Autor:
Źródło: Rzeczpospolita
Data: 2004-10-12
Co dziesiąta firma o krajowym kapitale na Liście 2000 opublikowanej przez "Rzeczpospolitą" to przedsiębiorstwo typowo rodzinne. Takie firmy świetnie sobie radzą. W ubiegłym roku zanotowały średnio ponaddwudziestoprocentowy wzrost przychodów ze sprzedaży i prawie piętnastoprocentowy przyrost zysku netto.
Znaczenie rodzinnych przedsiębiorstw wśród największych polskich firm stale rośnie. Na liście jest ich ponad 100. Można szacować, że wypracowały prawie 17 mld zł przychodów, czyli około 2 procent przychodów wszystkich firm z listy. Przedsiębiorstwa, które często rozpoczynały swoją działalność od małego warsztatu czy sklepiku, zanotowały w ubiegłym roku średnio ponaddwudziestoprocentowy wzrost przychodów ze sprzedaży i prawie piętnastoprocentowy przyrost zysku netto.
Rodzinne firmy często działają w branży meblarskiej i przemyśle drzewnym. Tu także dynamicznie rosły przychody - średnio o 21 procent rocznie. Firmy z tej branży, które często większość produkcji wysyłają na eksport, skutecznie wykorzystały wysoki kurs euro, o czym świadczy prawie 50-procentowy wzrost zysku netto.
Najwyższe przychody miał Fakro, producent okien z drewna. Firma założona 13 lat temu w Nowym Sączu przez Ryszarda Florka opanowała 17 proc. światowego rynku tych wyrobów - jest drugim na świecie producentem dachowych okien drewnianych. O sukcesie Fakro zdecydowało przede wszystkim dobre rozeznanie w rynku oraz determinacja i przygotowanie właściciela, wywodzącego się z rodziny o stolarskich tradycjach. Teraz Fakro 70 proc. produkcji sprzedaje za granicę, a okna tej marki można znaleźć w 40 krajach. W Polsce firma zatrudnia 2000 osób, jest w trakcie budowy nowej hali produkcyjnej w Dobrej, gdzie zatrudnienie znajdzie 50 pracowników. Wkrótce Fakro chce otworzyć zakład produkcyjno-magazynowy w Rudniku i zatrudnić tam 200 osób.
Przykładem sukcesu może być należąca do braci Krzanowskich firma Nowy Styl. Na początku w firmie pracowało kilka osób. Teraz jest to największy w Polsce producent krzeseł - ma fabrykę na Ukrainie, znaczna część wyrobów trafia na eksport. - To że jesteśmy firmą rodzinną, należącą do ludzi, którzy ją stworzyli i odnieśli sukces, ma dobry wpływ na nasz wizerunek w oczach kooperantów i banków. Firma rodzinna jest firmą z osobowością, co różni ją od anonimowych wielkich korporacji - przekonuje Adam Krzanowski.
Liczba wyświetleń: 1700
Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2022 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.