DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
TRANSPORT

Nawet 5 tys. euro za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku. Jak uniknąć kar?

Autor:
Źródło: TC Kancelaria Prawna
Data: 2025-07-09


Co roku na drogach Unii Europejskiej dochodzi do  incydentów i wypadków spowodowanych niewłaściwym rozmieszczeniem lub zamocowaniem ładunków. W niektórych państwach członkowskich obowiązują  szczegółowe przepisy w tym zakresie, których należy przestrzegać, by nie narazić się na dotkliwe kary. Wykrycie nieprawidłowości w tym zakresie może kosztować nawet kilka tysięcy euro i zakaz jazdy do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony właściwie. 

Nawet 5 tys. euro za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku. Jak uniknąć kar?Nawet 5 tys. euro za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku. Jak uniknąć kar?Fot. Freepik.com / GutPR

-Większość państw członkowskich wymaga, aby ładunek został umieszczony na pojeździe w taki sposób, aby nie zagrażał osobom ani towarom. Nie może pozostawać poza pojazdem (na przykład przytwierdzony z tyłu) ani z niego spaść. Zalecane jest także regularne sprawdzanie mocowań ładunku w czasie przewozu zawsze, gdy jest to możliwe. Pierwszej kontroli należy dokonać najlepiej po kilku kilometrach podróży na postoju w bezpiecznym miejscu - tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Jak bezpiecznie zamocować ładunek na pojeździe?

Mocowanie trzeba sprawdzić po gwałtownym hamowaniu lub innym nadzwyczajnym zdarzeniu podczas jazdy, a także po częściowym doładowaniu lub rozładowaniu na trasie przewozu. Po załadowaniu lub rozładowaniu drobnicy, jak to często ma miejsce w transporcie dystrybucyjnym, należy przywrócić mocowania pozostałych towarów. 
Rozwiązania z zakresu mocowania ładunków, siły i wytrzymałość konstrukcji nośnych, wymagania mocowania i osprzętu mogą być znalezione w następujących normach ISO oraz EN:
 • EN 12195-1 - Obliczenia sił mocowania
 • EN 12195-2 - Pasy mocujące ładunki 
 • EN 12195-3 - Odciągi łańcuchowe
 • EN 12640 - Punkty mocowania
 • EN 12642 - Zabezpieczanie ładunków na pojazdach drogowych
 

Ile wynoszą kary za niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu?

Nieprzestrzeganie warunków zabezpieczania ładunku na pojeździe naraża kierowcę i przewoźnika na poważne konsekwencje. Mowa nie tylko o konieczności zapłaty odszkodowania przy uszkodzeniu przesyłki, ale także o karach administracyjnych, których wielkość w poszczególnych krajach bywa różna. 

-Najbardziej restrykcyjnie do sprawy podchodzą Niemcy, gdzie kara za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku może kosztować przewoźnika nawet 5 tys. euro, a kierowcę - 120 euro mandatu. W większości państw obie strony ponoszą jednak solidarną odpowiedzialność, co oznacza mandat rzędu kilkuset euro dla kierowcy i firmy oraz dodatkowe problemy z realizacją przewozu do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony zgodnie z przepisami - mówi Maurycy Kieruj.

Sankcje za niewłaściwe zamocowanie ładunku w wybranych krajach UE

Kraj 

Podstawa prawna

Mandat/kara dla kierowcy 

Kara dla firmy/przewoźnika

Inne sankcje

Niemcy

§22, §23 StVO; §31 StVZO; OWiG

35 - 120 €

do 5.000 €

Punkty karne; zakaz jazdy 

Francja

Code de la route art. R312-19; Arrêté 1999 

135 - 750 € 

Odpowiedzialność solidarna z kierowcą

Zakaz jazdy do czasu poprawy

Włochy

Codice della Strada art. 164; Circolare MIT

85 - 338 €

Kary administracyjne przy ponownych naruszeniach

Zakaz jazdy do czasu poprawy

Holandia

RVV1990; Dyrektywa 2014/47/UE wdrożona

370 €

Możliwa odpowiedzialność

Zakaz jazdy do czasu poprawy

Rumunia

Codul Rutier; OG nr. 43/1997; HG nr. 69/2012

ok. 290-580 lei (~60-120 €)

od 1.000 do 4.000 lei (~200-800 €)

Zakaz jazdy do czasu poprawy 


               

Specyfika kontroli ładunku w krajach UE

W Niemczech BALM (Federalny Urząd Logistyki i Mobilności) jest bardzo aktywny w zakresie kontroli ładunków. Służby sprawdzają obliczenia według normy EN 12195-1 i wymagają posiadania dowodu obliczeń mocowania w razie kontroli (jest zalecany, ale nie zawsze wymagany formalnie).

Z kolei we Francji z kontrolą trzeba się liczyć nie tylko na drodze, ale też na parkingach, a prowadzi je kilka różnych jednostek, w tym lokalna żandarmeria, policja i DREAL (Regionalne Dyrekcje ds. Środowiska, Planowania i Mieszkalnictwa). W niektórych regionach kontrole są szczególnie skrupulatne, a jako wzorca do oceny często używa się normy EN 12195-1. 

Za kontrole ładunków we Włoszech kontrole odpowiada Polizia Stradale i Motorizzazione, która coraz częściej zatrzymuje pojazdy również na głównych trasach. Posiadanie dokumentacji mocowania (np. wyliczenia sił mocujących) jest zalecane. Natomiast Rumunii kontrolę mocowania ładunku przeprowadza Policja drogowa (Poliția Rutieră) i ARR (Autoritatea Rutieră Română). Do zatrzymania w tym celu coraz częściej dochodzi na przejściach granicznych i w głównych korytarzach transportowych.

Jak uniknąć kar za niewłaściwe zamocowanie ładunku?

Znajomość lokalnych przepisów w zakresie mocowania ładunków jest kluczowa, żeby nie narazić się na sankcje podczas kontroli. Warto również mieć na uwadze, że stan mocowań w poszczególnych krajach sprawdzać mogą różne służby. 

-Nieprawidłowości w tym zakresie mogą zaburzyć transport i narazić przewoźnika na kary umowne, na przykład w związku z opóźnieniami. Jeśli przewoźnik podejrzewa, że kara została nałożona bezpodstawnie, powinien się odwołać u odpowiedniego organu, w czym pomóc może wyspecjalizowana kancelaria prawna - przestrzega Maurycy Kieruj.

Liczba wyświetleń: 1137


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA