DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Internauci konsumują wszystkie media

Autor:
Źródło:
Data: 2005-03-29


Przeciętny internauta ogląda TVN, czyta Newsweeka i słucha RMF FM - podsumowała badania nad konsumpcją mediów firma Gemius. Internauci czytają bardziej ambitną niż ogół Polaków prasę, rozrywkowo zaś podchodzą do radia...<

Internauci nie rezygnują z innych mediów. 71,2% osób, które korzysta z internetu codziennie, ogląda telewizję, 60% słucha radia a prawie co drugi czyta prasę codzienną.

Wyniki badania wskazują, że internauci to grupa wyjątkowo podatna na różnorodne przekazy mediowe. Informacja ta jest wyjątkowo istotna z punktu widzenia reklamodawców. Potwierdza bowiem zasadność reklam "crossmediowych" - podsumował wyniki opublikowane w raporcie "Konsumpcja mediów" Artur Zawadzki, wiceprezes zarządu Gemius SA.

A jakie są szczegółowe dane? Kobiety-internautki nieznacznie częściej od mężczyzn oglądały telewizję i słuchały radia w przeddzień badania.
Internauci, a szczególnie ci korzystający z internetu codziennie, wykazują duże zainteresowanie korzystaniem z mediów tradycyjnych online. Najczęściej sięgają po internetowe wersje prasy codziennej. Aż 44,6% wszystkich badanych słuchało radia przez internet, a w grupie najaktywniejszych internautów robiło to aż 63,4%. Nieco rzadziej internauci sięgają po tygodniki i dwutygodniki oraz miesięczniki mające swoje witryny w internecie. Najmniejszą popularnością cieszy się oglądanie telewizji za pośrednictwem internetu. Z takiej możliwości skorzystało 16,2% wszystkich internautów.

Internauci lubią włączyć telewizor. 66,4% z nich preferuje stację TVN, choć ta stacja niewiele ustępuje TVP1 oraz Polsatowi, które ogląda odpowiednio 63,1% i 60,9%.

Nieco rzadziej niż telewizor internauci włączają radio. 46,4% z nich słucha stacji RMF FM, prawie 40% Radia Zet. Kolejne stacje są zdecydowanie mniej popularne.

Rośnie populacja radia internetowego. Słucha go 44,6% wszystkich respondentów, ale aż 63,4% osób codziennie korzystających z internetu. Raczej są to mężczyźni i internauci w wieku 15-24 lata.

Internauci najczęściej czytają Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą oraz Fakt. Lekturze tych tytułów oddało się w dnu poprzedzającym badanie odpowiednio 51,8, 21,2 i 16 % respondentów. Wśród ogółu Polaków - według PBC z maja 2004 - najbardziej popularne są Gazeta Wyborcza i SuperEkspress. Heavy users czyli internauci codziennie korzystający z internetu, nieco chętniej niż pozostali badani czytają Gazetę Wyborczą, Rzeczpospolitą i Gazetę Prawną.

Co czwarty badany czytał ostatnie wydanie tygodnika Newsweek. Polityka jest na drugim miejscu pod względem popularności wśród internautów - tygodnik ten czyta 16,7% najaktywniejszych użytkowników sieci. Po Wprost sięga zaś 16,7% takich użytkowników.
Tygodniki i dwutygodniki online najchętniej czytają badani, którzy korzystają z internetu codziennie (44,7%), kobiety (37,9%) oraz badani w wieku 25-34 lata (41,25).

Najpopularniejszym miesięcznikiem wśród internautów okazał się National Geographic. 12,5% badanych czytało jego ostatnie wydanie. Nieznacznie ustępuje mu Fokus, który czytało 12,3% respondentów. Typ czytanego miesięcznika wyraźnie zależy od wieku. Młodsi respondenci chętniej czytają takie miesięczniki jak: CKM, Playboy, Glamour, Cosmopolitan i Oliwia. Internauci w wieku 45 lat i więcej wybierają zwykle Poradnik domowy i Reader's Digest. Cosmopolitan, Filipinka, Dziewczyna i Pop-corn to ulubione miesięczniki internautów w wieku 15-24 lata, M jak Mieszkanie i Mamo, to ja, to natomiast najpopularniejsze pozycje wśród respondentów w wieku 25-34 lata. W grupie 35-44 latków największą popularnością cieszy się tytuł Cztery Kąty.

*

Badanie realizowane było na portalu Onet.pl. Ankiety wyświetlały się losowo w dniach 21-27 października 2004. Grupa ankietowana to internauci w wieku 15 i więcej lat. W ramach badania zebrano 10167 ankiet. Badanie to pomiar typu day-after recall, co oznacza, że pytania o konsumpcję mediów zadawane internautom dotyczyły ich zachowań w dniu poprzedzającym badanie. Wyjątek miał miejsce w przypadku periodyków, dla których dodatkowo zadano pytania dotyczące czytelnictwa ostatniego wydania danego tytułu - wyjaśniła Małgorzata Kaczmarczyk, starszy analityk z firmy Gemius.
Dane zostały doważone pod względem płci, wieku, wykształcenia, częstotliwości i stażu korzystania z internetu, tak, aby mogły być reprezentatywne dla ogółu internautów w Polsce (do danych z badania Interbus TNS OBOP z września 2004). Celem badania było określenie zwyczajów związanych z używaniem tradycyjnych mediów przez internautów. Pełny raport dostępny jest na stronach: iab.pl, gemius.pl, tezmedium.pl.

Magdalena Górak
IDG Poland SA


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz