DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 

Wkrótce będziemy tankować alkohol?

Autor:
Źródło:
Data: 2005-11-07


Badania przeprowadzone w chińskich laboratoriach dowodzą, iż alkohole (metanol i etanol) użyte jako alternatywne paliwo dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wykazują podobne właściwości fizyczne, jak obecnie stosowana benzyna.

Informuje o tym czasopismo naukowe "Energy&Fuels".

W czasach, gdy litr benzyny kosztuje blisko 5 złotych, ogromna jest pokusa, by zastosować jako paliwo dla pojazdów silnikowych tanie i uniezależniające od kaprysów krajów wydobywających ropę naftową paliwo alternatywne w postaci powszechnie dostępnych alkoholi etanolu czy metanolu. "Zanim zostanie to zrealizowane, należy przeprowadzić niezbędne badania, które uwidocznią szczegóły działania alkoholi użytych jako paliwo dla silników spalinowych z bezpośrednim wtryskiem tzw. silników GDI" - przestrzega profesor Zuohua Huang z chińskiego Xi'an Jiaotong University.

Alkohole można produkować na wiele sposobów - z węgla, naturalnego gazu, biomasy, często są one produktem ubocznym powstającym między innymi podczas wytwarzania nawozów sztucznych.

"Metanol czy wykazujący podobne właściwości etanol, są obiecującymi kandydatami do zastosowania jako paliwo silnikowe: legitymują się wyższą wartością oktanową niż benzyna, dają większą moc przy niższym zużyciu oraz niższą emisję szkodliwych związków chemicznych (tlenków azotu) w spalinach" - tłumaczy prof. Zuohua Huang.

Eksperymenty wykonane na uniwersytecie Xi'an Jiaotong przez grupę badawczą prof. Zuohua Huanga polegały na bezpośredniej obserwacji, za pomocą specjalnej kamery, modelowej komory spalania nowoczesnego silnika wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa.

Do komory wtryskiwane były pod różnym ciśnieniem benzyna, metanol oraz etanol, a połączona z komputerem kamera rejestrowała z prędkością 5000 zdjęć na sekundę kształt stożka mgiełki paliwowej oraz jego zmianę w czasie.

Jak twierdzą naukowcy, wygląd stożka oraz powstające w komorze silnikowej zawirowania, które wpływają na powstanie odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli bezpośrednio na proces spalania, są niemal identyczne dla wszystkich rodzajów przebadanych cieczy (benzyny, metanolu i etanolu).

Dzień, w którym na stacji paliwowej zaczniemy masowo tankować czysty alkohol zbliża się nieuchronnie.

PAP

Liczba wyświetleń: 1587


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA