DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 
Surowiec drzewny

Aktualności PIGPD - VAT na drewno

PIGPD

Autor: Bogdan Czemko
Źródło: PIGPD
Data: 2000-05-20


12. Maja 2000r. Sejm RP przyjął komisyjny projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym, przygotowanego przez Sejmową Komisję Finansów Publicznych (druki sejmowe nr 1741 i 1741-A). Ww. ustawa dotyczy podatku VAT w rolnictwie, ale zawiera ona również uregulowania o ogromnym dla nas znaczeniu.

Jest to zapis zaproponowany przez PIGPD - wyłączający spośród towarów pochodzenia rolniczego (dotąd zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, a w myśl omawianego projektu - objętych niską stawką), drewno okrągłe iglaste i liściaste a dodatkowo - choć to już własna inicjatywa jednego z posłów - drewno egzotyczne (SWW 4311 i 4312 oraz 4319).  Oznacza to powrót do stawki podstawowej, czyli objęcie drewna w tej postaci VAT-em w wysokości 22%, tj. takim samym, jak ten dotyczący tarcicy. Wnioski w tej sprawie PIGPD składała kilkakrotnie, poczynając od 1994 roku. Teraz raz pierwszy pojawiła się szansa zdecydowanego ograniczenia zasięgu "szarej strefy" w obrębie przerobu drewna okrągłego. Wg procedur ustawa trafi teraz do Senatu, a następnie podpisać ją musi Prezydent PIGPD liczy, że Senat podtrzyma decyzję Sejmu, choć wciąż trwa nad nią gorąca dyskusja. Oczywiście chodzi tu głównie o sprawę większego kalibru niż wywalczony przez PIGPD zapis dotyczący drewna okrągłego. Rzecz idzie o  stawkę "rolniczego" VAT-u. Rządowy projekt przewidywał 3%, a Sejm przyjął poprawkę wprowadzającą stawkę 0%. Z punktu widzenia przemysłu tartacznego nie ma to naturalnie większego znaczenia.

Wstępnie ustalony termin rozpoczęcia obowiązywania ustawy wyznaczony na 3 lipca b.r. nie jest raczej realny. Obecnie mówi się o 1 września.[przyp. Red]

Wciąż toczy sią gorąca dyskusja dotycząca ustawy o wysokości stawki podatku VAT.
Zgodnie ze standardową procedurą, ustawa trafiła do Senatu, a w ślad za tym - trafiły tam dwa wnioski - Lasów Państwowych o odrzucenie zmiany wprowadzającej stawkę 22% i powrót do stawki podatku "rolniczego" (czyli 0 lub 3 %), oraz PIGPD - o poparcie rozwiązania przyjętego przez Sejm, czyli stawki 22%. Argumenty LP można poznać, czytając artykuł w "Rzeczpospolitej" z dn. 01.06 pt. "VAT w rolnictwie od 4 września".

Stanowisko PIGPD zostało przekazane wszystkim Senatorom z Komisji Rolnictwa i Komisji Gospodarki Narodowej, które ustawę opiniowały. Jak się okazało - dla Senatu bardziej przekonywującym argumentem było stwierdzenie Dyrektora Generalnego LP, że Lasy po wprowadzeniu 22 %-owej stawki VAT utracą płynność finansową, niż nierówność warunków konkurencji na rynku drewna i fatalny stan przemysłu tartacznego, z jakim mamy do czynienia w efekcie rozrostu "szarej strefy" bazującej na obecnym zwolnieniu drewna z podatku VAT. Ww. Komisje proponują Senatowi przyjęcie dla drewna stawki w wysokości 3%, nie bacząc na argumenty, iż jest ona zbyt niska, aby wpłynęła na skalę obecnych negatywnych zjawisk i poprawiła stan przemysłu tartacznego.

Protesty LP ujawniły jednak ciekawe dane, ukazujące skalę rynku zainteresowanego nie wprowadzaniem podatku VAT. Wg oświadczenia Dyrektora Generalnego LP, ten rynek kupuje 6 mln m3 drewna okrągłego (!), a w tym - ok. 4 mln drewna wielkowymiarowego (inf. PIGPD na podstawie danych DGLP). To ogromne cyfry. Prawdopodobna wartość tego drewna może wynosić ok. 900 mln zł. Inna wielkość ujawniona przez Dyrektora Generalnego - to 5 tys. firm, które kupują drewno okrągłe, nie będąc płatnikami VAT. Padło też jednoznaczne stwierdzenie, że one upadną, jeśli surowiec drzewny obejmie podstawowa stawka VAT. Trudno o lepsze potwierdzenie faktu, iż wspomniane firmy nie są w stanie konkurować w normalnych warunkach, a ich zysk osiągany jest wyłącznie dzięki wykorzystywaniu systemu podatkowego. Co więcej - powszechnie wiadomo, iż zyski jakie są tu możliwe do osiągnięcia skłaniają do ukrywania obrotów na wiele sposobów. Jednak Lasy Państwowe rozdzierają szaty, aby obronić tych 5 tysięcy podmiotów przed VAT-em. Dlaczego więc w 1993 roku, gdy wprowadzano obecny system podatkowy nikt nie bronił 15-tu tysięcy warsztatów stolarskich, dla których surowiec - tarcica, z dnia na dzień "podrożał" podobnie - o 22% podatku VAT? Stolarze musieli sobie wówczas poradzić i podobnie powinno być teraz z "bez-vatowymi" klientami LP.

A jak odebrać "groźby" LP, że po wprowadzeniu podstawowej stawki VAT skrócą terminy płatności swoim odbiorcom? Coś takiego może powiedzieć tylko przedstawiciel monopolisty, jakim LP niewątpliwie są. Normalnie działająca firma, której zależy na tym, aby ich klienci chcieli z nią dalej współpracować, w takiej sytuacji zaproponowałaby chyba raczej rozmowy, w jaki sposób złagodzić ewentualne skutki "szoku" jaki w pierwszych miesiącach wywoła podatek. Może klienci zgodzą się na wcześniejsze płacenie 22% kwoty na fakturze, przy wydłużonym terminie zapłaty reszty należności? Należy też zrozumieć, że VAT ma pomóc przedsiębiorstwom w osiągnięciu stabilności ekonomicznej, a to przekłada się wprost na zdolność do terminowego regulowania zobowiązań. Skąd więc bierze się obawa LP że tartaki będą zwlekać z zapłatą?

Zadziwiająca jest niechęć niektórych polityków do zrozumienia argumentów Izby, ujawniona podczas ostatnich spotkań Komisji Senackich. Nie jest to jednak żaden powód aby składać broń. Izba z pewnością dołoży wszelkich starań, aby uzyskać poparcie u wszystkich, którzy zechcą spojrzeć na obecną sytuację z pozycji interesów całej polskiej gospodarki. O ostatecznym kształcie ustawy zadecyduje wkrótce Sejm. Czy można przypuścić, że usankcjonuje on nierównoprawne traktowanie przez prawo podatkowe działających na rynku drzewnym podmiotów?

Wątpliwości mają obie strony czego wyrazem było zwołane z inicjatywy LP w dn. 03.06.2000 r. spotkanie przedstawicieli PIGPD w osobach: Prezydent Kazimierz Jabłoński, dyr. Bogdan Czemko i Jerzy Stanisławski z liczną grupą przedstawicieli LP - Dyrektor Generalny, wszyscy Dyrektorzy 17 - tu RDLP, reprezentanci IBL i

SITL i D. Wobec braku zgody LP na jakąkolwiek zmianę stanowiska ( LP nie akceptują inne stawki VAT niż "rolnicza") rozmowy nie dały żadnych istotnych wyników.

W tej sytuacji pozostaje liczyć na rozsądek Senatu. Gdyby jednak udzielił on poparcia niekorzystnemu dla nas rozwiązaniu - pamiętajmy, że ostateczna decyzja leży w gestii Sejmu, który już raz zajął stanowisko popierające rozwiązania zaproponowane przez PIGPD.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz