- Uruchamiamy duże pieniądze na promocję stolarki budowlanej, jednej z priorytetowych branż polskiej gospodarki. Na ten cel przeznaczymy ponad 6 mln zł - powiedziała wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik podczas inauguracji Branżowego Programu Promocji „POLSKIE OKNA i DRZWI”. Konferencja odbyła się 27 czerwca 2012r. w Jankach koło Warszawy.
Wiceminister zaznaczyła, że program ten będzie realizowany poprzez projekt systemowy Ministerstwa Gospodarki „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” w ramach poddziałania 6.5.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
– Wspólnie z polskimi eksporterami przygotowaliśmy Branżowe Programy Promocji dla 15 branż, które są polskimi specjalnościami eksportowymi. Na ten cel chcemy przeznaczyć ponad 70 mln zł. – powiedziała.
– Liczymy, że w ramach Branżowego Programu Promocji polskie okna i drzwi będą promowały Polskę i zwiększały nasz eksport, tworząc jednocześnie nowe miejsca pracy – mówiła wiceminister Ilona Antoniszyn-Klik, przekonując uczestników spotkania, że jedną z takich polskich specjalności eksportowych jest właśnie branża stolarki budowlanej. .
Realizatorem programu promocji branży stolarki budowlanej jest Konsorcjum POLSKIE OKNA i DRZWI, stworzone przez Związek Polskie Okna i Drzwi, ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. oraz firmę ELTAR.
- Przygotowania tego programu trwały dwa lata. Mogą w nim wziąć udział zarówno duże, jak i małe firmy pod warunkiem znaczącego udziału w polskim eksporcie - podkreśliła prezes firmy Eltar Elżbieta Tęsna.
Konsorcjum będzie promować polskie okna i drzwi na rynkach wybranych przez producentów branżowych, tj. niemieckim, włoskim, francuskim, czeskim oraz szwedzkim.
Konsorcjum POLSKIE OKNA i DRZWI zorganizuje dla przedsiębiorców z branży:
- konferencje w każdym z krajów objętych BPP dla przedstawicieli zagranicznych środowisk kupieckich i dziennikarskich związanych z branżą stolarki okiennej i drzwiowej bądź działających na jej rzecz,
- stoiska promujące polską branżę stolarki budowlanej na targach w Paryżu, Mediolanie, Poznaniu, Monachium, Brnie, Norymberdze oraz Sztokholmie,
- film reklamowy nt. branży polskiej stolarki okiennej i drzwiowej, który będzie prezentował osiągnięcia, perspektywy rozwoju branży.
Firmy uczestniczące w programie wezmą udział m.in. w:
- targach zagranicznych: 2012 Made Expo w Mediolanie, 2012 Equipbaie Metalexpo w Paryżu, 2013 BAU w Monachium, 2013 BATIMAT w Paryżu, 2014 Fensterbau Frontale w Norymberdze, 2014 Made Expo w Mediolanie, 2015 BAU w Monachium,
- targach krajowych: 2013 i 2015 BUDMA w Poznaniu,
- szkoleniach dla działów eksportowych (2013 i 2014),
- misjach gospodarczych do: Czech (kwiecień 2013), Włoch (czerwiec 2013), Niemiec (wrzesień 2013), Szwecji (kwiecień 2014) i Francji (listopad 2014).
***
W Polsce działa około 2,5 tys. producentów okien i drzwi. Polskie firmy produkują około 20 mln sztuk okien i drzwi rocznie. Prawie 60 proc. tej produkcji jest przeznaczone na eksport. Polskie okna i drzwi to blisko 30 proc. udziału obrotu stolarką wśród krajów UE. Wartości wyeksportowanych z Polski okien szacuje się na ponad 950 mln euro rocznie.