DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Przewodnik dla stolarzy - Jan Heurich
 

Czy gwałtowny wzrost cen transportu morskiego zmieni sytuację na europejskim rynku drzewnym?

Drewno.pl

Autor: Dominik Jabłoński
Źródło: Drewno.pl
Data: 2012-05-01


W ostatnich tygodniach drastycznie wzrosły ceny transportu morskiego z Dalekiego Wschodu do Europy. Koszt transportu np. tarcicy wzrósł o ok. 50 euro na każdy metr sześcienny. Czy sytuacja wpłynie na europejski rynek drzewny?

Brak kontenerów powoduje wzrost cen transportu morskiegoBrak kontenerów powoduje wzrost cen transportu morskiegoFot. Jim Bahn, CC

Według indeksów śledzących ceny transportu morskiego w marcu koszty przewozu ładunków kontenerowych na trasie  Daleki Wschód - Europa wzrosły o 114%. Również w kwietniu utrzymywała się tendencja dalszego wzrostu cen. Przykładowo według World Container Index koszt przewozu 40 stopowego kontenera na trasie Rotterdam-Szanghaj wzrósł z 1276 USD w połowie lutego do 2732 USD w połowie marca. Na początku kwietnia cena wzrosła do poziomu 3400 USD, aby w ostatnim tygodniu kwietnia spaść do 3250 USD. Co ciekawe ceny transportu w kierunku przeciwnym, z Europy do Azji, w tym samym czasie wzrosły "zaledwie" o ok. 15%.

Za wzrost cen transportu obwiniany jest przede wszystkim niedobór kontenerów. Firmy przewozowe nie mają wystarczających ilości, aby obsłużyć szybko kumulujące się zamówienia od klientów.

Jeśli nowy poziom cen dostaw zostanie utrzymany, oznaczać może ciekawe zmiany na europejskim rynku drzewnym.

W sposób znaczący wzrosły koszt transportu m.in. tarcicy egzotycznej, sklejki, mebli i innych wyrobów z drewna. Ponieważ problem dotyczy praktycznie wszystkich dostawców można przyjąć, że jeśli wysokie ceny przewozów utrzymają się w kolejnych tygodniach, to wymuszą wzrost cen wyrobów oferowanych na rynku. Oczywiście im wyżej przetworzony produkt tym wzrost ceny będzie mniej zauważalny. Największy wzrost cen oczekiwany będzie w  przypadku tarcicy egzotycznej i np. popularnej w ostatnich latach deski tarasowej. Wyższych cen spodziewać się mogą również nabywcy sklejki produkowanej w Azji oraz półfabrykatów do produkcji okien z popularnego drewna meranti.

Wyższe ceny konkurencyjnych produktów ucieszą zapewne europejskich wytwórców sklejki, którzy często oskarżają azjatyckich producentów o stosowanie cen dumpingowych. Łatwiejsze warunki gry rynkowej uzyskają też  firmy oferujące wyroby z termodrewna, dla których bezpośrednią konkurencją jest tarcica egzotyczna pochodząca m.in. z Chin, Malezji czy Filipin.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz