/* */
DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
 
OKNA i DRZWI

2021 - Najlepszy rok w historii Inwido

Inwido

Autor: oprac. red
Źródło: Inwido
Data: 2022-02-09


2021r. okazał się rekordowy dla szwedzkiej grupy Inwido, która działa w branży stolarki otworowej. W Polsce do grupy Inwido należą Sokółką Okna i Drzwi SA (specjalizująca się w produkcji okien i drzwi z drewna i aluminium) oraz A-lakiernia sp. z o.o. z Lęborka (lakiernia proszkowa aluminium).

2021 - Najlepszy rok w historii Inwido2021 - Najlepszy rok w historii InwidoFot. Inwido

Inwido AB w 2021r. osiągnęło sprzedaż w wysokości 7,725 mld SEK (2020: 6,681 mld SEK) co oznacza wzrost przychodów o 16%. Spółka informuje, że jest to wzrost organiczny i nie wynika np. z przejęcia nowego podmiotu. Zysk operacyjny wzrósł do 907 mln SEK (2020: 729 mln SEK), a zysk netto wyniósł 687 mln SEK (2020: 1,096 mld SEK). Zatrudnienie w grupie kapitałowej sięgnęło 4.585 osób wobec 4.345 rok wcześniej.

Zarząd spółki jest dumny, że pomimo fali gwałtownych podwyżek cen surowców do produkcji, wyzwań w logistyce i zwiększonej liczby zwolnień lekarskich w następstwie Covid-19, udało się osiągnąć rekordowe wyniki i przekroczyć postawione na 2021r. cele finansowe.

Do końca ubiegłego roku Grupa Inwido dzieliła się na dwa segmenty operacyjne: Północ (kraje Skandynawii) i Południe (pozostałe kraje europejskie). W związku z ciągłym rozwojem od nowego roku Inwido zmieniło swoją strukturę wyodrębniając cztery segmenty operacyjne: Skandynawia, Europa Wschodnia, Europa Zachodnia oraz e-Commerce.

Podsumowując miniony rok zarząd spółki poinformował, że obszar biznesowy Południe osiągnął silny wzrost przychodów i wyższą rentowność. Sprzedaż organiczna wzrosła o 17%, operacyjna EBITA wzrosła do 175 mln SEK (2020: 144 mln SEK), a operacyjna marża EBITA wzrosła do 19,7% (2020: 18,8%). Jednostkom należącym do tego segmentu operacyjnego udało się poprawić wyniki zarówno poprzez większy wolumen sprzedaży, jak i wdrożenie podwyżek cen mających na celu zrównoważenie wzrostu kosztów produkcji. Udział sprzedaży internetowej (e-Commerce) wzrósł do 9% przychodów grupy, jednak jak zauważono, wzrost wydatków marketingowych w tym zakresie negatywnie wpłynął na marżę uzyskiwaną w tym kanale sprzedaży.

Również obszar biznesowy Północ silnie się rozwijał, ale odczuwał istotną presję na marże. Sprzedaż w tym segmencie wzrosła aż o 25% (organicznie o 21%), a operacyjna marża EBITA wzrosła do 75 mln SEK (2020: 73 mln SEK). Operacyjna marża EBITA spadła do 6,1% (2020: 7,4%). Jak poinformował zarząd spółki pomimo wysokich wzrostów sprzedaży w Szwecji i Finlandii, rentowność spadła ze względu na przerwy w dostawach surowców, zwiększonej ilości zwolnień chorobowych pracowników oraz opóźnień w ogłoszonych podwyżkach cen z powodu zwartych wcześniej długoterminowych kontraktów.

Przyspieszone działania związane z akwizycjami
W oparciu o naszą strategię akwizycyjną, która obecnie koncentruje się na dodatkowych krajach europejskich, a także z nowym długoterminowym celem wzrostu, prowadzimy przyspieszony proces akwizycji. W związku z przeznaczeniem dodatkowych zasobów, równolegle toczy się kilka dyskusji, a dziś nasza lista potencjalnych celów akwizycji jest dłuższa niż poprzednio. Ponieważ poszukujemy głównie firm rodzinnych, bardzo szanujemy te wymagające czasu dialogi.

Zarząd Inwido przedstawił nowe cele finansowe na lata 2022-2030, na które składają się:
- wzrost sprzedaży do poziomu 20 mld SEK do 2030r.
- rentowność powyżej 15% zwrotu z kapitału operacyjnego
- zadłużenie netto w relacji do EBITDA operacyjnej mniejsze niż 2,5
- wypłata dywidendy na poziomie ok 50% zysku netto.

W celu realizacji celów spółka zapowiada też przyspieszenie procesu przejmowania nowych podmiotów, głównie firm rodzinnych z krajów europejskich. Jak poinformowano, w związku z przeznaczeniem na akwizycję dodatkowych zasobów, aktualnie równolegle toczą się negocjacje z kilkoma przedsiębiorstwami.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA