
Autor:
Źródło: Polskie Okna i Drzwi
Data: 2025-07-09
Import rośnie szybciej niż eksport, a polskie firmy zbyt rzadko pokazują się na krajowych targach – to dwa niepokojące zjawiska, które stały się impulsem do stworzenia WIN_DOOR POLAND. Nowa inicjatywa Grupy MTP, wspierana przez Związek Polskie Okna I Drzwi (POiD) ma być strategiczną platformą promocji polskiej stolarki na rynkach zagranicznych i krajowym. O jej celach, znaczeniu i kontekście rynkowym mówi Janusz Komurkiewicz, prezes POiD.
Redakcja: Panie Prezesie, 2. lipca podpisali Państwo list intencyjny z Grupą MTP, rozpoczynając przygotowania do nowego wydarzenia – WIN_DOOR POLAND. Co było bezpośrednim impulsem do tej inicjatywy?
Janusz Komurkiewicz: Impulsem była twarda rynkowa rzeczywistość. Dane z pierwszego kwartału 2025 roku są niepokojące: import stolarki otworowej do Polski wzrósł o 10,8%, podczas gdy eksport – choć nadal wysoki wartościowo – zanotował tylko symboliczny wzrost przy jednoczesnym spadku liczby sztuk. A już cały 2024 rok przyniósł rekordowy wzrost importu – do Polski sprowadzono ponad 320 tysięcy sztuk okien, czyli o 17,8% więcej niż rok wcześniej. Co istotne, import okien z Ukrainy wzrósł aż o 129%, czyniąc ją największym zagranicznym dostawcą. Okna z Chin odnotowały wzrost o 43%, z Litwy – o 28,6%. Z kolei dotychczasowi partnerzy, tacy jak Niemcy czy Włochy, zanotowali spadki. To niepokojący sygnał, bo pokazuje, że konkurencja międzynarodowa już nie tylko konkuruje z nami za granicą, ale aktywnie zdobywa udziały w polskim rynku. Musimy działać strategicznie – nie tylko bronić pozycji, ale ją wzmacniać. WIN_DOOR POLAND ma być właśnie taką odpowiedzią.
Co konkretnie zakłada ta nowa inicjatywa?
WIN_DOOR POLAND to nowy, proeksportowy salon stolarki budowlanej, który zadebiutuje podczas targów BUDMA w 2026 roku. Będzie to wydarzenie skupione na promocji polskich marek, jakości, designu i relacji biznesowych. Tworzymy wspólną przestrzeń ekspozycyjną dla producentów, profesjonalny program konferencyjny oraz platformę do spotkań z partnerami zagranicznymi. Chcemy, by było to miejsce realnej współpracy, wymiany doświadczeń i wspólnego budowania silnej pozycji polskiej stolarki na świecie.
Jakie znaczenie dla branży ma ta współpraca z Grupą MTP?
Ogromne. Grupa MTP to doświadczony organizator wydarzeń o randze międzynarodowej, z silną marką i dużym zasięgiem. Połączenie ich kompetencji w zakresie organizacji targów z naszą wiedzą ekspercką i relacjami w branży daje efekt synergii. To nie będzie kolejna impreza targowa – to ma być strategiczne narzędzie wspierające eksport i promocję polskich producentów na wymagających rynkach zagranicznych.
Czy chodzi tylko o promocję zagraniczną?
Nie tylko. Oczywiście eksport pozostaje dla nas priorytetem, ale nie możemy tracić z oczu rynku krajowego. Obserwujemy coraz silniejszą presję cenową ze strony importerów, zwłaszcza w segmencie termomodernizacji, który dziś napędza sprzedaż okien i drzwi w Polsce. Co więcej – i to również trzeba powiedzieć wprost – polskie firmy zbyt rzadko prezentują się na krajowych targach. Jako POiD widzimy to z niepokojem: z jednej strony mamy liderów eksportu w skali Europy, a z drugiej – brak ich obecności na największych wydarzeniach targowych w kraju. WIN_DOOR POLAND ma odwrócić tę tendencję. Chcemy pokazać, że warto być widocznym także w Polsce – bo silna marka na rynku krajowym to fundament wiarygodności na rynkach międzynarodowych.
Czy można powiedzieć, że to element szerszej strategii POiD?
Zdecydowanie tak. Podpisanie listu intencyjnego to dopiero pierwszy krok. Pracujemy nad całościową strategią wsparcia eksportu – planujemy publikację raportów rynkowych, rekomendacje dla administracji publicznej, a także działania edukacyjne i promocyjne. Chcemy stworzyć systemowe, trwałe mechanizmy, które będą wspierać rozwój polskich firm nie tylko w krótkim, ale też długim horyzoncie czasowym.
Jakie są Pana oczekiwania wobec premiery WIN_DOOR POLAND?
Chcemy, by to wydarzenie stało się jednym z najważniejszych punktów na mapie spotkań branży stolarki budowlanej w Europie. Liczymy na udział najlepszych polskich producentów, szerokie zainteresowanie partnerów zagranicznych, ale też duży efekt promocyjny. To ma być nowy etap w profesjonalizacji i internacjonalizacji polskiej stolarki – pokazujący, że potrafimy nie tylko produkować, ale też skutecznie promować i sprzedawać z sukcesem na świecie.
Redakcja: Dziękuję za rozmowę.
Janusz Komurkiewicz: Dziękuję. I serdecznie zapraszam na WIN_DOOR POLAND – wspólnie twórzmy przyszłość polskiej stolarki.
Liczba wyświetleń: 984
Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2022 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.