DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Firma w internecie: Siedem grzechów polskich przedsiębiorców

Autor:
Źródło: Adweb
Data: 2009-09-11


Co zrobić, żeby obecność firmy w internecie procentowała? Recept jest wiele, jednak jedno jest pewne – zamiast na własnych, lepiej uczyć się na cudzych błędach. Przedstawiamy listę siedmiu internetowych grzechów i zaniedbań, popełnianych przez małe i średnie firmy.Brak strony internetowej

Dzięki reklamie w największym polskim vortalu branży drzewnej reklamodawca może dotrzeć do ok. miliona osób.Dzięki reklamie w największym polskim vortalu branży drzewnej reklamodawca może dotrzeć do ok. miliona osób.Fot. Drewno.pl

Pierwszym grzechem związanym z obecnością w sieci jest… brak obecności. Według raportu GUS tylko 65% przedsiębiorstw posiada własną stronę internetową. To niewielki odsetek, biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość firm (93%) posiada dostęp do internetu. Wielu przedsiębiorców ogranicza się do zamieszczenia danych teleadresowych swojej firmy w branżowych katalogach. Jest to rozwiązanie niewystarczające w czasach, kiedy blisko trzy czwarte internautów szuka w sieci informacji o towarach i usługach. Co więcej, internet może być tanim i wygodnym kanałem dystrybucji. W minionym roku co trzeci dorosły Polak dokonał zakupów za pośrednictwem sieci (źródło: CBOS). Odsetek ten stale rośnie. Zmienia się również struktura demograficzna internautów. Coraz częściej przed komputerem siadają osoby w wieku emerytalnym. Tym samym poszerza się grupa osób, do których można dotrzeć z ofertą. Przedsiębiorcy nie posiadający strony internetowej powinni wziąć pod uwagę wspomniane tendencje, aby nie skazywać swojej firmy na niższe obroty.

Nieestetyczna strona firmowa
Drugim, wciąż często spotykanym zaniedbaniem ze strony przedsiębiorców jest estetyka strony firmowej. Podstawowe reguły kreowania wizerunku mówią, że potencjalny klient lub kontrahent, przybywając do siedziby przedsiębiorstwa, zwraca uwagę na szereg detali. Takie cechy jak położenie, wygląd biura, wystrój wnętrza wpływają na pierwsze wrażenie i budują wizerunek firmy. Podobnie jest ze stroną internetową. Niestety, w polskim internecie wciąż można spotkać strony wykonane przy użyciu prostych szablonów i z zastosowaniem technologii, odbiegających od dzisiejszych standardów. Zupełnie niedopuszczalne (lecz wciąż spotykane) jest zamieszczanie nieaktualnych danych adresowych lub emitowanie reklam innych podmiotów. Przedsiębiorcy zapominają, że strona firmowa może być kluczowym narzędziem dotarcia do klientów, szczególnie na początku działalności. Estetyczna i łatwa w obsłudze witryna dodatkowo wzmacnia wizerunek firmy jako partnera profesjonalnego i godnego zaufania. Praktyką godną polecenia jest prezentowanie dotychczasowych doświadczeń i rekomendacji otrzymanych od klientów.

Brak promocji w sieci
Posiadanie estetycznej strony firmowej jest warunkiem koniecznym ale niewystarczającym do tego, aby internet stał się efektywnym kanałem komunikacji. Globalna sieć coraz bardziej się rozrasta. Tylko w polskim internecie jest zarejestrowanych ponad milion domen .pl, z czego 39% należy do firm (źródło: NASK). Dotarcie do potencjalnego klienta może być trudne, zwłaszcza jeżeli przedsiębiorstwo działa w silnie konkurencyjnej branży. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie narzędzi marketingu internetowego. Akcje promocyjne prowadzone w sieci mają wiele zalet w porównaniu z mediami tradycyjnymi. Podstawową przewagą jest niski koszt dotarcia do potencjalnych klientów przy możliwości precyzyjnego profilowania audytorium. W przypadku reklam radiowych lub telewizyjnych, taka precyzja nie jest możliwa. Przekaz reklamowy trafia do przypadkowych odbiorców. Narzędzia marketingu internetowego są w znacznym stopniu pozbawione tej wady. Dają możliwość dotarcia do ludzi skupionych wokół specjalistycznych serwisów lub profilowania reklam według cech demograficznych i społecznych. Co więcej, większość narzędzi pozwala na szybką zmianę przekazu w trakcie trwania kampanii oraz elastycznego kształtowania budżetu reklamowego. Wyświetlając reklamy bannerowe w serwisach lub stosując linki sponsorowane w wyszukiwarce Google, reklamodawca może ustalić kwotę, jaką chce zapłacić za emisję reklamy.

Nieuczciwe pozycjonowanie
Popularne powiedzenie mówi, że jeżeli czegoś nie można znaleźć w wyszukiwarce Google, to znaczy, że ta rzecz nie istnieje. To stwierdzenie zawiera sporo przesady, jednak warto pamiętać, że według badań CBOS blisko 84% polskich internautów korzysta właśnie z tej przeglądarki. Działania, które zmierzają do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania nazywa się optymalizacją strony dla wyszukiwarek (ang. Search Engine Optimization – SEO). Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie? To najprostsza droga do zwiększenia ruchu na stronie firmowej i zainteresowania klientów swoją ofertą. Jak pokazują badania, internauci rzadko sprawdzają strony znajdujące się poza pierwszą stroną wyników.

Z praktykami SEO jest związany kolejny grzech, jaki może popełnić przedsiębiorca, czyli korzystanie z metod pozycjonowania uznawanych za nielegalne. „Na forach internetowych i w serwisach z ogłoszeniami można znaleźć mnóstwo ofert domorosłych pozycjonerów, kuszących niskimi cenami usług – mówi Anna Sikorska z firmy Adseo.pl – Często stosują oni metody niezgodne z regulaminami wyszukiwarek internetowych. Takie techniki chwilowo mogą dawać dobre efekty. Strona w stosunkowo krótkim czasie zwiększa swoją pozycję w wyszukiwarkach, jednak należy pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek są ciągle udoskonalane. Użycie metod, zwanych popularnie Black Hat SEO, może grozić wyrzuceniem strony z wyników wyszukiwania lub strąceniem jej na daleką pozycję”.

Zapewnienie stronie firmowej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to skuteczne i stosunkowo tanie narzędzie dotarcia do klienta. Duże firmy świadczące usługi pozycjonowania posiadają narzędzia pozwalające na skuteczną optymalizację strony, zgodną z wytycznymi twórców wyszukiwarek. Większość z nich pobiera opłaty za osiągnięte wyniki, dlatego ryzyko, jakie ponosi klient jest minimalne.

Skomplikowana nazwa domeny
Znalezienie dobrego adresu internetowego dla swojej działalności może okazać się trudne. Większość domen, związanych z konkretnymi branżami jest zajęta. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest stworzenie własnej nazwy. Chcąc uniknąć kolejnego grzechu przedsiębiorcy, warto poznać błędy najczęściej popełniane przy rejestracji domen firmowych.

Podstawowa zasada mówi, że adres internetowy powinien być możliwie krótki i łatwy do zapamiętania. Warto unikać nazw zawierających myślnik lub podkreślenie. Takie domeny trudniej zapamiętać lub przekazać w rozmowie telefonicznej. Od niedawna możliwe jest rejestrowanie domen z polskimi znakami diakrytycznymi, tzw. domen IDN. O wadach i zaletach tego rozwiązania mówi Katarzyna Gruszecka-Kara z firmy 2BE.PL:

„Adres internetowy z polskimi znakami wygląda atrakcyjnie, jednak nie polecam rejestrowania wyłącznie domeny IDN. Może to utrudnić dotarcie do strony zagranicznym kontrahentom, nie mającym dostępu do polskiej klawiatury. Optymalnym rozwiązaniem jest zarejestrowanie obydwu wersji i traktowanie domeny z polskimi znakami w charakterze pomocniczym. Dzięki temu firma uniknie ryzyka, że ktoś złośliwie podszyje się pod jej adres, rejestrując wolną wersję non-IDN”.

Często spotyka się również domeny zaczynające się od cyfr lub przedrostków „e-” oraz „i”. Podobnie jak w przypadku myślnika, takie przedrostki utrudniają zapamiętanie adresu i mogą powodować pomyłki przy wpisywaniu ich w pasku przeglądarki. W dzisiejszych czasach unikalna domena internetowa jest tak samo ważna jak nazwa firmy czy jej logo. Praktyka pokazuje, że jest to jeden z czynników identyfikujący firmę, mający istotny wpływ na jej wizerunek. W sieci można znaleźć obszerne poradniki dotyczące zasad tworzenia dobrych nazw domen. Czas poświęcony na lekturę oraz wymyślenie czytelnej i dobrze brzmiącej nazwy może okazać się dobrą inwestycją i zaprocentować stworzeniem silnej i rozpoznawalnej marki.

Nieprzedłużanie ważności domeny
Gdy nazwa domeny zostanie zarejestrowana, nie można zapomnieć o jej przedłużeniu. Adresy internetowe są standardowo rejestrowane na okres jednego roku. Po tym czasie abonent ma możliwość jej odnowienia i korzystania przez kolejne 12 miesięcy. W przypadku gdy domena nie zostanie przedłużona, trafia do puli wolnych domen, co oznacza, że może zostać wykupiona przez dowolną osobę. Większość firm zajmujących się rejestracją przypomina swoich klientom o kończącym się okresie abonamentowym, jednak zdarzają się przypadki kiedy domena nie jest przedłużana przez nieuwagę właściciela. Konsekwencje takiego zaniedbania mogą być różne. W przypadku, gdy dotychczasowy właściciel zorientuje się i zarejestruje domenę ponownie, jedynym skutkiem będzie kilkudniowa przerwa w działaniu witryny firmowej. Znacznie dotkliwsze konsekwencje mogą spotkać firmę gdy uwolniona domena zostanie zarejestrowana przez kogoś innego. Znane są przypadki, kiedy adresy internetowe były przejmowane przez konkurencję lub ludzi, którzy chcieli w ten sposób wyłudzić pieniądze od firmy. Warto zadbać, aby adres internetowy, który często jest znakiem firmowym i elementem marki, nie trafił w niepowołane ręce.

Korzystanie z darmowego hostingu
Ostatnią pozycją na liście przewinień przedsiębiorców jest korzystanie z usług darmowego hostingu. Firmy oferujące darmowe miejsce na serwerach ciągle ulepszają swoją ofertę. Niestety, ich serwery wciąż nie dorównują bezawaryjnością serwerom oferowanym przez dostawców komercyjnych. Poziom obsługi technicznej również jest niższy, przez co czas usunięcia potencjalnych usterek może ulec wydłużeniu. Jeżeli strona internetowa ma być wizytówką firmy, to musi być dostępna dla gości bez względu na porę dnia. Nawet jeżeli witryna pojawia się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, ale często bywa niedostępna, potencjalni klienci mogą uznać, że firma nie istnieje i nie odwiedzą jej ponownie. Darmowy hosting często wiąże się z innym ograniczeniem. Firmy oferujące tego typu usługi czerpią zyski z wyświetlania reklam na stronach użytkowników. W przypadku strony firmowej, reklamy mogą negatywnie wpłynąć na jej wizerunek.

Każdy przedsiębiorca wie, że reklama jest dźwignią handlu. Nie każdy jednak dostrzega potencjał, jaki tkwi w internecie. Globalna sieć coraz bardziej przypomina świat rzeczywisty. Ludzie spotykają się ze sobą, dyskutują, robią zakupy. Szukają informacji o usługach, wymieniają opinie i polecają sobie dobre produkty. Obecność firmy w sieci staje się równie ważna jak w świecie rzeczywistym, dlatego warto dobrze ją zaplanować, aby uniknąć internetowych grzechów głównych.

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz