DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
MEBLARSTWO

Raport: Meble - Sytuacja bieżąca i prognozy do 2030 - Świat, Europa, Polska

Autor: oprac. red
Źródło: PKO Bank Polski
Data: 2025-10-16


Globalny rynek mebli wchodzi w nową dekadę z wyraźnymi trendami: rosnąca urbanizacja, wzrost znaczenia e-commerce i personalizacji, a także coraz większy nacisk na ekologię. Branża meblarska stoi w obliczu dużych zmian. Kto umie się adaptować, inwestować w innowacje i odpowiadać na nowe potrzeby konsumentów, ten zachowa przewagę na rynku. Polscy producenci mebli mają potencjał, by awansować wśród globalnych liderów - pod warunkiem dalszego rozwoju i dywersyfikacji eksportu - uważają analitycy PKO Bank Polski.

Raport: Meble - Sytuacja bieżąca i prognozy do 2030 - Świat, Europa, PolskaRaport: Meble - Sytuacja bieżąca i prognozy do 2030 - Świat, Europa, PolskaFot. PKO BP

Departament Analiz Ekonomicznych PKO Bank Polski opublikował raport "Rynki międzynarodowe: Meble - Sytuacja bieżąca i prognozy do 2030". Według zaprezentowanych w nim danych, wartość światowej sprzedaży mebli w 2024 roku wyniosła 642 mld euro - o 14% więcej niż pięć lat wcześniej. Do 2030 prognozowany jest dalszy wzrost rynku o kolejne 19%, do poziomu 765 mld euro. Polska branża meblarska ma potencjał, by awansować wśród globalnych liderów, warunkiem jest dalszy rozwój i dywersyfikacja eksportu. Istotnym elementem będzie poziom kosztów pracy, energii i surowców oraz ich dostępność.

Świat: Globalne zróżnicowanie i prognozy dla rynku meblarskiego

Rynek mebli na świecie w 2024 roku osiągnął wartość 642 mld euro, co stanowi wzrost o 14% w stosunku do 2019. Według prognoz, do 2030 jego wartość ma wzrosnąć o kolejne 19% do poziomu 765 mld euro. 

Liderem w globalnym w eksporcie są Chiny (ponad 41% udziału), a USA dominują w imporcie (26,5%) i konsumpcji (średnie wydatki na osobę: 636 euro w 2024, prognozowane 815 euro w 2030).

Rynek mebli na świecie - sprzedaż według kategoriiRynek mebli na świecie - sprzedaż według kategoriiFot. PKO BP



Największy udział w światowej sprzedaży mają meble do salonu (29% w 2024, prognoza na blisko 30% w 2030), a najszybciej rozwijającym się segmentem są meble do sypialni (3,4%).

E-commerce stopniowo zmienia sposób kupowania mebli. Według przewidywań, do 2029 roku nawet 47% światowej sprzedaży będzie realizowane przez internet. Urbanizacja, wzrost klasy średniej i rosnące znaczenie lokalnego rzemiosła kształtują gusta klientów, którzy coraz częściej oczekują personalizacji oraz produktów ekologicznych i trwałych. W krajach afrykańskich i azjatyckich wzrost rynku stymuluje urbanizacja i rozwój technologii, a klienci wybierają meble lokalne, wielofunkcyjne oraz z recyklingu.

Największym rynkiem krajowym na świecie są Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA). Wielkość sprzedaży w tym kraju za 2024r. oszacowano na 217 mld euro co stanowiło 33,9% globalnej sprzedaży mebli. Według prognoz do 2030r. udział ten ma się zwiększyć do 37,5%, a wartość sprzedaż sięgnąć 287 mld euro.

Struktura światowego eksportu i importu mebli w 2024r.Struktura światowego eksportu i importu mebli w 2024r.Fot. PKO BP

Drugim co do wielkości globalnym rynkiem są Chiny z poziomem sprzedaży szacowanym na 82 mld euro. Do 2030r. ma on urosnąć do poziomu 93 mld euro.

Trzecim pod względem wielkości (48 mld euro) i drugim pod względem importu na świecie są Niemcy - Polska jest tu wiceliderem dostawców z udziałem na poziomie 22,5%. Przewidywany wzrost na niemieckim rynku do poziomu 58 mld euro.

Wielka Brytania, Francja i Kanada to rynki z rosnącym udziałem sprzedaży online, preferujące produkty premium i zrównoważone. Klienci z Japonii, Hiszpanii i Australii preferują meble minimalistyczne, trwałe, ergonomiczne oraz ekologiczne.

Europa: Stabilizacja z potencjałem wzrostu w określonych segmentach

W Europie wartość rynku meblarskiego wyniosła w 2024 roku 193 mld euro, a przeciętne wydatki na meble to 229 euro na osobę. Największy segment stanowią meble do salonu, ale największy potencjał wzrostu mają meble ogrodowe (+21% do 2030).

Największe europejskie rynki to Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Kraje te są również największymi importerami mebli na świecie po USA.

Polska na świecie i w Europie

Polska była w 2024 roku trzecim największym eksporterem mebli na świecie z udziałem 5,7% w rynku. Eksport wzrósł od 2020 roku o 24,6% do 16,3 mld euro.

Obecnie 80% eksportu polskich mebli trafia na rynki europejskie. Najważniejszymi odbiorcami są Niemcy (34,2%), Czechy, Francja, Wielka Brytania i Holandia (łącznie 21,4%). Niestety wzrost popytu w krajach "starego kontynentu" jest ograniczony przez wolny wzrost PKB, niepewność geopolityczną oraz nasycenie rynku. Wciąż rośnie też napływ tanich mebli z Chin i innych krajów azjatyckich. Równocześnie od 2026 USA podnoszą cła na meble (do 50% dla kuchennych i łazienkowych, 30% dla tapicerowanych z Chin i Wietnamu), co może dodatkowo przekierować tamtejszych producentów na rynki europejskie, intensyfikując konkurencję. 

Możliwą szansą dla polskich (i unijnych) producentów jest wzrost eksportu do USA w ramach niższych niż dla krajów azjatyckich ceł. W pierwszej połowie 2025r. Polska sprzedaż mebli do USA wzrosła 0 19% rok do roku.

Największy udział w polskim eksporcie mają meble drewniane, meble do siedzenia oraz ich części (każdy z segmentów z ponad 40% udziałem). 

Polski handel zagraniczny meblamiPolski handel zagraniczny meblamiFot. PKO BP



Jeśli chodzi o import mebli, Polska jest na 9. miejscu na świecie. Od 2020r. wzrósł on o 37,5% do poziomu 5 mld euro. Głównym dostawcą są Chiny, których udział w 2024r. wyniósł aż 41,6% udziału a dynamika wzrostu sięgnęła 22,1% rok do roku. Na kolejnych miejscach są Niemcy (13,4%, spadek o 11,4%), Włochy (5,2%, wzrost o 9,9%) oraz Ukraina (4,3%, wzrost o 11,6%).

Według przewidywań, wartość krajowego rynku meblarskiego do 2030 będzie rosła o 2,7% rocznie - z 6,8 mld euro w 2024r. do 8 mld euro w 2030r. Najbardziej rozwojowe będą artykuły wystroju wnętrz (+45,7% do 2030), natomiast prognozowany jest spadek sprzedaży mebli kuchennych i jadalnianych o ponad 9% średnio rocznie. W 2025 największy udział w rynku będę miały meble do salonu (35,4%).

Produkcja polskich mebli w kryzysie

Po trudnych latach 2023-2024 pierwsza połowa 2025r. przyniosła wzrost przychodów branży o 1,8% r/r. Mimo utrzymania trzeciego miejsca Polski na liście największych światowych eksporterów, producenci mebli wciąż odczuwają presję.

Wśród firm zatrudniających co najmniej 10 osób, w ubiegłym roku blisko 40% zanotowało ujemny wynik finansowy netto. W I poł. 2025r. odsetek nierentownych przedsiębiorstw sięgnął 36%. Pozytywnie wyróżniają się firmy średniej wielkości (50-250 osób), które przeciętnie uzyskały wzrost przychodów o 10,7% oraz rentowność netto na poziomie 5,4%.

Zdaniem analityków PKO BP, dalszy rozwój ogranicza niska automatyzacja produkcji oraz niedostateczna rozpoznawalność polskiej marki meblowej.  

Na rozwój branż wpływać będzie konieczność dostosowania do nowych regulacji - m.in. rozporządzenia EUDR i wymogów ekoprojektowania, zgodnie z którymi od 2028 każdy mebel sprzedawany w UE będzie musiał posiadać cyfrowy paszport produktu.

Atuty i wyzwania polskiej branży meblarskiej

Mocne strony polskich producentów to wysoka jakość produkowanych mebli, różnorodny asortyment, elastyczność, inwestycje w ekologię, automatyzację oraz otwartość na innowacje. Słabością jest niski poziom automatyzacji na tle producentów z Europy Zachodniej, duże uzależnienie od europejskich rynków i znaczący udział sprzedaży przez sieci handlowe. Rozwój branży ograniczają rosnące koszty pracy, ryzyko wzrostu cen drewna przy jednoczesnym spadku jego dostępności oraz nasilona konkurencja z Azji. 

Według Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Bank Polski kluczowe dla polskich producentów trendy w meblarstwie w latach 2025-2030 to:

  • Dalszy wzrost popularności zakupów online (do 47% sprzedaży światowej w 2029).
  • Wymogi ekoprojektowania i cyfrowe paszporty produktów od 2028.
  • Implementacja rozporządzenia EUDR i nacisk na pochodzenie surowców.
  • Rozwój segmentów: meble wielofunkcyjne, ekologiczne, do małych mieszkań i pracy zdalnej.
  • Personalizacja i szybkie dostosowywanie produkcji do indywidualnych potrzeb klienta.

Perspektyw rynku mebli

Autorzy raportu przewidują łagodny wzrost rynku światowego, dynamiczny rozwój e-commerce, rosnące znaczenie personalizacji, cyfrowych paszportów produktów oraz wymogów ekologicznych i naprawialności. Polska branża musi stawić czoła silnej konkurencji cenowej (szczególnie w niskim i średnim segmencie cenowym), ryzyku rosnących kosztów i zmian regulacyjnych. Przyszłość polskiego sektora zależeć będzie od zdolności do promocji własnej marki, inwestycji w automatykę, cyfryzację oraz zróżnicowanie eksportu poza Europę.

Zdaniem analityków banku, Polska ma szansę w najbliższych latach objąć drugie miejsce w światowym eksporcie mebli, bo już w 2025 eksport tylko nieznacznie odstaje od Niemiec. Jednak sukces będzie zależał od zdolności dostosowania się do nowych regulacji, inwestycji w produkcję zrównoważoną i ekspansji poza Europę. W kolejnych latach spodziewany jest łagodny wzrost przychodów branży, lecz firmy powinny coraz mocniej konkurować jakością, ekologią, bezpieczeństwem i możliwością naprawy mebli - zamiast wyłącznie ceną.

Jak wskazano w raporcie, branża meblarska stoi w obliczu dużych zmian. Kto umie się adaptować, inwestować w innowacje i odpowiadać na nowe potrzeby konsumentów, ten zachowa przewagę na rynku. Polska meblarska ma potencjał, by awansować wśród globalnych liderów - pod warunkiem dalszego rozwoju i dywersyfikacji eksportu.

*Opracowano na podstawie raportu PKO Bank Polski „Branża meblarska - sytuacja bieżąca i prognozy do 2030”, październik 2025 - Pobierz pełen raport >>>

Liczba wyświetleń: 482


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA