DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Nie boimy się wyzwań

Forum Przemysłu Drzewnego

Autor: Rozmawiał Marcin Zatyka (opr. JR)
Źródło: Forum Przemysłu Drzewnego
Data: 2008-08-25


Rozmowa z Miroslavem Esterka, kierownikiem sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Unimerco.

Miroslav EsterkaMiroslav EsterkaFot. FPD

W ubiegłym roku Grupa Unimerco uruchomiła swoje biuro handlowe we Wrocławiu. Prowadzi ono sprzedaż i oferuje wsparcie techniczne dla wielu dziedzin gospodarki: przemysłu motoryzacyjnego, lotniczego, a także drzewnego. Czy mógłby Pan przybliżyć profil i historię waszej Grupy?

Duńska Grupa Unimerco została założona w 1964 r. i stale rozwija swoje działania jako producent i dystrybutor rozwiązań narzędziowych, wzmacniając obecność na rynku międzynarodowym. Wyniki firmy są imponujące – w roku finansowym 2006-2007 osiągnęliśmy 91,7 mln euro. W ostatnich latach nasza Grupa otworzyła m.in. 11 przedstawicielstw oraz 4 zakłady, które pozwalają na obsługę klienta na skalę międzynarodową. Polski oddział Unimerco podlega pod środkowoeuropejską siedzibę w czeskim Brnie.

Co Pańskim zdaniem jest najsilniejszym punktem Unimerco?

Jest ich kilka. Nasza Grupa jest przedsiębiorstwem opartym na wiedzy, zajmującym się produkcją oraz obsługą. Dużą zaletą Unimerco są pracownicy. Nasza grupa jest w całości własnością zarządu i pracowników. W jakiś sposób jesteśmy więc inni od pozostałych rynkowych graczy, z czego jesteśmy dumni. Bezpieczeństwo zatrudnienia i rozwój zapewnia codzienne zaangażowanie 600 pracowników w ciągły rozwój Unimerco. Nasz personel, posiadający międzynarodowe wsparcie i zaplecze produkcyjne w obrębie Grupy jest kompetentny, aby pomóc obniżyć koszty wytworzenia u klienta, prowadząc tym samym do poprawy konkurencyjności na rynku i rentowności produkcji. Wiemy, że zadowolenie naszej załogi zawsze przekłada się na wydajniejszą pracę.

Czy także na wyniki finansowe Unimerco?

Tak, w bardzo dużym stopniu. Rezultaty osiągane są w ramach nietradycyjnej, dynamicznej kultury przedsiębiorstwa. W jej centrum znajduje się zadowolenie z pracy i wartości ludzkie, a działanie skupione jest na wynikach. Dobre rezultaty to podstawa. Nie dopuszczamy jednak, by standardy moralne ustąpiły maksymalizacji zysków. Fakt, że firma znajduje się wśród najlepszych pracodawców europejskich odzwierciedla jej wysoki profesjonalizm i dbałość o pracowników. Dowodem tego, że dobrze traktujemy zatrudnione u nas osoby są wyniki konkursu na najlepsze miejsce pracy w Europie. W klasyfikacji instytutu “Great Place to Work” Unimerco zajęło 32 miejsce. Dodajmy, że do rywalizacji zostało zgłoszonych aż 1250 europejskich przedsiębiorstw, które opierają swoją politykę na takich wartościach jak: zaufanie, szacunek, sprawiedliwość, duma oraz duch zespołowy.

Od kilku miesięcy jesteście w Polsce... Dlaczego postanowiliście zainwestować w naszym kraju?

W rzeczywistości docieramy z naszą ofertą do Polski już od wielu lat. Wyniki uzyskiwane przez dystrybutorów naszych narzędzi i atrakcyjna, z logistycznego punktu widzenia, lokalizacja Dolnego Śląska wpłynęły na to, że w 2006 r. w duńskiej centrali podjęto decyzję o zainwestowaniu we Wrocławiu. Uruchomienie polskiego biura handlowego było poprzedzone dokładnym monitoringiem waszego rynku. Dziś mamy tu wielu klientów zarówno z branży drzewnej, jak i przemysłu metalowego.

Muszę przyznać, że Polska to dziś bardzo atrakcyjny rynek z wielu powodów. Na pewno na jego korzyść przemawiają duże rozmiary i mnogość przedsiębiorstw. Wasz kraj posiada też długą tradycję przemysłu drzewnego i metalowego, a więc tych sektorów, które interesują takie firmy jak Unimerco. Polska to ogromny potencjał gospodarczy. 

W ostatnich latach do Polski przybywa coraz więcej firm zagranicznych z zamiarem uruchomienia tu zakładu, biura handlowego czy pozyskania przedstawiciela handlowego. Pierwszy kontakt z polskim rynkiem jest niekiedy bolesny. Zdarza się słyszeć uwagi o zbyt dużej biurokracji, mało przejrzystym prawie czy korupcji. Jakie, według Pana, są największe bariery ograniczające rozwój przedsiębiorczości w Polsce?

Każdy rynek ma swoje mocne i słabe strony. Wydaje mi się, że w Polsce nadal pewną barierą jest rozbudowana biurokracja. Rejestracja firmy wymaga przejścia przez wiele czasochłonnych procedur administracyjnych. Na szczęście systematycznie przepisy krajowego prawa są zmieniane i dostosowywane do przepisów europejskich. Chciałbym jednak zaznaczyć, że z punktu widzenia możliwości dotarcia do polskiego klienta rozbudowana biurokracja nie ma większego znaczenia.

A jaki jest ten polski klient? Czy jest bardzo wymagający?

Tak. Pod tym względem polscy klienci są bardzo podobni do odbiorców narzędzi z Czech, Danii czy Niemiec. Przypuszczam, że z biegiem czasu będziemy mogli dostrzec jakieś różnice, które są charakterystyczne dla lokalnego rynku, dla konkretnego regionu.

Jak ocenia Pan wiedzę polskich przedsiębiorców drzewnych z zakresu biznesu, prowadzenia negocjacji i technologii?

Jesteście bardzo dobrze wyedukowanym narodem i macie wielu specjalistów w przemyśle drzewnym. Wiedza przedsiębiorców i pracowników polskiego przemysłu drzewnego jest na bardzo wysokim poziomie.

Wasza firma opiera się na bardzo międzynarodowym zespole. Są tu zarówno Polacy, Duńczycy, Czesi... Jak pracuje się w tak różnorodnym towarzystwie?

Polacy i Czesi dogadują się najłatwiej... (śmiech) Mówiąc poważnie, nie mamy problemów z komunikowaniem się, gdyż w naszej firmie wszyscy pracownicy porozumiewają się w języku angielskim.

Co jeszcze podlegało weryfikacji podczas procesu rekrutacji do nowego oddziału we Wrocławiu? Jakie cechy braliście pod uwagę?

Poszukiwaliśmy ludzi podobnych do siebie pod względem umiejętności pracowniczych. Chcieliśmy mieć zgrany zespół... i wszystko wskazuje na to, że nam się to udało. Mamy bardzo dobre relacje międzypracownicze, a także wzorowe stosunki między kadrą kierowniczą a pracownikami. W Unimerco liczy się otwartość i chęć do współpracy z innymi. Muszę przyznać, że nasz zespół jest bardzo dynamiczny. Tworzymy już kolektyw.

Część tego zespołu zaprezentowało waszą bogatą ofertę produktową podczas kwietniowej Dremy. Poznańska wystawa była targowym debiutem Unimerco w Polsce. Jak oceniacie ostatnią edycję tej imprezy?

Bardzo pozytywnie. Targi Drema są najważniejszymi targami w przemyśle drzewnym w Polsce. Dało to nam sposobność dotarcia do klientów. Im z kolei pozwoliło zapoznać się z bardzo bogatą ofertą firmy Unimerco dla przemysłu drzewnego.
Na naszym stoisku skupiliśmy się przede wszystkim na standardzie oraz wykonanych na zamówienie narzędziach używanych głównie do obróbki drewna litego, mebli z płyty, mebli kuchennych, schodach, podłóg, okien oraz drzwi. Poza tym, na naszym stoisku targowym można było skorzystać też ze specjalnej promocji na narzedzia CNC. Akcja była okazją dowiedzienia się o jakości naszych standardowych i specialnych narzędzi CNC, według bardzo atrakcyjnych i przynoszących zyski warunków.

W Poznaniu zaprezentowaliście wiele nowoczesnych narzędzi i unikatowych rozwiązań. Czy strategia oparta o pokaz bogatej oferty najnowszych technologii rzeczywiście bardziej przyciąga klientów?

Osoby odwiedzające targi poszukują na nich przede wszystkim dobrych, wydajnych rozwiązań, które mogą ułatwić im pracę. Wystrój stoisk, nawet najbardziej atrakcyjny, nie przyciąga tak bardzo jak nowości produktowe. A tych mamy u nas rzeczywiście dużo.

Czy jesteście już rozpoznawalni na rynku?

Tak, dzięki wspomnianej innowacyjności naszej oferty. Nasze portfolio jest bardzo bogate i wszechstronne. Trafiamy w oczekiwania klientów z wielu segmentów przemysłu drzewnego oraz meblarstwa.

 

Jaki jest zakres tej innowacyjności?

Wykonujemy produkty na specjalne zamówienie. Pomaga nam w tym nasze duże doświadczenie i know-how. Każde wytworzone przez Unimerco narzędzie może być wyjątkowe i powstać w zależności od preferencji poszczególnego klienta. Jesteśmy więc w stanie wprowadzić na rynek bardzo wiele nowości. Oczywiście, w naszej ofercie posiadamy też standardowe narzędzia.

Czasem oczekiwania klienta mogą być bardzo wygórowane. Co wtedy?

Nie boimy sie wyzwań i zapewniam, że naprawdę nikogo nie zawiedziemy. Przed przystąpieniem do realizacji zamówienia analizujemy sugestie klienta. Później nasi konstruktorzy i technolodzy zastanawiają się nad tym, jak stworzyć nowy produkt. Musi on być jak najbardziej zbliżony do ideału, czyli taki, który zapewnia możliwie dużą użyteczność, trwałość oraz wysoką precyzję. Poza tym, liczy się też jakość wykończenia i atrakcyjny design. Trzeba wziąć również pod uwagę łatwość obsługi i dostęp do serwisu.

Czy kluczem do polskiego rynku jest dziś specjalizacja?

Indywidualne podejście do klienta jest ważne nie tylko na polskim rynku. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej polskich przedsiębiorców inwestuje w modernizację swojego parku maszynowego. To najlepszy dowód na to, że poświęcają oni więcej uwagi jakości i optymalizacji produkcji. My chcemy im to zapewnić. Unimerco to coś więcej niż jedynie dostawca narzędzi. Nie ograniczamy się tylko do wysyłania sprzętu klientom, bo wiemy, że sukces tkwi w bezpośrednim kontakcie z nimi, w dostosowaniu parametrów do ich oczekiwań. My oferujemy coś więcej: optymalizację produkcji, rozwiązania standardowe, narzędzia na specjalne zamówienie, konserwację oferowanego przez nas sprzętu oraz szkolenia pod okiem ekspertów. Chcemy być po prostu potrzebni klientowi, a poprzez dobrą jakość oferty pozbawić go strat: marnowania materiału i wydajności produkcyjnej, niespodziewanych wypadków, przestoju maszyn i wszelkiego rodzaju irytujących sytuacji.

Wasza firma ma bardzo szeroką ofertę produktową. Co cieszy się obecnie największą popularnością?

Szczególnie duży popyt widoczny jest na wydajne narzędzia do maszyn CRC. Także w tym przypadku jesteśmy gotowi na dostarczenie klientowi rozwiązań na specjalne zamówienie.

Unimerco nie zamierza ograniczyć inwestycji tylko do polskiego rynku. W ostatnich tygodniach rozbudowaliście swoją sieć o dwa nowe oddziały: na Węgrzech oraz w Brazylii.

To prawda. Rozwijamy się także poza Europą. Zupełnie niedawno rozciągnęliśmy naszą działalność także na rynek chiński. Od lat funkcjonujemy też w Stanach Zjednoczonych. Oczywiście, Europa to obecnie główny teren naszej aktywności. Aktualnie przedstawicielstwa Unimerco funkcjonują w Danii, Norwegii, Finlandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach oraz w Polsce. Na tym nie koniec. Nasze narzędzia dostarczamy też na rynek litewski, łotewski, estoński oraz do Rumunii.

Gdzie w najbliższej kolejności planujecie uruchomić nowe przedstawicielstwo?

Obserwujemy rynek ukraiński, na którym chcielibyśmy w najbliższej przyszłości otworzyć nasze biuro handlowe. Na ostateczną decyzję w tej sprawie musimy jeszcze poczekać. W chwili obecnej wolimy koncentrować się na polskim rynku.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozmawiał Marcin Zatyka

Nie boimy się wyzwań (Zdjęcia: 11)

Miroslav EsterkaKilka miesięcy temu władze Unimerco postanowiły zainwestować we Wrocławiu Unimerco ma bogate doświadczenie w produkcji narzędziMiroslav Esterka: Każde wytworzone przez Unimerco narzędzie może być wyjątkowe i powstać w zależności od preferencji poszczególnego klientaWystrój stoisk, nawet najbardziej atrakcyjny, nie przyciąga tak bardzo jak nowości produktowe  Stoisko firmy Unimerco podczas Dremy 2008 Oferta produktowa Unimerco cieszyła się w Poznaniu dużym zainteresowaniem zwiedzającychMiroslav Esterka: Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej polskich przedsiębiorców inwestuje w modernizację swojego parku maszynowegoMiroslav Esterka: Trafiamy w oczekiwania klientów z wielu segmentów przemysłu drzewnego oraz meblarstwaUnimerco wykonuje niestandardowe oraz tradycyjne narzędziaMiroslav Esterka: Osoby odwiedzające targi poszukują na nich przede wszystkim dobrych, wydajnych rozwiązań, ktore mogą ułatwić im pracę

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz