Autor: oprac red.
Źródło: Stora Enso Wood Product
Data: 2015-11-06
Puste obietnice samorządu i kolejarzy sprawiły, że drewno do rozbudowanego przez Stora Enso tartaku w Murowie zamiast koleją będzie dowożone transportem samochodowym.
Rozbudowa zakładu w Murowie ma pozwolić docelowo przerabiać ok. 400 tys. m3 surowca rocznieFot. Stora Enso Wood Product
Już w tym roku do zakładu Stora Enso w Murowie przyjadą znacznie większe niż dotychczas ilości drewna, z którego na nowoczesnej linii przetarcia produkowane będzie wysokiej jakości tarcica eksportowana m.in. do tak odległych krajów jak Japonia czy Nowa Zelandia. Stora Enso w ciągu zaledwie roku wybudowała największy w Polsce tartak, nie przerywając pracy istniejącego od ponad pół wieku i dającego pracę ponad stu pracownikom zakładu w Murowie. W tym czasie kolejarze jedynie obiecywali inwestycje, które miały wspomóc logistykę dostaw surowca i odbioru towaru z zakładu. Na obietnicach się skończyło, więc na drogi, a nie na tory, wkrótce wyjadą kolumny tirów.
-We wrześniu rozpoczęto przerób drewna, który będzie sukcesywnie zwiększany - mówi Robert Motała, prezes zarządu Stora Enso Wood Product. -Chcielibyśmy, aby produkty oraz surowce do zakładu trafiały wagonami kolejowymi, co było jednym z kluczowych założeń naszej polityki proekologicznej. Zachęcając nas kilka lat temu do inwestycji w województwie opolskim, władze wskazywały inwestycje kolejowe jako jeden z kluczowych atutów regionu.
Niestety stan trakcji kolejowych w opolskim jest nadal w bardzo złym stanie. Dla przykładu 50-kilometrowy odcinek pomiędzy Nysą a Opolem nawet nowoczesny szynobus pokonuje w 1,5 godziny. Choć w unijnym Regionalnym Programie Operacyjnym znalazło się 27 mln zł na odbudowę torowisk, to wciąż jest to wirtualna kwota, o której się mówi, ale niewiele z nią robi.
Nowa linia produkcyjna rozpoczęła już przetarcie mimo trwających jeszcze w zakładzie prac Fot. Stora Enso Wood Product
Jak zapewniał Urząd Marszałkowski jako pierwsza miała być remontowana trasa Opole-Kluczbork, a równolegle węzeł kolejowy w Jełowej, kluczowy dla inwestycji w Murowie. Obietnice te padają od ponad roku i chociaż marszałek Andrzej Buła zapewnia, że ma środki, linii kolejowej jak nie było, tak nie ma. W tej sprawie po raz kolejny zaapelował Wójt Gminy Murów, Andrzej Puławski. -W imieniu wszystkich mieszkańców gminy Murów jak i własnym proszę o stanowczą interwencję w sprawie rozpoczęcia prac nad odtwarzaniem linii kolejowej Jełowa-Murów - pisze w liście do Marszałka Województwa. Inwestycja w tym miejscu przyniosłaby wymierne korzyści, zarówno PKP jak i mieszkańcom, a zwrot kosztów nastąpiłby w bardzo krótkim czasie.
Wartość koniecznej inwestycji w nawierzchnię kolejową oszacowano na 30 mln zł. Jak wyliczyła Stora Enso, na obsługę transportu tą drogą mogłaby wydawać nawet 45 mln zł rocznie.
-Mieszkańcy Murowa bardzo liczyli na budowę odcinka Murów-Jełowa - mówi Robert Motała. -Stora Enso jako zleceniodawca transportu towarowego zapewniłaby tej linii rentowność, a mieszkańcy skorzystaliby z przewozów pasażerskich. W sytuacji, gdy budowa węzła kolejowego się opóźnia, musimy transportować drewno po drogach lokalnych, bo przecież nie zamkniemy zakładu i nie będziemy "czekać na pociąg".
Już kilka lat temu Stora Enso partycypowała w kosztach budowy nowoczesnej nawierzchni drogowej z Murowa. Dla gminy taki inwestor to duże wsparcie i szansa na rozwój. Wpływy z podatków wpłacanych przez firmę to główny składnik budżetu. Stora Enso, w przeciwieństwie do wielu inwestorów objętych przywilejami np. specjalnej strefy ekonomicznej, nie jest zwolniona z podatków. -Niczego nie dostaliśmy za darmo, no może prócz obietnic - mówi prezes Motała. -Liczymy jednak, że one się spełnią, bo my sobie poradzimy bez kolei, ale dlaczego kolej nie chce skorzystać z pieniędzy, które jesteśmy im gotowi przekazać za transport?
***
Tartak w Murowie został kupiony przez koncern Stora Enso w grudniu 2006r. Inwestycja, której koszt szacowano na 28 mln euro ma zwiększyć możliwości produkcyjne zakładu z 70.000 do ok. 140.000 m3 przetarcia surowca rocznie w pierwszym etapie, i do 400.000 m3 w ciągu następnych pięciu lat.
Liczba wyświetleń: 4521
prawie jak w Wielbarku woj. War-Maz
Trzymam kciuki i kibicuję wygranej w tej kwestii!!!! Zapewne ta inwestycja jest tożsama z polityką zrównoważonego rozwoju firmy Stora Enso jednak jak widać przeciwności losu napotykają wszsytkich.
koleją można więcej... [1]Odpowiedz na ten komentarz2015-11-07 15:32:58
Dzura i ściema
Kolej jest potrzebna do wywozu trocin do Ostrołeki oraz tarcicy do portu.
Niestety mieszkańcy będą świadkami przejazdu 60 ciężarówek dziennie .
Adam [665]Odpowiedz na ten komentarz2015-11-08 17:43:48
Ludziom zawsze będzie coś nie pasować bo nie mają z tego korzyści.
A ...
prawda jest taka że koleją podróżuje może kilka set osób dziennie z tej miejscowości a samochodami tysiące więc zastanówcie się co lepsze, mieć kilka pociągów mniej czy rozjechane i zakorkowane drogi.
Marcin [45]Odpowiedz na ten komentarz2015-11-09 08:48:50
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
tartak | tarcica | meble | meble biurowe | meble kuchenne | meble sosnowe | meble tapicerowane | sklejka | płyty wiórowe | płyty pilśniowe | drewno | MDF | OSB | drewno klejone | drewno budowlane | drewno konstrukcyjne | domy drewniane | domy z drewna | drzwi | okna | schody | podłogi drewniane | parkiet | panele | stolarstwo | tartaki | palety | europalety | drewno kominkowe | drewno opałowe | pelet | pellets | brykiet | maszyny stolarskie | maszyny do obróbki drewna | narzędzia do drewna | suszarnie do drewna
drewno.pl Sp. z o.o.
ul. Podleśna 19
64-020 Głuchowo
NIP: 953-24-74-849
Copyright© 1998-2022 DREWNO.PL Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.