/* */
DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
MEBLARSTWO

Niemiecki rynek mebli pod presją rosnących kosztów i malejącego popytu

OIGPM

Autor:
Źródło: OIGPM
Data: 2022-09-29


Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Jana Szynaka, spotkał się z Prezesem Niemieckiego Związku Meblowego, Elmarem Duffnerem, w celu omówienia sytuacji branży na świecie oraz wymiany informacji ważnych z punktu widzenia polskiego sektora meblarskiego.

Niemiecki rynek mebli pod presją rosnących kosztów i malejącego popytuNiemiecki rynek mebli pod presją rosnących kosztów i malejącego popytuFot. D.Jabłoński

W efekcie rozmów, Elmar Duffner przekazał Janowi Szynace aktualne dane na temat branży meblarskiej oraz nastrojów gospodarczych i konsumenckich w Niemczech. Poniżej prezentujemy Państwu najważniejsze wnioski i informacje z tego spotkania.

Rosnące ceny surowców, spadek obrotów, wzrost inflacji

Wprawdzie obroty niemieckiego przemysłu meblarskiego w pierwszej połowie 2022 wzrosły rok do roku o 13,4%, osiągając wartość prawie 9,5 miliarda euro. Niestety, jak pokazują analizy, jest to wzrost pozorny, bowiem największa jego część, aż 10%, wynika ze wzrostu kosztów produkcji (materiały, energia, itp.). Fizyczny wzrost ilościowy stanowi jedynie 3%. Dla przykładu, w czerwcu r/r płyty drewnopochodne (stanowiące w meblach skrzyniowych ok. 30% kosztów produkcyjnych) podrożały o 46%, stal o 50%, a opakowania o 42%.

Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny przewiduje, że koszty produkcji - głównie ze względu na ceny materiałów, w 2022r. wzrosną  o 37,2%. Jest to największy skok od 1949r., kiedy to zaczęto zbierać systematycznie dane. Jeśli chodzi o inflację, analitycy prognozują, że w strefie euro w 2022 roku powinna ona sięgnąć 7,5%.

W drugiej połowie 2022r. należy się liczyć z pogarszaniem się sytuacji w zakresie surowców i w efekcie z dalszym spadkiem ilościowym obrotu w stosunku do roku poprzedniego, mimo wzrostu wartościowego, który nie oddaje rzeczywistej sytuacji producentów. Inflacja będzie powodowała konieczność podwyżek, jednak producenci nie są w stanie przełożyć wzrostu kosztów materiałów i energii na ceny handlowe, zarówno ze względu na opór wielkich sieci, jak i konsumentów, a także z uwagi na pełne magazyny.

Poprawiła się natomiast zdecydowanie sytuacja związana z łańcuchami dostaw. Udało się odblokować częściowo zatory w transporcie z Chin. Ponadto, niemieccy producenci zwiększyli udział zaopatrzeniowy z rynków europejskich do 60%.

Spadek zleceń

W pierwszych miesiącach drugiego półrocza nastąpił drastyczny spadek zleceń produkcyjnych. Mieszkaniówka (pokoje dzienne, jadalnie, sypialnie, itp.) odnotowała spadek o 35%. Najbardziej dramatyczne tąpniecie, bo nawet do 40% (38,3), nastąpiło w meblach tapicerowanych. Swoją mocną pozycję konia pociągowego przemysłu meblarskiego w miarę obroniły natomiast kuchnie. Tam liczba zleceń zmniejszyła się tylko o 6,7%. W statystykach wyraźnie też widać, że największy spadek dotyczy mebli niskobudżetowych (płyta meblowa, dekory, laminaty, meble w paczkach, itp.).

Nastroje konsumenckie

Według badań, dramatycznie spadł także poziom nastrojów konsumenckich. W społeczeństwie dominują obawy o przyszłość, spowodowane przez takie czynniki, jak: wojna na Ukrainie, inflacja i rosnące ceny podstawowych produktów (żywność, środki czystości), wzrosty opłat za mieszkanie, energię i gaz, nieprzewidywalne ceny paliw oraz niepokojące informacje płynące z mediów.

Perspektywa niepewnej przyszłości, sprawia że większość społeczeństwa koncentruje się na podstawowych potrzebach i niezbędnych produktach, a nie na dobrach konsumpcyjnych, bez których można się obyć, takich jak niestety nowe meble.

Wymiana zagraniczna

Udział mebli importowanych w sprzedaży w Niemczech wynosi 53%. Najwięksi dostawcy naszego zachodniego sąsiada to kolejno: Chiny, Polska, Włochy, Wietnam (coraz większy wzrost) i Turcja. Co jest zaskakujące, Niemcy najwięcej eksportują natomiast do Francji (przy małym spadku -2,8%), Austrii i Szwajcarii. Ostatnio coraz więcej swoich towarów wysyłają także do USA (wzrost o 26%) i Wielkiej Brytanii  (wzrost o 17%) .

Prognozy

Pomimo powszechnych obaw o ceny prądu i gazu, wzrost kosztów energii nie jest traktowany przez niemieckich producentów mebli jako największe zagrożenie, ponieważ do ogrzewania wykorzystują energię ze spalania pozostałości po materiałach drewnopochodnych.

Przedstawiciele niemieckich sieci sprzedaży IKEA i LUTZ wypowiadają się optymistycznie o prognozach na przyszłość i liczą na utrzymanie obrotów z 2021r., ale niestety dane statystyczne pokazują, iż te optymistyczne scenariusze są mało realne.

Warto natomiast zwrócić uwagę na to, że dobre wyniki sprzedaży nadal osiągają wszyscy producenci mebli klasy premium z Niemiec. OIGPM, uważa że powinno być to wskazówką dla polskiej branży, by zwrócić uwagę na ten właśnie segment.

Targi w Kolonii z nowym terminem

Niemiecki Związek Meblowy zapewnił, że w 2023 roku, po dwóch latach przerwy, odbędą targi IMM w Kolonii, jednak nie zwyczajowo na początku roku, lecz dopiero w czerwcu.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA