DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Szkieletowy dom drewniany
 
OKNA I DRZWI

Czy branża stolarki budowlanej wyhamowuje?

Związek Polskie Okna i Drzwi

Autor:
Źródło: Związek Polskie Okna i Drzwi
Data: 2019-10-28


Branża stolarki budowlanej mimo odnotowanych wzrostów będzie mierzyła się z wieloma trudnościami - wynika z badań przeprowadzonych przez ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi (POiD).

Fot. POID

Zagłębiając się w zebrane dane oraz analizując wnioski autorów można stwierdzić, że sytuacja polskiej branży budowlanej ma się dobrze, i po raz kolejny zakończymy rok ze wzrostem. W 2018 roku wyprodukowano ok. 24,7 mln sztuk okien i drzwi, a więc o 5,2% więcej niż w 2017 roku i o 10,4% więcej niż w roku 2016. Mimo iż jest to wynik dodatni, trudno nie zauważyć spadku dynamiki wzrostu produkcji stolarki otworowej w całej UE.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

W 2018 roku w krajach Wspólnoty wyprodukowano okna i drzwi za kwotę 46,89 mld EUR, a więc jedynie o 0,8% więcej niż w 2017 roku. Oczywiście odnotowana w 2018 roku niska dynamika wzrostu r/r jest częściowo wynikiem wyższej bazy odniesienia. Jednak analizując sytuację na rynkach europejskich możemy mówić o sygnałach słabnących wyników europejskich.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

-Dzięki bardzo mocnemu eksportowi, który ciągle rośnie dla polskich producentów, europejskie spowolnienie rynku jeszcze tak bardzo nas nie dotyka. Polska nadal jest największym eksporterem okien i drzwi w Europie. W 2018 roku wyeksportowaliśmy okna i drzwi za ponad 2,1 mld EUR, a więc o 10,7% więcej niż w roku 2017. Potwierdzeniem doskonałej kondycji polskiego eksportu jest również fakt, iż ilościowo stanowi on 46,3% w łącznej produkcji stolarki budowlanej w Polsce - komentuje Beata Tomczak-Majewska z ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

Ciągle rosnąca pozycja polskiej stolarki otworowej w Europie może napawać optymizmem, jednak z drugiej strony zauważalne wyhamowanie dynamiki wzrostu na naszym kontynencie może, a nawet powinno budzić pewien niepokój. Dużo łatwiej osiąga się dobre wyniki działając na rosnącym rynku, największe wyzwania dotyczące wzrostów pojawiają się wówczas gdy nadchodzi stagnacja.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

-Sytuacja w Europie, czyli koniec hossy i nadchodząca stagnacja są też wynikiem zakończenia się w kilku krajach dopłat do termomodernizacji. Nie da się ukryć, że w państwach takich, jak Francja czy Włochy to właśnie modernizacja była kołem napędowym sprzedaży stolarki, z czego wiele polskich przedsiębiorstw skorzystało. Należy jednak pamiętać że kraje UE to nie koniec świata i tak jak dziś mamy program dofinansowania do termomodernizacji w Polsce, tak i inne tego typu możliwości mogą mieć miejsce w innych regionach, również spoza UE. Miano największego eksportera zobowiązuje nas do oferowania wyrobów najwyższej jakości, ale dzięki temu możemy spokojnie konkurować na każdym rynku, budując jednocześnie świadomość silnych polskich marek - mówi Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektor marketingu w Oknoplast, członek zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi

Nie tylko Europa

Prezentowane wyniki oraz ogólna sytuacja w Europie są mocnymi sygnałami dla polskich producentów z branży stolarki otworowej. Powinny wzbudzić kreatywność w działaniu, tak aby znaleźć rozwiązania, które zapewnią im oderwanie się od słabnących wyników europejskich i wytyczenie nowej, własnej ścieżki, aby nadal budować potęgę polskiej branży.

Takim rozwiązaniem może okazać się patrzenie dalej niż granice Unii Europejskiej. Kraje spoza UE to nadal duża egzotyka jeżeli chodzi o kierunki eksportu polskiej stolarki budowlanej. W 2018 r. do krajów spoza UE trafiły produkty stolarki otworowej z Polski o łącznej wartości 155,1 mln EUR, co stanowi bardzo niewielki procent w stosunku do wartości 1 950,8 mln EUR tego co wyeksportowano do krajów UE.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

Oczywiście działania związane z eksportem produktów do krajów z innych kontynentów niosą za sobą dużo wyzwań oraz problemów związanych chociażby z legislacją, kulturą, czy logistyką. W tym całym procesie wymagającym ogromnej wiedzy i odwagi nie można zapomnieć o problemach z jakimi już dziś zaczynają spotykać się polscy producenci. Jednym z najbardziej pilnych tematów są przecież problemy kadrowe zarówno wśród pracowników wysoko wyspecjalizowanych, jak i produkcyjnych. Taka sytuacja automatycznie przekłada się na wzrosty wynagrodzeń, a co za tym idzie przyszłą konieczność podnoszenia cen produktów produkowanych w Polsce.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

Nie ma co ukrywać, że bardzo dobry stosunek ceny do jakość produktów polskich był jedną z największych przewag nad konkurencją z innych krajów, dzięki czemu udało się polskim firmom zdobyć wiele europejskich krajów. Najbliższe lata będą ogromnym sprawdzianem umiejętności nie tyle produkcyjnych polskich przedsiębiorstw, a zarządczych i organizacyjnych. To będzie czas największych wyzwań z jakimi przyjdzie się zmierzyć polskiej branży stolarki budowlanej. Jak sobie poradzimy jako branża? Odpowiedzi na to pytanie znajdziemy na pewno w kolejnych edycjach raportów firmy ASM nt. rynku stolarki otworowej w Polsce.

Rola wykonawców w budowaniu świadomości marek

Współpraca producentów z wykonawcami wciąż zwiększa ich siłę w walce o klientów ostatecznych. Jak pokazują wyniki badania wskaźniki kooperacji wykonawców z producentami okien dachowych pozostają na wysokim poziomie. Świadczy to o silnym przywiązaniu do marki, która oferuje respondentom adekwatne do ich potrzeb wsparcie. Z kolei, rynek okien elewacyjnych charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem i wysoką aktywnością producentów w zakresie współdziałania z wykonawcami.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

We współdziałaniu siła - z tego założenia zdają się wychodzić zarówno fachowcy montujący stolarkę drzwiową, jak i jej producenci. Marki oferujące drzwi wewnętrzne i zewnętrzne współdziałając z wykonawcami budują ich przywiązanie i lojalność. Fachowcy dzięki takiej współpracy mają możliwość szerszego poznania asortymentu danej marki. Jednak główną, obopólną korzyścią z takiej współpracy jest zwiększona moc dotarcia do klienta ostatecznego.

Fot. ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku

Na wykresach znajdują się marki, które uzyskały najwyższe wskaźniki ilościowe.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz