Autor: oprac red.
Źródło: Fabryki Mebli Forte
Data: 2024-09-04
Według skonsolidowanego raportu finansowego, w I kw. roku obrotowego 2024/2025 (kwiecień-czerwiec 2024) Fabryki Meble Forte zanotowały wysoką stratę netto przy stosunkowo niewielkim spadku sprzedaży.
Jak wskazuje zarząd spółki pierwszy kwartał sprawozdawczy roku 2024/2025, podobnie jak roku ubiegły, były duży wyzwaniem dla całej europejskiej branży meblarskiej, w szczególności dla polskich producentów, którzy poza zagrożeniami dotykającymi wszystkich europejskich producentów, takimi jak wojna w Ukrainie, czy ogólny spadek nastrojów konsumenckich, odczuwali również negatywne lokalne uwarunkowania rynkowe, takie jak relatywnie wysoki (na tle krajów EU) poziom inflacji i presji płacowej, które wpłynęły na istotne zmniejszenie konkurencyjności polskich wyrobów meblarskich.
Malejąca siła nabywcza konsumentów związana z wysoką inflacją spowodowała odkładanie decyzji o zakupach mebli jako artykułów niebędących towarem pierwszej potrzeby. Ogromnym wyzwaniem dla Grupy Forte w poprzednim roku obrotowym były wysokie ceny surowców oraz energii. Wszystkie powyższe czynniki przyczyniły się do pogorszenia sytuacji finansowej grupy kapitałowej i jej płynności, co miało wpływ na uzyskane wyniki finansowe.
Skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej Fabryki Mebli Forte w I kw. roku obrotowego 2024/2025 sięgnęły 250,81 mln zł wobec 263,67 mln zł rok wcześniej. Mimo uzyskania dodatniego wyniku operacyjnego na poziomie 9,14 mln zł (2023/2024: 2,55 mln zł), spółka zanotowała stratę netto w kwocie 11, 395 mln zł, wobec 1,3 mln zł zysku rok wcześniej.
Wśród kosztów ogólnych poniesionych przez spółkę w I kw. roku obrotowego 2024/2025 zwracają uwagę rezerwy na premię roczną dla pracowników w kwocie 2 mln zł oraz nagrodę specjalną dla Macieja Formanowicza w wysokości 3,5 mln zł. Jak wyjaśniono, rada nadzorcza spółki postanowiła przyznać tę nagrodę byłemu prezesowi mając na uwadze wkład pracy w powstanie, rozwój oraz wieloletnie zarządzanie spółką i Grupą Kapitałową Forte. Wypłata nagrody nastąpiła w miesiącu lipcu 2024 roku
Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży stanowiły 83,5% sprzedaży ogółem, z czego eksport stanowił 68,1%. Udział procentowy sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży na poszczególnych rynkach ukształtował się następująco: kraje niemieckojęzyczne 52%, Europa Zachodnia i Północna 26%, Polska 19%, Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 3% oraz kraje pozaeuropejskie 1%
Sprzedaż nadwyżek płyt drewnopochodnych produkowanych przez spółkę zależną Tanne sp. z o.o. stanowiła 16,5% sprzedaży ogółem, z czego 10,5% stanowiła sprzedaż eksportowa, a 5,9% to sprzedaż krajowa. Całkowita wartość sprzedaży płyty do zewnętrznych klientów w okresie sprawozdawczym wyniosła 41,289 mln zł w porównaniu z 22,944 tys. zł w okresie kwiecień-czerwiec 2023 co oznacza wzrost o 80%). Ilościowo sprzedaż płyty w okresie kwiecień-czerwiec 2024 roku była wyższa, niż w okresie porównawczym o ok. 171% (57 tys. m3 w okresie sprawozdawczym wobec 21 tys. m3 w okresie porównawczym).
Jak wskazuje zarząd spółki, w przypadku produkcji płyt meblowych, Forte - podobnie jak i cały rynek - boryka się z wysoką niepewnością co do poziomu dostępności i ceny surowca drzewnego, pozyskiwanego w znacznej mierze z Lasów Państwowych, których przyszła polityka wciąż pozostaje pod znakiem zapytania.
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom zmniejszonego popytu na rynku zarząd Forte wdrożył szereg działań naprawczych, których celem jest poprawa rentowności oraz sytuacji płynnościowej Grupy. Skoncentrowano się w nim na ograniczaniu kosztów oraz optymalizacji zarządzania kapitałem obrotowym.
Najistotniejszym elementem planu naprawczego pod względem kosztowym była przeprowadzona redukcja zatrudnienia. Likwidacja 237 etatów przyniesie wedle szacunków do 17 mln zł oszczędności rocznie.
Grupa zoptymalizowała także zarządzanie kapitałem obrotowym poprzez: dopasowanie wielkości zapasów do bieżących potrzeb, lepszą ściągalność przeterminowanych należności oraz poprawę w zakresie terminowego realizowania dostaw.
Dodatkowo spółka realizuje inicjatywy pro-sprzedażowych, których wdrożenie ma na celu zwiększenie poziomu sprzedaży oraz wzrost udziału w rynku. Jedną z nich jest wprowadzenie mebli z nowoczesną technologią łatwego montażu EasyKlix. Forte wprowadziło meble EasyKlix u kilku znaczących klientów w Europie, zaś wraz ze wzrostem zdolności produkcyjnych planuje wdrażać to innowacyjne rozwiązanie u większej liczby odbiorców. Zdaniem zarządu spółki pozwoli to zaistnieć Grupie Forte w świadomości konsumentów.
Firma prowadzi także prace nad wzmocnieniem digitalizacji sprzedaży poprzez wzmocnienie obecności na cyfrowych platformach sprzedaży oraz rozwój sprzedaży internetowej poprzez współpracę z kluczowymi dystrybutorami oferującymi sprzedaż online. Grupa podejmuje działania mające na celu wejście we współpracę z nowymi partnerami biznesowymi, odnowienie relacji z byłymi partnerami, a także przejęcie udziału w rynku po firmach upadających.
Do najistotniejszych czynników, które w ocenie zarządu spółki mogą mieć wpływ na osiągane przez Fabryki Mebli Forte wyniki w kolejnych miesiącach roku obrotowego zaliczyć można:
• koniunkturę na rynkach meblowych w Europie oraz na rynku krajowym,
• koncentrację związków meblowych w Europie,
• ryzyko utraty płynności finansowej klientów,
• upadłości firm meblowych i pojawianie się możliwości przejęcia przez Grupę Forte ich oferty,
• dostępność surowców do produkcji mebli i płyty meblowej oraz stabilność ich cen, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Polskich Lasów Państwowych,
• stabilność kursu EUR/PLN,
• utrzymujący się ogólny niepokój społeczny oraz niepewność ekonomiczną w związku z trwającą wojną w Ukrainie i Strefie Gazy,
• efektywność działań pro-sprzedażowych, w tym wprowadzenie do oferty Grupy mebli tapicerowanych oraz mebli w nowej technologii łatwego montażu - EasyKlix,
• przeprowadzona redukcja zatrudnienia pozwalająca zniwelować rosnące koszty płacy minimalnej,
• wprowadzenie działań mających na celu optymalizację zarządzania kapitałem obrotowym,
• sfinalizowanie projektu renegocjacji kredytów bankowych, co pozwoli wyeliminować ryzyko utraty płynności finansowej oraz zapewni Grupie FORTE stabilność finansowania na okres kolejnych 3 lat.
Liczba wyświetleń: 2157
Umknęło [3]
Panie Domuniku,
Umknęła Panu kwota straty netto. To jest minus 11,4 mln za kwartał czyli -4,5% obrotu.
To jak na dzisiejsze czasy w branży drzewnej dosyć dobry wynik. Większość firm drzewnych w Europie ma jeszcze gorzej.
Średni Tartak [47]Odpowiedz na ten komentarz2024-09-05 04:35:42
Dziękuję
Tak, faktycznie uciekło. Poprawione. Dziękuję :)
Dominik Jabłoński [509]Odpowiedz na ten komentarz2024-09-06 00:42:32
Poeta kiedyś pisał:
"Jest w tym jakiś ponury symbol,
że człowiek rozumny
zamiast z drewna a nie z plastiku
produkuje trumny".
Piotr k. [120]Odpowiedz na ten komentarz2024-09-09 07:25:16
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2022 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.