DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Szkieletowy dom drewniany
 
PRZEMYSŁ DRZEWNY

Transport drewna na celowniku ITD

Autor: oprac. red
Źródło: Inspekcja Transportu Drogowego
Data: 2019-12-27


Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego z funkcjonariuszami Straży Leśnej i Policji w październiku i listopadzie prowadzili akcję przeciwko przeciążonym transportom drewna w województwie śląskim i opolskim. Wnioski są jednoznaczne: przewoźnicy często nie stosują się do obowiązujących przepisów.

Transport drewna na celowniku ITDTransport drewna na celowniku ITDFot. ITD

W październiku i listopadzie inspektorzy ITD wspólnie z policjantami i strażnikami leśnymi skontrolowali 41 transportów drewna na opolskich drogach. Większość, aż 28 pojazdów było przeładowanych. Przeprowadzone kontrole wykazały także inne nieprawidłowości – dotyczące niewłaściwej obsługi tachografów i przekroczenia dopuszczalnych norm czasu pracy kierowców. Ponadto jedna z ciężarówek została wycofana z ruchu z powodu ujawnionego przekroczenia dozwolonego tonażu i poważnej usterki technicznej.

Wspólną akcję przeprowadzono również na polsko-słowackim przejściu granicznym w Zwardoniu (powiat żywiecki). Miejsce to wybrano nieprzypadkowo – krajową „jedynką” przejeżdża bowiem sporo ciężarówek przewożących drewno ze Słowacji i Czech.

66 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton ważył samochód zatrzymany na granicy66 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton ważył samochód zatrzymany na granicyFot. ITD

Niechlubny rekordzista zatrzymany podczas tej akcji ważył 66 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton. W tym przypadku kierowca okazał do kontroli drogowej dokument przewozowy, w którym w ogóle nie wpisano objętości przewożonego surowca. Z wyjaśnień kierowcy wynikało, że dostał polecenie zabrania za jednym razem jak najwięcej drewna. Załadował więc maksymalnie pojazd. Taki tonaż spowodował również znaczne przekroczenia dozwolonych nacisków kilku osi ciężarówki i przyczepy.

Kierowcy innych ciężarówek zatrzymanych do kontroli drogowej najczęściej posiadali dokumenty przewozowe z wpisaną ilością przewożonego drewna i już na podstawie tych informacji oraz wstępnej oceny wymiarów ładunku wynikało, że pojazdy przewożą nadmiar surowca. Przypuszczenia potwierdzane były po skierowaniu samochodów na wagę ITD, która najczęściej wskazywała przekroczenie dopuszczalnych nacisków poszczególnych osi pojazdów oraz całej masy pojazdów.

Kierowców ukarano kilkusetzłotowymi mandatami, a  zbyt ciężkie transporty drewna wstrzymano do czasu przeładowania nadmiaru surowca na inne pojazdy lub nakazano ich rozładunek. Ze znacznie dotkliwszymi finansowo konsekwencjami powinni liczyć się teraz przewoźnicy. Wobec nich toczą się postępowania administracyjne. Grozi im do 15 tysięcy złotych kary.

ITD planuje kolejne wspólne kontrole ze Strażą Leśną. Przeładowane drewnem pojazdy niszczą drogi oraz stanowią zagrożenie bezpieczeństwa dla pozostałych uczestników ruchu. Przewóz nadmiernej ilości ładunku jest również przejawem nieuczciwej konkurencji wobec przewoźników, którzy ładują pojazdy zgodnie z obowiązującymi przepisami transportowymi.

5 ton za dużo ważył samochód dostawczy, który przewoził drewno opałowe5 ton za dużo ważył samochód dostawczy, który przewoził drewno opałoweFot. ITD

Zbyt ciężkie ładunki to nie tylko problem profesjonalnego transportu drewna okrągłego. Przykładem może być zatrzymany przez patrol ITD samochód dostawczy, którym przewożono znaczną ilość nieodpowiednio zabezpieczonego drewna opałowego. Jak się okazało pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w rzeczywistości ważył z ładunkiem 8,5 tony. Tak rażące przekroczenie dozwolonego tonażu omal nie doprowadziło do pęknięcia mocno ugiętych resorów na tylnej osi pojazdu. Transport został wstrzymany do momentu doprowadzenia wagi auta do stanu zgodnego z przepisami. Kierowcę ukarano dwoma mandatami na łączną kwotę 600 złotych.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Tradycyjna kultura

To że drewno jest transportowane ponad miarę to wiemy wszyscy i dotyczy to każdego miejsca w kraju. Ale ciekawi mnie dla czego jest taka akcja wraz z Leśnikami na przejściach granicznych ? Czyżby Lasy Państwowe obawiały się że przygraniczne zakłady chcące zachować resztki rentowności postanowiły bazować na drewnie z Czech i Słowacji.. niż na Polskim nie premium w cenie Premium ?

Arek [2]Odpowiedz na ten komentarz2020-01-03 09:33:04

Zgłoś nadużycie

Powiedz mi chłopcze

Z jakich rejonów Polski jesteś??

luk [32]Odpowiedz na ten komentarz2020-01-13 21:17:28

Zgłoś nadużycie

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz