DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Zakłady w północnej Polsce mają problemy z dostawami drewna

OZPTD, Drewno.pl

Autor: Dominik Jabłoński
Źródło: OZPTD, Drewno.pl
Data: 2011-04-09


Od połowy marca trwa akcja protestacyjna przewoźników dostarczających surowiec drzewny do największych zakładów przerabiających drewno. Działania transportowców skoncentrowały się w północnej Polsce.

Protest przewoźników drewna w Ostrołęce Protest przewoźników drewna w Ostrołęce Fot. OZPTD

Po akcjach protestacyjnych jakie miały miejsce w marcu, przyszła kolej na zawieszenie dostaw. Od początku mijającego tygodnia część największych zakładów przerabiających drewno okrągłe ma problemy z dostawami drewna, co może doprowadzić do przerw w produkcji.

Zgodnie z ustaleniami protestujących od 1 kwietnia wstrzymane zostały dostawy do Mondi Świecie, StoraEnso Ostrołęka, International Paper Kwidzyn, Kronospan Szczecinek i Pfleiderer Grajewo. Według naszych informacji problemy z dostawami mają również inne firmy.

Na chwilę obecną zakłady, które dotknął strajk transportowców wykorzystują zgromadzone zapasy drewna. Część firm realizuje dostawy transportem kolejowym oraz poszukuje alternatywnych dostawców.

Jeśli protestujący przewoźnicy nie ustąpią może się okazać, że wzrost stawek za transport drewna okrągłego będzie nieunikniony. Organizator protestu, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, realizuje bowiem szeroko zakrojoną akcję eliminacji z dróg (i rynku) przewoźników łamiących prawo.

Z przedstawicielami OZPTD spotkał się Generalny Inspektor Transportu Drogowego - Tomasz Połeć. W trakcie rozmów mających na celu wypracowania wspólnego stanowiska dotyczącego bezpiecznego ładunku drewna ustalono, że z dniem 1 kwietnia ITD będzie w swoich działaniach kontrolnych skupiała więcej uwagi na przewoźnikach drewna.

O swoich działaniach protestujący informują policję kierując na ręce komendantów wojewódzkich pismo, którego treść przytaczamy poniżej.

W połowie kwietnia ma odbyć się również spotkanie z przedstawicielem Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, którego tematem ma być wypracowanie rozwiązań, które uniemożliwiłyby przeładowywanie samochodów wywożących drewno z lasu.

OZPTD zapowiada również, że wobec przewoźników, co do których wystąpi podejrzenie stosowania stawek dumpingowych lub przeładowywania pojazdów, po sprawdzeniu i potwierdzeniu nieprawidłowości, Związek uruchomi wszelkie dostępne, legalne działania, dyscyplinujące, co w konsekwencji może doprowadzić do utraty licencji na wykonywanie przewozów.

Firmy transportowe domagają się wzrostu stawek za przewóz drewna okrągłego. Ich zdaniem obecne stawki, przy przewozach realizowanych zgodnie z obowiązującym prawem (ładunek nie powinien przekraczać 24 ton, czyli ok. 25m3 drewna), nie dają możliwości rentownej działalności. Aby "wyjść na swoje" przewoźnicy muszą przeładowywać samochody, co z jednej strony stwarza niebezpieczeństwo wypadków lub uszkodzenia sprzętu, z drugiej grozi sporymi karami w przypadku wychwycenia takiego ładunku przez Inspekcję Transportu Drogowego lub policję.

Powszechnie wiadomo, że samochody przewożące surowiec drzewny są przeładowane. Dobrze wiedzą o tym również firmy produkujące papier bądź płyty, które często ważą niemal każdy pojazd z drewnem wjeżdżający na zakład.

W ubiegłym roku Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego wspólnie z Inspekcją Transportu Drogowego i przedstawicielami Lasów Państwowych przeprowadził kontrolne przeważenia zestawów transportowych załadowanych drewnem. Z zebranych informacji wynika, że aby ciężar zestawu transportowego do przewozu drewna nie przekraczał ograniczonej prawem wagi 40 ton DMC, masa ładowanego drewna nie powinna przekraczać 25m3 dla drewna sosnowego, a dla drewna liściastego odpowiednio mniej.


Pismo do Komendantów Wojewódzkich Policji w województwach objętych akcją protestacyjną przewoźników drewna.

Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, a w szczególności zrzeszeni w jego strukturach przewoźnicy drewna prowadzą w chwili obecnej akcję protestacyjną przeciwko dominującej pozycji zakładów przetwórstwa drzewnego. Na terenie podległym Panom Komendantom zakłady przetwórcze wykorzystując swoją dominującą na lokalnym rynku pozycję, w zawieranych z przewoźnikami umowach określą stawki przewozowe przy założeniu dostarczania do zakładu 31 m³ lub 30 m³, ewentualnie 29 m³ drewna, co jest ilością, która daje kilkutonowe przeważenie pojazdu!! Obecnie obowiązujące stawki transportowe są absolutnie nieadekwatne do kosztów tego specyficznego transportu. Firmy transportowe stoją na skraju bankructwa lub w desperacji zmuszone są do łamania prawa, co skutkuje zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego i milionowymi stratami dla samorządów terytorialnych ze względu na niszczenie dróg publicznych. OZPTD prowadzi akcję protestacyjną pod hasłem: „Chcemy być bezpiecznymi użytkownikami dróg. Walczymy o normalność w transporcie drewna”. Podstawowym postulatem jest ograniczenie ilości przewożonego drewna do 25 m³. Umożliwi to przewóz zgodny z przepisami.

Warto odnotować, że obecnie za „cichym przyzwoleniem” odbiorców drewna, przewoźnik rekordzista potrafi jednorazowo przywieźć ładunek 105 mp drewna, tj. 65 m3 lub 56 ton ładunku. Tym samym rzeczywista masa całkowita zespołu pojazdów wynosi 76 ton (zakładając że 1m3 waży 860kg), przy normatywnej dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton. Pozornie bezradni odbiorcy tłumaczą się, że nie mają wpływu na wielkość przywożonego ładunku drewna, ciekawe, że w kwestii stawek jest zupełnie odwrotnie, potrafią je skutecznie zaniżać i wykorzystywać przewoźników. Tak naprawdę jest to dla nich po prostu wygodne, gwarantuje tani transport a przeładunki i kary dotyczą jedynie przewoźnika. Dla odbiorców drewna przewoźnik, który przeładowuje ładunki to skarb. Stachanowiec, który o podwyżkę stawek praktycznie nie musi zabiegać, bo mu jakoś wystarczy jak przywiezie 2,5 razy tyle drewna i 2,5 razy tyle zarobi co kolega, który chcąc prowadzić działalność uczciwie i zgodnie z prawem ciągle upomina się o wyższe stawki i jeszcze uchodzi za niezaradnego.

Odbiorców nie obchodzi także bezpieczeństwo na polskich drogach zagrożone przeładowanymi pojazdami, a tym bardziej stan polskich dróg, których podbudowa i nawierzchnia ulega zniszczeniu na skutek „dzikiej” wolnej konkurencji zorganizowanej pod dyktando zagranicznych udziałowców przedsiębiorstw przerobu drewna.

O tym procederze poinformowaliśmy Inspekcję Transportu Drogowego. Podejmuje ona działania w zakresie swoich możliwości, nie mniej ze względu na zbyt małą liczbę inspektorów oraz konieczność realizacji innych zadań, nie jest ona w stanie skutecznie przeciwdziałać zorganizowanym naruszeniom prawa. Warto tutaj wskazać o ekonomicznym wymiarze patologicznej sytuacji – stratach dla budżetu państwa i budżetów samorządowych, wynikających z dewastacji dróg.

Dlatego też zwracamy się do Pana Komendanta z prośbą o zadaniowanie podległych Panu służb ruchu drogowego na zwrócenie szczególnej uwagi na przeładowane pojazdy z drewnem i bezwzględne kierowanie ich na punkty do ważenia. Tym bardziej teraz, gdy uczciwi przewoźnicy narażają się na ogromne straty zaprzestając dostaw, a moment ten wykorzystują ludzie mający w pogardzie bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego, nie wspominając swojego. Mamy nadzieję, że nie zostanie Pan Komendant obojętny na ewidentne łamanie prawa na podległym Panu terenie.


Za Zarząd Główny OZPTD
Przewodniczący
Ogólnopolskiego Związku
Pracodawców Transportu Drogowego

Bolesław Milewski

Do wiadomości:
Pan Adam Rapacki
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji

Gen. Insp. Pan Andrzej Matejuk
Komendant Główny Policji


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

strajk przewozników

Proponuje zakładom strategicznym o wykorzystanie Zespołow Składnic na północy i transportu kolejowego

czlowiek lasu [2]Odpowiedz na ten komentarz2011-04-11 08:43:09

Zgłoś nadużycie

hahaaha

A na składnicę z lasu to samo podfrunie :)
Brawo Jasiu , tak trzymać !!!

człowiek z taboru [1]Odpowiedz na ten komentarz2011-04-11 09:24:48

Zgłoś nadużycie

haha

Lesnicy niech nosza wkoncu zapracuja na swoje place.

lolo [38]Odpowiedz na ten komentarz2011-04-11 10:40:31

Zgłoś nadużycie

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz