nie widze czy to jest pewna informacja,

tartaczek [98]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-01 12:41:47

Zgłoś nadużycie

Informacja na temat wagi kryteriów pojawiła się wypowiedziach dyrektora ...

generalnego LP. Oficjalnego zapisu nie ma. Prawdopodobnie uwzględnione zostaną w załączniku 11 lub w osobnym zarządzeniu.

Dominik Jabłoński [300]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-02 10:34:39

Zgłoś nadużycie

Informacja jest pewna,

te cyfry kilka razy podawał Tomaszewski oraz Smiatacz w trakcie prezentacji dotyczącej kryteriów oceny zakupu.

jabee [3]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-02 15:03:29

Zgłoś nadużycie

to w sumie została jeszcze jedna niewiadoma za to bardzo istotna [1]

jakie bedą ceny, bo co do oceny tego systemu to najlepiej bedzie ocenić po jego zakończeniu, mnie osobiście martwią ceny jakie prawdopodobnie bedą

tartaczek [98]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-02 17:38:52

Zgłoś nadużycie

Będzie drożej, to pewne

LP podają 2,5% a idę o zakład, że wzrost będzie minimum10%. Możemy być pewni że popyt na surowiec będzie (jak zawsze) duży. I tutaj jest haczyk, bo większość , jak nie wszyscy, wpisze cenę górną. A cena górna to 8% od skonsolidowanej. Będą dogrywki, i nikt nie ma gwarancji że surowiec będzie blisko, może okazać się że trzeba będzie jechać w dość odległe rejony. Przecież nie za darmo.
A niech jeszcze LP zlikwidują skonto o czym kilku leśników mówiło głośno, to mamy kolejny powód do podwyżki.

jabee [3]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-03 10:39:20

Zgłoś nadużycie

piły trakowe

Witam czy ktoś używa taśmowych pił trakowych o wym. 150-215 mm x 12500 mm ?

jan [21]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-02 18:57:25

Zgłoś nadużycie

rynki dla rozwoju

Witam! Mam zapytanie . Czy ktoś może jest zainteresowany rynkiem dla rozwoju? Kupiliśmy w tym roku nowy sprzęt za ponad 300 000 zł może dla niektórych to niewielka inwestycja ale kryterium, że inwestycja liczy się od 500 000 zł jest moim zdaniem krzywdzące a nawet wręcz dyskryminujące mniejsze firmy. Słyszałam, że można w tej sprawie składać jakieś protesty tylko najlepiej grupowe a nie indywidualnie.

aga [1]Odpowiedz na ten komentarz2016-11-07 17:37:07

Zgłoś nadużycie

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz