Autor: oprac. red
Źródło: PKO Bank Polski
Data: 2025-10-16
Globalny rynek mebli wchodzi w nową dekadę z wyraźnymi trendami: rosnąca urbanizacja, wzrost znaczenia e-commerce i personalizacji, a także coraz większy nacisk na ekologię. Branża meblarska stoi w obliczu dużych zmian. Kto umie się adaptować, inwestować w innowacje i odpowiadać na nowe potrzeby konsumentów, ten zachowa przewagę na rynku. Polscy producenci mebli mają potencjał, by awansować wśród globalnych liderów - pod warunkiem dalszego rozwoju i dywersyfikacji eksportu - uważają analitycy PKO Bank Polski.
Departament Analiz Ekonomicznych PKO Bank Polski opublikował raport "Rynki międzynarodowe: Meble - Sytuacja bieżąca i prognozy do 2030". Według zaprezentowanych w nim danych, wartość światowej sprzedaży mebli w 2024 roku wyniosła 642 mld euro - o 14% więcej niż pięć lat wcześniej. Do 2030 prognozowany jest dalszy wzrost rynku o kolejne 19%, do poziomu 765 mld euro. Polska branża meblarska ma potencjał, by awansować wśród globalnych liderów, warunkiem jest dalszy rozwój i dywersyfikacja eksportu. Istotnym elementem będzie poziom kosztów pracy, energii i surowców oraz ich dostępność.
Rynek mebli na świecie w 2024 roku osiągnął wartość 642 mld euro, co stanowi wzrost o 14% w stosunku do 2019. Według prognoz, do 2030 jego wartość ma wzrosnąć o kolejne 19% do poziomu 765 mld euro.
Liderem w globalnym w eksporcie są Chiny (ponad 41% udziału), a USA dominują w imporcie (26,5%) i konsumpcji (średnie wydatki na osobę: 636 euro w 2024, prognozowane 815 euro w 2030).
Rynek mebli na świecie - sprzedaż według kategoriiFot. PKO BP
Największym rynkiem krajowym na świecie są Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA). Wielkość sprzedaży w tym kraju za 2024r. oszacowano na 217 mld euro co stanowiło 33,9% globalnej sprzedaży mebli. Według prognoz do 2030r. udział ten ma się zwiększyć do 37,5%, a wartość sprzedaż sięgnąć 287 mld euro.
Struktura światowego eksportu i importu mebli w 2024r.Fot. PKO BP
Drugim co do wielkości globalnym rynkiem są Chiny z poziomem sprzedaży szacowanym na 82 mld euro. Do 2030r. ma on urosnąć do poziomu 93 mld euro.
Trzecim pod względem wielkości (48 mld euro) i drugim pod względem importu na świecie są Niemcy - Polska jest tu wiceliderem dostawców z udziałem na poziomie 22,5%. Przewidywany wzrost na niemieckim rynku do poziomu 58 mld euro.
Wielka Brytania, Francja i Kanada to rynki z rosnącym udziałem sprzedaży online, preferujące produkty premium i zrównoważone. Klienci z Japonii, Hiszpanii i Australii preferują meble minimalistyczne, trwałe, ergonomiczne oraz ekologiczne.
W Europie wartość rynku meblarskiego wyniosła w 2024 roku 193 mld euro, a przeciętne wydatki na meble to 229 euro na osobę. Największy segment stanowią meble do salonu, ale największy potencjał wzrostu mają meble ogrodowe (+21% do 2030).
Największe europejskie rynki to Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Kraje te są również największymi importerami mebli na świecie po USA.
Polska była w 2024 roku trzecim największym eksporterem mebli na świecie z udziałem 5,7% w rynku. Eksport wzrósł od 2020 roku o 24,6% do 16,3 mld euro.
Obecnie 80% eksportu polskich mebli trafia na rynki europejskie. Najważniejszymi odbiorcami są Niemcy (34,2%), Czechy, Francja, Wielka Brytania i Holandia (łącznie 21,4%). Niestety wzrost popytu w krajach "starego kontynentu" jest ograniczony przez wolny wzrost PKB, niepewność geopolityczną oraz nasycenie rynku. Wciąż rośnie też napływ tanich mebli z Chin i innych krajów azjatyckich. Równocześnie od 2026 USA podnoszą cła na meble (do 50% dla kuchennych i łazienkowych, 30% dla tapicerowanych z Chin i Wietnamu), co może dodatkowo przekierować tamtejszych producentów na rynki europejskie, intensyfikując konkurencję.
Możliwą szansą dla polskich (i unijnych) producentów jest wzrost eksportu do USA w ramach niższych niż dla krajów azjatyckich ceł. W pierwszej połowie 2025r. Polska sprzedaż mebli do USA wzrosła 0 19% rok do roku.
Największy udział w polskim eksporcie mają meble drewniane, meble do siedzenia oraz ich części (każdy z segmentów z ponad 40% udziałem).
Polski handel zagraniczny meblamiFot. PKO BP
Po trudnych latach 2023-2024 pierwsza połowa 2025r. przyniosła wzrost przychodów branży o 1,8% r/r. Mimo utrzymania trzeciego miejsca Polski na liście największych światowych eksporterów, producenci mebli wciąż odczuwają presję.
Wśród firm zatrudniających co najmniej 10 osób, w ubiegłym roku blisko 40% zanotowało ujemny wynik finansowy netto. W I poł. 2025r. odsetek nierentownych przedsiębiorstw sięgnął 36%. Pozytywnie wyróżniają się firmy średniej wielkości (50-250 osób), które przeciętnie uzyskały wzrost przychodów o 10,7% oraz rentowność netto na poziomie 5,4%.
Zdaniem analityków PKO BP, dalszy rozwój ogranicza niska automatyzacja produkcji oraz niedostateczna rozpoznawalność polskiej marki meblowej.
Na rozwój branż wpływać będzie konieczność dostosowania do nowych regulacji - m.in. rozporządzenia EUDR i wymogów ekoprojektowania, zgodnie z którymi od 2028 każdy mebel sprzedawany w UE będzie musiał posiadać cyfrowy paszport produktu.
Mocne strony polskich producentów to wysoka jakość produkowanych mebli, różnorodny asortyment, elastyczność, inwestycje w ekologię, automatyzację oraz otwartość na innowacje. Słabością jest niski poziom automatyzacji na tle producentów z Europy Zachodniej, duże uzależnienie od europejskich rynków i znaczący udział sprzedaży przez sieci handlowe. Rozwój branży ograniczają rosnące koszty pracy, ryzyko wzrostu cen drewna przy jednoczesnym spadku jego dostępności oraz nasilona konkurencja z Azji.
Według Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Bank Polski kluczowe dla polskich producentów trendy w meblarstwie w latach 2025-2030 to:
Autorzy raportu przewidują łagodny wzrost rynku światowego, dynamiczny rozwój e-commerce, rosnące znaczenie personalizacji, cyfrowych paszportów produktów oraz wymogów ekologicznych i naprawialności. Polska branża musi stawić czoła silnej konkurencji cenowej (szczególnie w niskim i średnim segmencie cenowym), ryzyku rosnących kosztów i zmian regulacyjnych. Przyszłość polskiego sektora zależeć będzie od zdolności do promocji własnej marki, inwestycji w automatykę, cyfryzację oraz zróżnicowanie eksportu poza Europę.
Zdaniem analityków banku, Polska ma szansę w najbliższych latach objąć drugie miejsce w światowym eksporcie mebli, bo już w 2025 eksport tylko nieznacznie odstaje od Niemiec. Jednak sukces będzie zależał od zdolności dostosowania się do nowych regulacji, inwestycji w produkcję zrównoważoną i ekspansji poza Europę. W kolejnych latach spodziewany jest łagodny wzrost przychodów branży, lecz firmy powinny coraz mocniej konkurować jakością, ekologią, bezpieczeństwem i możliwością naprawy mebli - zamiast wyłącznie ceną.
Jak wskazano w raporcie, branża meblarska stoi w obliczu dużych zmian. Kto umie się adaptować, inwestować w innowacje i odpowiadać na nowe potrzeby konsumentów, ten zachowa przewagę na rynku. Polska meblarska ma potencjał, by awansować wśród globalnych liderów - pod warunkiem dalszego rozwoju i dywersyfikacji eksportu.
*Opracowano na podstawie raportu PKO Bank Polski „Branża meblarska - sytuacja bieżąca i prognozy do 2030”, październik 2025 - Pobierz pełen raport >>>
Liczba wyświetleń: 482
Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2022 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.