DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
BIOMASA DRZEWNA

PIGPD: Rozporządzenie w sprawie drewna energetycznego w zaproponowanej formie jest szkodliwe

PIGPD

Autor: oprac. red
Źródło: PIGPD
Data: 2024-07-16


Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego wspólnie ze Stowarzyszeniem Przemysłu Tartacznego oraz Polskim Komitetem Narodowym EPAL przekazał swoje uwagi do projektu rozporządzania w sprawie szczegółowych cech jakościowo-wymiarowych drewna energetycznego przedstawionego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W opinii PIGPD projekt nie spełnia zadania, jakim jest ograniczenie spalania pełnowartościowego surowca drzewnego w ramach energetyki zawodowej.

PIGPD: Rozporządzenia w sprawie drewna energetycznego w zaproponowanej formie jest szkodliwyPIGPD: Rozporządzenia w sprawie drewna energetycznego w zaproponowanej formie jest szkodliwyFot. D.Jabłoński

Jak wskazuje PIGPD wskazany w projekcie rozporządzenia zakres cech jakościowo-wymiarowych mający identyfikować drewno energetyczne, dopuszcza w znacznej części uznanie za takie drewno surowca, które jest w pełni przydatne do wykorzystania przemysłowego. Zdaniem przedsiębiorców drzewnych projekt rozporządzenia zawiera też szereg nieścisłości i błędów

-W naszej odpowiedzi do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wnieśliśmy o uwzględnienie w treści rozporządzenia naszych zmian i propozycji, co pozwoli na realne zmniejszenie wykorzystania surowca drzewnego na cele energetyczne. Jednoznacznie wskazujemy też, że pozostawienie rozporządzenia w jego treści pierwotnej, przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego i jesteśmy przekonani, że usankcjonuje prawnie proceder, który ma miejsce dotychczas. Zapisy jakie są ujęte w projekcie są w stanie uchronić przed spalaniem jedynie surowiec wysokowartościowy, który z założenia jest już chroniony przez czynniki ekonomiczne - informuje  PIGPD.

-Możemy wskazać wiele zakładów drzewnych, które w chwili obecnej, prowadząc codzienną produkcję, posiadają na stanie magazynowym surowiec drzewny, pozyskany z Lasów Państwowych, który w przeważającej części - w myśl pierwotnej wersji rozporządzenia byłby zakwalifikowany jako drewno energetyczne. Zachęcamy również autorów projektu rozporządzenia do takiej wizji lokalnej - zauważa Piotr Poziomski, prezydent PIGPD.

Przedsiębiorcy skupieni w Polskiej Izbie Gospodarczej Przemysłu Drzewnego oczekują od Ministerstwa Klimatu i Środowiska, że ustali i ogłosi mechanizmy pozwalające na skuteczne egzekwowanie warunków zapisanych w rozporządzeniu oraz sankcji karnych za złamanie w/w przepisów.

Zdaniem przemysłu drzewnego jedynym w pełni skutecznym rozwiązaniem, które całkowicie rozwiązałoby przedmiotowy problem, jest rezygnacja z dopłat do zużywania drewna w każdej postaci w ramach współspalania w instalacjach zaprojektowanych dla innego rodzaju paliwa. Prośba o rozważenie takiego kroku, uzasadnionego z punktu widzenia ekonomii i ekologii została przekazana MKiŚ.

Projekt Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 27. czerwca 2024r. w sprawie szczegółowych cech jakościowo-wymiarowych drewna energetycznego.

Na podstawie art. 119a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:

§ 1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) brunatnica – widoczną na czole drewna brunatną, niejednolitą zmianę barwy drewna o zmiennej intensywności, wywołaną przez grzyby;
2) długość drewna – najkrótszą odległość między czołami drewna albo czołem drewna a oznaczeniem rozgraniczającym klasy jakości w sztuce drewna;
3) drewno łupane – drewno powstałe w wyniku rozdzielenia drewna okrągłego wzdłuż włókien drewna;
4) drewno okrągłe – drewno pozyskane w stanie okrągłym lub zbliżonym do okrągłego, z  zachowaniem kształtu pobocznicy pnia drewna lub elementów korony drzewa;
5) karpa – system korzeniowy drzewa wraz z pniakiem;
6) krzywizna jednostronna drewna – odchylenie osi podłużnej pnia drewna od linii prostej posiadające jedną strzałkę wygięcia;
7) krzywizna wielostronna drewna – odchylenie osi podłużnej pnia drewna od linii prostej posiadające co najmniej dwie strzałki wygięcia na wielu płaszczyznach;
8) średnica dolna drewna – średnicę grubszego końca sztuki drewna;
9) średnica górna drewna – średnicę cieńszego końca sztuki drewna;
10) zaparzenie – zmianę barwy drewna powstałą w wyniku biochemicznych zmian treści komórek miękiszowych drewna, widoczną na przekroju czołowym pnia drewna w postaci drobnych plam, które w dalszym rozwoju powiększają się, tworząc jednolitą zwartą powierzchnię;
11) zgnilizna miękka drewna – widoczny na czole drewna lub pobocznicy pnia drewna rozkład komórek drewna wywołany przez grzyby, objawiający się zmianą barwy lub struktury drewna o różnym nasileniu;
12) zwęglenie – opalenie lub nadwęglenie czoła drewna okrągłego lub pobocznicy pnia drewna w wyniku uszkodzenia pnia drewna ogniem.

§ 2. W przypadku surowca drzewnego występującego jako drewno okrągłe lub drewno łupane określa się następujące cechy jakościowo-wymiarowe drewna energetycznego:
1) średnica dolna mniejsza niż 5 centymetrów bez kory lub 7 centymetrów w korze, bez względu na długość drewna, albo długość drewna do 3 metrów i średnica górna równa lub większa niż 5 centymetrów bez kory lub 7 centymetrów w korze, oraz
2) wystąpienie co najmniej jednej z następujących wad drewna:
a) krzywizna jednostronna drewna wynosząca co najmniej 10 centymetrów na całej długości drewna,
b) krzywizna wielostronna drewna wynosząca co najmniej połowę krzywizny jednostronnej drewna,
c) zgnilizna miękka drewna,
d) brunatnica obejmująca co najmniej 50% powierzchni przekroju jednego z czół drewna,
e) zaparzenie obejmujące co najmniej 50% powierzchni przekroju jednego z czół drewna,
d) zwęglenie obejmujące co najmniej 50% powierzchni sztuki drewna.

§ 3. W przypadku surowca drzewnego, którego przemysłowe wykorzystanie jest ekonomicznie nieuzasadnione ze względu na jego obniżoną wartość techniczną i użytkową, występującego jako:
1) pozostałości drzewne z leśnictwa, których ze względów jakościowych nie można przyporządkować do innych sortymentów drewna, pozostające na powierzchni cięć, związane z procesem ścinki drzew i krzewów oraz manipulacji surowca drzewnego,
2) pozostałości drzewne z produkcji rolniczej,
3) produkty uboczne powstałe z przetworzenia drewna, niezanieczyszczone substancjami niewystępującymi naturalnie w drewnie, powstające w zakładach przerobu drewna, w postaci kory, strużyn, odziomków pomanipulacyjnych, wałków połuszczarskich, trocin, wiórów, zrębków, zrzyn lub szczap,
4) odpady powstałe z przetworzenia drewna lub odpady drewnopochodne – każda cecha jakościowo-wymiarowa pozwala na jego uznanie za drewno energetyczne.

§ 4. W przypadku surowca drzewnego pozyskanego z upraw energetycznych każda cecha jakościowo-wymiarowa pozwala na jego uznanie za drewno energetyczne.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uwagi PIGPD do projektu

Odnosząc się do treści projektu Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych cech jakościowo-wymiarowych drewna energetycznego z dn. 19 czerwca 2024r., przesłanego nam do konsultacji, przekazujemy co następuje: Ww. projekt nie spełnia zadania, jakim jest ograniczenie spalania pełnowartościowego surowca drzewnego w ramach energetyki zawodowej. Stwierdzenie to wynika przede wszystkim z faktu, iż wskazany tam zakres cech jakościowo – wymiarowych identyfikujących drewno energetyczne dopuszcza w znacznej części uznanie za takie surowca w pełni przydatnego do wykorzystania przemysłowego. Ponadto projekt ten zawiera szereg nieścisłości i błędów. Poniżej wskazujemy jego zidentyfikowane wady oraz propozycje zmian.
1. § 1 p. 1) – należy skreślić w całości. Definicja brunatnicy jest zbędna, gdyż wada ta nie dyskwalifikuje drewna do zastosowania przemysłowego, co uzasadniamy dalej,
2. § 1 p. 5) - należy skreślić w całości. Definicja karpy jest zbędna, gdyż sortyment ten nie jest w dokumencie w ogóle uwzględniony,
3. § 1 p. 10) – należy skreślić w całości. Definicja zaparzenia jest zbędna, gdyż wada ta nie dyskwalifikuje drewna do zastosowania przemysłowego, co uzasadniamy dalej,
4. § 2 – należy wykreślić słowa „drewno łupane”, nie ma zasadności w dopuszczaniu do spalania drewna, które pierwotnie było drewnem okrągłym, a zakwalifikowanie go do spalania w energetyce zawodowej polegałoby tylko na jego celowym łupaniu. Jest to istotne, aby utrudnić wykorzystywanie do celów energetycznych drewna pełnowartościowego, którego cech po rozdrobnieniu nie da się już określić.
5. § 2 p. 1) – ustalenie, iż przy długości drewna do 3m średnica górna jest równa lub większa niż 5 cm bez kory lub 7 cm w korze, oznacza brak górnego limitu średnicy górnej, a więc faktyczne objęcie definicją drewna energetycznego wszystkich sortymentów drewna okrągłego, łącznie z np. tartacznym. A więc słowo „większa” należy wykreślić i zastąpić słowem „mniejsza”,
6. § 2 p. 2 a) – krzywizna jednostronna wynosząca 10cm na całej długości sztuki drewna oznacza, iż drewno okrągłe o długości 3m, z faktyczną krzywizną wynoszącą ok. 3 cm/mb będzie uznane za energetyczne, podczas gdy nawet krzywizna wynosząca ok. 10 cm/mb nie uniemożliwia wykorzystania drewna – zwłaszcza wielkowymiarowego, ale też średniowymiarowego - do celów produkcji opakowań, wyrobów dla ogrodów czy też płyt drewnopochodnych. Zapis ten należy wykreślić i zastąpić następującym: "krzywizna jednostronna wynosząca co najmniej 10cm lub więcej na 1 metr bieżący”,
7. § 2 p. 2 b) należy wykreślić “wynosząca co najmniej połowę krzywizny jednostronnej drewna” i należy zastąpić “10cm/mb”
8. § 2 p. 2 c) Zapis powinien brzmieć następująco: „zgnilizna miękka drewna zajmująca co najmniej 40% powierzchni jednego z czół”,
9. § 2 p. 2 d) i e). Punkty te należy wykreślić w całości, gdyż przebarwienia takie jak brunatnica i zaparzenia absolutnie nie utrudniają przerobu obarczonego nimi drewna na wyroby przemysłowe takie jak opakowania, palety przemysłowe, wyroby ogrodowe, płyty drewnopochodne. Uznanie ich występowania za podstawę kwalifikacji drewna jako energetyczne jest więc całkowicie sprzeczne z celami rozporządzenia.
10. § 3 całość zapisu należy zastąpić: „Następujące rodzaje surowca drzewnego uznawane są za drewno energetyczne bez względu na ich cechy jakościowo-wymiarowe”. Użycie sformułowania “obniżona wartość techniczna i użytkowa” pozwala na nieograniczoną interpretację i jest niemierzalne. W naszej ocenie pozostawienie tego zapisu spowoduje, że cechy wymienione w § 2 p. 1 i p. 2 stracą na znaczeniu i nie będą jednoznacznym wyznacznikiem parametrów kwalifikujących drewno energetyczne.
11. § 3 p.2) należy zdefiniować co należy rozumieć pod sformułowaniem „pozostałości drzewne z produkcji rolniczej” i zapisać w § 1.
12. § 3 p.3) należy wykreślić słowo “szczap”, gdyż przemysł drzewny otrzymuje do przetworzenia zawsze surowiec w postaci okrągłej.
13. § 3 p.4) należy wykreślić “odpady powstałe z przetworzenia drewna”, gdyż są one już opisane w § 3 p.3)

Zobacz również:  Nowy projekt rozporządzenia dot. drewna energetycznego

Liczba wyświetleń: 1861


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA