Autor: oprac. red
Źródło: Stowarzyszenie Kominy Polskie
Data: 2024-07-15
14 organizacji i stowarzyszeń branżowych i mediów zwróciło się z petycją do premiera o pilne podjęcie działań legislacyjnych w zakresie zmiany przepisów dotyczących tzw. komina bezpieczeństwa zabezpieczającego podstawowe potrzeby w zakresie ogrzewania budynków w sytuacjach kryzysu energetycznego. Brzmienie obowiązujących dziś przepisów, w szczególności w kontekście tzw. ustaw antysmogowych, powoduje, że indywidualny użytkownik często zostaje w tej kwestii pominięty, a wręcz ubezwłasnowolniony, ponieważ nie ma wolności wyboru źródła ciepła.
Petycja w sprawie podjęcia działań legislacyjnych związanych z "kominem bezpieczeństwa"Fot. Fot. amoklv Depositphotos
Obligatoryjny komin bezpieczeństwa (nazywany też kominem awaryjnym) w budynku to rozwiązanie, wymagane przez przepisy budowlane np. w Norwegii, czy w niektórych krajach związkowych Austrii. W sytuacji awaryjnej, komin taki umożliwia podłączenie paleniska na biomasę (drewno) tak by użytkownicy budynku mogli przetrwać krytyczny okres spowodowany brakiem dostaw energii elektrycznej czy gazu.
Zapotrzebowanie na energię na całym świecie ciągle rośnie, pomimo wprowadzania coraz nowszych i bardziej zaawansowanych technologii urządzeń. Prowadzi to do tego, że rozbudowa sieci przesyłowych nie nadąża za tymi gwałtownymi zmianami, przez co powstają wąskie gardła i przeciążenia co może być przyczyną awarii. Przyczyny braku dostaw energii elektrycznej czy gazu mogą być również inne: naturalne huragan/wichura, zamiecie śnieżne lub inny kataklizm taki jak przeciążenie sieci energetycznej (blackout regionalny lub ponadregionalny), utrata ciepła sieciowego w wyniku awarii gazociągów lub utrata dostaw paliw spowodowana wydarzeniami politycznymi. Wymienione przyczyny stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa dostaw energii, dlatego szczególnie ważne jest zapewnienie dostępu do alternatywnego źródła ciepła w gospodarstwach domowych.
Sygnatariusze petycji zwracają uwagę, że w naszych warunkach klimatycznych istnieje bezwarunkowa konieczność ogrzewania pomieszczeń. Każdy obywatel ma prawo do korzystania z ogrzewania. Zarówno przepisy Prawa Budowlanego, jak i odpowiednie regulacje lokalne powinny więc zapewnić stosowne warunki i przesłanki do pełnego korzystania z tego prawa.
Brzmienie obowiązujących dziś przepisów, w szczególności w kontekście tzw. ustaw antysmogowych, powoduje, że indywidualny użytkownik często zostaje w tej kwestii pominięty, a wręcz ubezwłasnowolniony, ponieważ nie ma wolności wyboru źródła ciepła. Jest to duży problem, który może rozwiązać wyłącznie zmiana lub modyfikacja istniejących przepisów.
Należy pamiętać, że każdy inwestor buduje mieszkania zgodnie z obowiązującymi przepisami budowlanymi, toteż tylko wyraźna interwencja ustawodawcy może wpłynąć zmianę wymagań na poziomie minimalnym.
Podpisana przez organizacje petycja wynika z głębokiej troski o prawa człowieka, w tym prawo do optymalnego korzystania z ogrzewania i zmierzają do zapewnienia indywidualnemu użytkownikowi szeroko pojętego bezpieczeństwa oraz komfortu związanego z posiadanym źródłem ciepła.
Petycja dotyczy: Propozycji zmian ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12. kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Szanowny Panie Premierze,
Stowarzyszenie Kominy Polskie postuluje pilnie o podjęcie działań legislacyjnych w zakresie zmiany przepisów dotyczących tzw. komina bezpieczeństwa, zabezpieczającego podstawowe potrzeby użytkowników w sytuacjach kryzysu energetycznego, w zakresie ogrzewania budynków. Obligatoryjny komin bezpieczeństwa umożliwiałby wielu użytkownikom korzystanie w krytycznych sytuacjach z możliwości ogrzewania alternatywnymi urządzeniami, które nie wymagają energii elektrycznej lub gazu, a wykorzystują np. drewno czy biomasę. Zmiany te można uzyskać poprzez nowelizację wskazanych poniżej przepisów ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Proponowane zmiany:
Jest:
§ 132. 1. Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien być wyposażony w instalację ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze, niebędące piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami.
Proponowana zmiana
§ 132. 1. Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien być wyposażony w instalację ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze. niebędące piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami.
Uzasadnienie
Piece, trzony kuchenne lub kominki są urządzeniami na drewno (odnawialne źródło energii) i nie ma najmniejszych przeszkód technicznych by stanowiły one samodzielne źródło ogrzewania. Co więcej, są to urządzenia, których działanie w większości przypadków jest niezależne od dostępu do energii elektrycznej. W sytuacji przerwy w dostawie prądu, gdzie inne urządzenia lub instalacje grzewcze po prostu nie działają, piece trzony kuchenne lub kominki mogą zapewnić nieprzerwane ogrzewanie budynku.
Jest
§ 132.2. Dopuszcza się stosowanie pieców i trzonów kuchennych na paliwa stałe w budynkach o wysokości do 3 kondygnacji nadziemnych włącznie, jeżeli nie jest to sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przy czym w budynkach zakładów opieki zdrowotnej, opieki społecznej, przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, lokalach gastronomicznych oraz pomieszczeniach przeznaczonych do produkcji żywności i środków farmaceutycznych – pod warunkiem uzyskania zgody właściwego państwowego inspektora sanitarnego.
Proponowana zmiana
§ 132.2. Dopuszcza się stosowanie pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe biomasę w budynkach o wysokości do 3 kondygnacji nadziemnych włącznie, jeżeli nie jest to sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przy czym w budynkach zakładów opieki zdrowotnej, opieki społecznej, przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, lokalach gastronomicznych oraz pomieszczeniach przeznaczonych do produkcji żywności i środków farmaceutycznych – pod warunkiem uzyskania zgody właściwego państwowego inspektora.
Uzasadnienie
Pojęcie „paliwo stałe” obejmuje węgiel, który jest paliwem kopalnym oraz drewno i inne rodzaje biomasy, które są paliwami odnawialnymi. Zmiana ta ma na celu ograniczenie zużycia paliw kopalnych a zwiększenie udziału OZE w miksie energetycznym. Należy wskazać, że zmiana ta nie narusza praw użytkowników pieców i trzonów kuchennych, ponieważ każde z takich urządzeń może działać na drewno, brykiet lub inne rodzaje biomasy.
Dodatkowo propozycja uzupełnienia § 132 o pkt 4
Proponowana zmiana
§ 132.4 W budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej: nowo budowanych, przebudowywanych i remontowanych należy wykonać kominy bezpieczeństwa (kominy zapasowe) mogące służyć w razie kryzysu energetycznego do podłączenia i odprowadzenia spalin z indywidualnego źródła ciepła zasilanego odnawialną biomasą w pomieszczeniu spełniającym warunki określone w pkt 3 ust. 1 ),2),3) i 4b )"
Uzasadnienie
Obligatoryjny komin bezpieczeństwa umożliwiałby wielu użytkownikom korzystanie w krytycznych sytuacjach z możliwości ogrzewania alternatywnymi urządzeniami, które nie wymagają energii elektrycznej lub gazu, a wykorzystują np. drewno czy biomasę.
Podsumowanie
Komin bezpieczeństwa, zwany również kominem awaryjnym czy rezerwowym jest wymagany przez przepisy budowlane wielu krajów, w tym Norwegii (https://dibk.no/regelverk/Building-Regulations-in-English), czy w niektórych krajach związkowych Austrii (ÖNORM B 8209 Systems - Abgasanlagen. Anforderungen an Notrauchfänge). W sytuacji awaryjnej, umożliwia podłączenie paleniska na biomasę ( drewno) tak by przetrwać krytyczny okres. W dzisiejszym świecie komin bezpieczeństwa jest potrzebny bardziej niż kiedykolwiek. Prawie wszystkie nowoczesne systemy są uzależnione od energii z sieci, a przede wszystkim od energii elektrycznej. Bez niej nie będzie działać ani ciepła woda, ani centralne ogrzewanie. Pomimo udoskonalanych technologii urządzeń, zapotrzebowanie na energię na całym świecie wciąż rośnie. Wynika to z jednej strony z szybko rosnącej liczby ludzi na świecie, a z drugiej - z rozwoju technologii zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.
W naszych warunkach klimatycznych istnieje bezwarunkowa konieczność ogrzewania pomieszczeń. Każdy obywatel ma prawo do korzystania z ogrzewania. Zarówno przepisy Prawa Budowlanego, jak i odpowiednie regulacje lokalne powinny więc zapewnić stosowne warunki i przesłanki do pełnego korzystania z tego prawa. Brzmienie obowiązujących dziś przepisów, w szczególności w kontekście tzw. ustaw antysmogowych, powoduje, że indywidualny użytkownik często zostaje w tej kwestii pominięty, a wręcz ubezwłasnowolniony, ponieważ nie ma wolności wyboru źródła ciepła. Jest to duży problem, który może rozwiązać wyłącznie zmiana lub modyfikacja istniejących przepisów. Należy pamiętać, że każdy inwestor buduje mieszkania zgodnie z obowiązującymi przepisami budowlanymi, toteż tylko wyraźna interwencja ustawodawcy może wpłynąć zmianę wymagań na poziomie minimalnym.
Chcemy podkreślić, że podejmowane przez nas działania wynikają z głębokiej troski o prawa człowieka, w tym prawo do optymalnego korzystania z ogrzewania i zmierzają do zapewnienia indywidualnemu użytkownikowi szeroko pojętego bezpieczeństwa oraz komfortu związanego z posiadanym źródłem ciepła.
Mamy nadzieję, że długoletnie doświadczenie Stowarzyszenia Kominy Polskie zostanie wzięte pod uwagę i będzie pomocne w tworzeniu oraz doskonaleniu ustawodawstwa w powyższych kwestiach. Pragniemy przy tym zaznaczyć, że pozostajemy otwarci na współpracę i w przypadku dodatkowych pytań zobowiązujemy się do udzielania wszelkich informacji
Z poważaniem
Prezes Zarządu Stowarzyszenia Kominy Polskie
Roman Nowak
Prezes Zarządu Opolskiej Izby Gospodarczej
Bartosz Ryszka
Prezes Zarządu Międzywojewódzkiego Cechu Kominiarzy
Wiesław Zabawa
Prezes Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kominki Polskie
Piotr Batura
Prezes Zarządu Krajowej Izby Kominiarskiej
Marcin Ziombski
Prezes Zarządu
Korporacji Mistrzów Kominiarskich Województwa Śląskiego
Rafał Dydak
Wydawnictwo Świat Kominków
Dariusz Marciniak
Prezes Zarządu Korporacji Kominiarz Polskich
Waldemar Drożdżol
Wydawnictwo Kominki.org
Dariusz Marciniak
Drewno Pozytywna Energia Inicjatywa Społeczna
Wojciech Perek
Starszy Cechu Cechu Kominiarzy Polskich
Waldemar Drożdżol
Starszy Cechu Małopolskiego Cechu Zdunów i Zawodów Pokrewnych
Jacek Ręka
Starszy Cechu Cechu Zdunów Polskich
Jan Zapora
Liczba wyświetleń: 1622
Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2022 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.