DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Timber Wave: Konstrukcja z czerwonego dębu ozdobą wejścia do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Autor:
Źródło: AHEC
Data: 2011-11-30


Ogromna konstrukcja „Timber Wave” z amerykańskiego czerwonego dębu, zamówiona przez Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), zdobiła wejście do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie przez cztery tygodnie od 19 września do 14 października 2011r.

TIMBER WAVE przy wejściu do Muzeum Wiktorii i Alberta w LondynieTIMBER WAVE przy wejściu do Muzeum Wiktorii i Alberta w LondynieFot. AHEC

Konstrukcja "Timber Wave" została zaprojektowana specjalnie na tegoroczny Festiwal Designu w Londynie (LDF) przez wielokrotnie nagradzane studio architektoniczne AL_A.

Majestatyczna trójwymiarowa spirala z kratownicy, wykonana z amerykańskiego czerwonego dębu przez firmę Cowley Timberwork i inżynierów z firmy Arup, wznosiła się nad wejściem do Muzeum Wiktorii i Alberta na Cromwell Road w Londynie. Stojąca samodzielnie konstrukcja „Timber Wave" ma wysokość 12 metrów, a wchodzący do muzeum goście mogli odnieść wrażenie „zanurzania się" w niej. Sięgająca ulicy spirala „Timber Wave" stała się główną atrakcją turystyczną tegorocznego Festiwalu Designu w Londynie, której nie sposób było przeoczyć.

David Venables, dyrektor AHEC na Europę i inicjator projektu „Timber Wave", uważa, że „Nadszedł czas, aby czerwony dąb" - gatunek drewna występujący obficie, ale rzadko używany - „ukazał swoją siłę, dosłownie i w przenośni". Czerwony dąb obficie porasta amerykańskie lasy i stanowi około 30 procent wszystkich drzew liściastych na terenie Stanów Zjednoczonych. Jednak pomimo tak szerokiej dostępności oraz dużego popytu na dąb na europejskich rynkach, czerwony dąb musi jeszcze zapracować na pozycję preferowanego przez architektów i projektantów gatunku dębu.

David Venables uważa, że może się to wkrótce stać: „Mamy nadzieję, że ten prestiżowy projekt będzie punktem zwrotnym w sposobie postrzegania czerwonego dębu, i że pozwoli zaprezentować jego znakomity wygląd oraz wysoką wytrzymałość. Uważamy, że względnie niskie wykorzystanie tego gatunku drewna w Europie jest spowodowane nieznajomością i nieświadomością jego ogromnego potencjału. Kolor czerwonego dębu znacznie różni się od barwy dębu białego. Jest to kolor bogatszy, posiadający czerwone odcienie, które są jego największą zaletą. To właśnie wygląd i kolor dębu czerwonego skłoniły Amandę Levete - architekt projektu - do przyjęcia zlecenia na zaprojektowanie „Timber Wave". W konstrukcji tej ciepłe odcienie czerwonego dębu kontrastują z jasnym kamieniem, z którego wykonany jest łuk wejściowy do muzeum, co daje efekt, który byłby trudny do osiągnięcia z jaśniejszym rodzajem drewna. Jednak nie tylko pani Levete jest wielbicielką czerwonego dębu. Podczas montażu konstrukcji, setki przechodniów zatrzymywały się, aby spytać wykonawców o gatunek drewna, z którego została wykonana, lub skomentować jego kolor".

Cowley Timberwork bardzo pozytywnie ocenia pracę z tym gatunkiem drewna. Firma wielokrotnie chwaliła jakość otrzymanego surowca, łatwość obróbki, kształtowania i klejenia czerwonego dębu. Na pracownikach Cowley Timberwork wrażenie wywarła również prosta, lecz efektywna obróbka olejowa (z wykorzystaniem oleju stabilizującego z zawartością biocydów), która zapewnia ochronę drewna przed wodą i czynnikami zewnętrznymi.

Wytrzymałość amerykańskiego dębu czerwonego przekroczyła wszelkie oczekiwania. Biorąc pod uwagę niewielką wagę surowca, czerwony dąb jest niezwykle mocny. Inżynierowie z firmy Arup zauważyli, że dzięki temu projekt połączył w sobie lekkość i wytrzymałość. Nieocenioną pomocą na etapie projektowania były również badania przeprowadzone przez AHEC i ośrodek badawczy Building Research Establishment we współpracy z firmą Arup, dzięki którym opracowano wartości projektowe dębu czerwonego, opublikowane w normach Eurocode 5.

„Otrzymaliśmy ogromne wsparcie od członków stowarzyszenia AHEC, którzy przekazali nam czerwony dąb. Jesteśmy również zaszczyceni, że Louis B. Susman, ambasador Stanów Zjednoczonych w Wielkiej Brytanii, wziął udział w konferencji otwierającej projekt „Timber Wave" i w imieniu amerykańskiego przemysłu drzewnego poparł ideę wykorzystania czerwonego dębu. Jest to bez wątpienia największy projekt, nad którym do tej pory pracowaliśmy. Na pochwałę zasługują także niewyczerpane podkłady energii, zaangażowania i entuzjazmu wszystkich partnerów projektu. Praca  nad konstrukcją „Timber Wave" stanowiła wyzwanie, ale wszystkie zaangażowane strony, czyli: AL_A, Arup, Cowley Timberwork, Festiwal Designu w Londynie, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz wielu innych entuzjastów projektu dołożyło wszelkich starań, aby doszedł on do skutku. W trakcie pracy nad „Timber Wave" zdobyliśmy cenne doświadczenia oraz stworzyliśmy wyjątkową historię, która może być inspiracją dla projektantów wykorzystujących drewno" - podsumował David Venables.

AHEC pragnie podziękować ośmiu producentom amerykańskiego drewna liściastego i członkom stowarzyszenia AHEC: Bingaman & Son Lumber, Coulee Region Hardwoods, Fitzpatrick & Weller, Frank Miller Lumber, Hermitage Hardwood Lumber Sales, Matson Lumber, Northland Forest Products oraz Pike Lumber. Firmy te przekazały bardzo dużą ilość czerwonego dębu na potrzeby realizacji projektu „Timber Wave".

 

Zobacz video

Timber Wave: Konstrukcja z czerwonego dębu ozdobą wejścia do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie (Zdjęcia: 4)

TIMBER WAVE przy wejściu do Muzeum Wiktorii i Alberta w LondynieTIMBER WAVE przy wejściu do Muzeum Wiktorii i Alberta w LondynieTIMBER WAVE przy wejściu do Muzeum Wiktorii i Alberta w LondynieTIMBER WAVE przy wejściu do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz