DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 

Velux kontra Fakro - kto liderem na rynku okien?

Gazeta.pl

Autor: Marek Wielgo
Źródło: Gazeta.pl
Data: 2004-11-14


Do niedawna nie było pewności, kto jest największym graczem na rynku stolarki budowlanej w Polsce. Teraz mamy już pewność - to Fakro z Nowego Sącza.

A wiemy to dzięki firmie... Velux, która odkryła swoje karty, niespodziewanie informując, że ubiegłoroczna wartość jej sprzedaży w Polsce wyniosła około 326 mln zł. Spółka, która jest największym na świecie producentem okien do poddaszy, podkreśliła w komunikacie, że po raz pierwszy upubliczniła dane dotyczące nie całej Grupy VKR, do której należy Velux (w 2003 r. przychody wyniosły równowartość 6,4 mld zł), ale działalności firmy w konkretnym kraju.

Dlaczego zrobiono wyjątek? Żeby się pochwalić, że Velux jest liderem na polskim rynku stolarki okiennej.

Ale czy na pewno? Z ostatnich danych Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów "Polskie Okna i Drzwi" wynika, że numerem jeden jest u nas firma Fakro. To największy konkurent Veluksa nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Sęk w tym, że także nowosądecka spółka nie upubliczniła do tej pory swoich ubiegłorocznych wyników (w 2002 r. jej przychody ze sprzedaży wyniosły 220 mln zł). Na prośbę "Gazety" o tego typu dane Fakro odpowiedziało w komunikacie: "Nasze łączne obroty w Polsce za 2003 r. wyniosły blisko 475,9 mln zł". To byłoby o ponad 140 mln więcej niż Veluksu.

- Coś tu jest nie tak. Z zastrzeżonych danych tej firmy wynika, że jej ubiegłoroczna wartość sprzedaży jest dużo mniejsza - dziwi się dyrektor Związku "Polskie Okna i Drzwi" Robert Klos. - Do tej pory podawaliśmy tylko wyniki naszej spółki handlowej. Ale Velux sprowokował nas do ich zsumowania z przychodami fabryk - wyjaśnia dyrektor marketingu w Fakro Janusz Komurkiewicz. Faktycznie, w komunikacie Veluksu czytamy, że "tak znaczący przychód został osiągnięty dzięki działalności firmy prowadzącej sprzedaż oraz dwóch fabryk okien do poddaszy" (w Gnieźnie i Namysłowie).

Komurkiewicz poinformował nas, że w 2003 r. Fakro sprzedało swoje wyroby o łącznej wartości przeszło 275 mln zł. A za ile sprzedał je jego konkurent? Dyrektor generalna Velux Polska Lidia Mikołajczyk-Gmur przyznała, że ze sprzedaży okien dachowych w samej tylko w Polsce jej spółka uzyskała 70 mln zł. - Podając dane również z polskich fabryk chcieliśmy pokazać, że Velux traktuje Polskę jako bardzo ważny rynek inwestycyjny - mówi Lidia Mikołajczyk-Gmur.

Na polskim rynku stolarki budowlanej działa - według Związku "Polskie Okna i Drzwi"- prawie 3 tys. producentów okien, drzwi, bram i fasad; 5 tys. firm zajmujących się dystrybucją tych wyrobów oraz co najmniej 5 tys. ekip montażowych. Do tego dochodzą setki producentów materiałów i półproduktów. Związek podaje, że ubiegłoroczna wartość sprzedaży setki największych firm tej branży sięgała 4,3 mld zł.

Liczba wyświetleń: 1937


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA