DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Fakro dostarcza szczegółów działań Veluxa

Fakro

Autor: oprac. dja
Źródło: Fakro
Data: 2008-07-21


Fakro dostarcza więcej informacji dotyczących sprawy dotyczącej stosowania niewłaściwych praktyk handlowych przez firmę Velux. O fakcie ograniczania dostępu Fakro do rynku UE przez duńska firmę Velux w sposób naruszający Art. 82 Traktatu Europejskiego spółka poinformowała 10 lipca 2006 polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Po wstępnym zbadaniu sprawy UOKiK uznał, że większość zarzutów dotyczy konkurowania na rynku zachodnim, dlatego przesłał całą dokumentacje do Departamentu Ochrony Konkurencji Komisji Europejskiej w Brukseli w dniu 15 stycznia 2007.

Fot. Fakro

Dokumentacja przedstawiała kilkanaście rożnych praktyk, które stosuje Velux wymierzonych przeciwko firmie Fakro w różnych krajach Unii Europejskiej. Wszystkie te działania są zabronione zgodnie z Art 82 dla firmy Velux jako dominującej na rynku UE. Wiele z tych praktyk Velux stosuje już od kilkunastu lat, również w stosunku do innych producentów okien dachowych. Dlatego też na rynku tym jest niewielu liczących się konkurentów, a Velux dalej utrzymuje pozycję dominującą.

Jedną z opisanych metod jest stosowany przez firmę Velux system bonusów okresowych dla dystrybutorów specjalizujących się w sprzedaży okien dachowych. Są oni karani przez Velux jeśli efektywnie zaczną sprzedawać okna dachowe Fakro, dlatego też spółce trudno pozyskać lub osiągnąć z nimi taki obrót aby koszty dystrybucji były przynajmniej zbliżone do Veluxa.

Zdaniem Fakro, Velux korzystając z efektu skali i nadużywając pozycji dominującej powoduje, że w krajach takich jak: Niemcy, Francja, Anglia koszty dystrybucji Fakro są o co najmniej 10 % wyższe od kosztów jakie miałoby Fakro, gdyby Velux tych praktyk nie stosował. Tą różnicę musi zapłacić klient jeśli chce mieć wybór i kupić produkty Fakro. Te trzy kraje razem stanowią ok. 65% europejskiego rynku okien dachowych. (W krajach tych koszty dystrybucyjne Veluxa wynoszą ok. 20% obrotu, a koszty dystrybucji Fakro wynoszą powyżej 30%).

Fakro wygrywa w krajach, gdzie tworzy się rynek okien dachowych i dystrybutorzy rozpoczynają równocześnie współpracę z Fakro i z Veluxem.  Świadczy to o wysokiej jakości polskich produktów i profesjonalnym działaniu firmy. Do takich krajów należy Rosja, Ukraina, Polska. Przykładowo w Polsce Fakro posiada większościowy udział w rynku i jest jego zdecydowanym liderem. Niestety rynki te dopiero się rozwijają i stanowią ok. 10% rynku europejskiego, co nie pozwala przeciwstawić się sile ekonomicznej Veluxa i jego działaniom monopolistycznym.

Rozpatrując rynek okien dachowych w skali globalnej Fakro ocenia, że Grupa Velux może mieć łącznie o ok. 5-7% niższe koszty niż Grupa Fakro. Największy udział w tych kosztach stanowią koszty dystrybucji (m.in. logistyka, doradztwo techniczne, promocja, serwis), według szacunków, Fakro ma co najmniej 5% wyższe koszty niż główny konkurent, przede wszystkim z powodu  monopolistycznych praktyk Veluxa. Dodatkowo Velux kupując większe ilości surowców uzyskuje niższe ceny ich zakupu, również koszt badań i rozwoju jest w przeliczeniu na procentowy udział w oknie wyższy w przypadku firmy Fakro. Fakt, że Fakro produkuje okna głównie w Polsce, gdzie są nieco niższe koszty robocizny nie rekompensuje różnicy w cenach surowców i kosztach dystrybucji.

Działania stosowane przez Velux są powszechnie znane i stosowane przez wiele firm jako kanony marketingu. Zgodnie z przepisami praktyki te nie mogą być jednak stosowane przez firmy posiadające pozycje dominującą. Firmy te mają tak silną pozycję na rynku, że gdyby je stosowały nie rozwinęłaby się konkurencja i nie byłby możliwy rozwój gospodarczy. Dlatego są one zabronione art. 82 traktatu UE.

Przykłady działań firmy Velux przytoczone przez Fakro jako niezgodne z Art. 82 Traktatu Europejskiego:
 
1. Stosowanie okresowych rabatów lojalnościowych, których celem jest związanie dystrybutorów okien dachowych z firmą Velux.:
    - System rabatów, w których wysokość rabatu zależy od wielkości i ilości sprzedaży jego wyrobów (im wyższy obrót lub większa ilość sprzedanych produktów tym wyższy rabat).
    - System rabatów za utrzymywanie określonej ilości okien Velux w magazynie. 
    - Rabat udzielany za posiadanie ekspozycji Veluxa na składzie.

2. Różnicowanie dystrybutorów okien dachowych – oferowanie dodatkowych korzyści firmom zainteresowanych współpracą z Fakro. 
    - Dla określonych klientów (większe projekty budowlane, fabryki domów) Velux daje okna gratis w równowartości 5-15 % zamówienia lub oferuje okna w cenie 1 PLN, tylko wtedy, jeżeli klienci ci rozważają wybór Fakro,
    - Velux przedstawia dodatkowe ekstra warunki handlowe odbiegające od standardowych  obowiązujących na danym rynku, tym dystrybutorom którzy wprowadzili bądź zamierzają wprowadzić produkty Fakro do swojej oferty.
    - Velux próbuje oddziaływać na dekarzy, którzy ten produkt mają montować oferując im czeki, w zamian za odmowę montowania okien Fakro.
    - Dla klientów indywidualnych, którzy zainteresowani są oknami Fakro oferowane są dodatkowe ekstra rabaty za rezygnację z kupna okien Fakro na rzecz okien Velux.

3. Sprzedaż na rynku okien dachowych odbywa się poprzez dwa równe kanały dystrybucji tj.:
 - poprzez rynek profesjonalny, gdzie zaopatrują się głównie rzemieślnicy np. dekarze
 - poprzez rynek marketów, gdzie zaopatrują się głównie klienci indywidualni.

System rabatów, o których mowa powyżej bardzo silnie oddziałuje na rynku profesjonalnym, natomiast markety, które posiadają ogromną siłę zakupowa stworzyły własne warunki handlowe. Ponadto w marketach bardzo często zmieniają się szefowie zakupów, dlatego przywiązanie decydentów do marki Velux nie jest tak mocne.
Dlatego w celu ograniczenia firmie Fakro dostępu do rynku marketów właściciel Veluxa – Grupa VKR stworzyła drugą firmę, oferującą okna dachowe po bardzo niskich cenach (poprzednia wersja okien Velux), produkowane w zamortyzowanej fabryce Veluxa na Węgrzech. Produkty te w pierwszej kolejności oferowane były większości dystrybutorom Fakro w celu przejęcia jej sieci dystrybucji w wielu krajach. Okna te proponowane były również marketom, które rozważały wprowadzenie Fakro do swojej oferty. Marka Rooflite pomimo, że jest tania nie konkurowała z Veluxem – dystrybutorzy Veluxa nie byli zainteresowani wprowadzeniem Rooflite do oferty, ponieważ straciliby na bonusach Veluxa.         

4. Velux skutecznie próbuje ograniczyć Fakro dostęp do surowców.
Biorąc pod uwagę to, że Velux posiada bardzo duży udział w rynku i jest dużym odbiorcą obiecuje producentom, że będzie dokonywał większych odbiorów jeżeli nie będą oni dostarczać do Fakro, bądź warunkuje zakup u dostawców, jeżeli nie będą dostarczać do Fakro.

5. Różnicowanie cen
Zarówno Velux jak i Rooflite różnicują ceny tych samych produktów oferowanych w różnych krajach, w zależności od tego jaki udział ma na danym rynku firma Fakro. Im większy udział Fakro na danym rynku tym ceny oferowane przez firmy Velux lub Rooflite są niższe.

Dla przykładu prezentujemy porównane cen okna dachowego Rooflite w rozmiarze 78*118 , oferowanego w tej samej sieci marketów OBI,  w różnych krajach, w tym samym czasie. Okna te produkowane są w tej samej fabryce Veluxa na Węgrzech.

6. Velux dofinansowuje szkoły dekarskie, szkolące młodych dekarzy. Przekazywanie środków warunkuje tym, że te organizacje nie mogą przyjąć wsparcia od innych producentów okien dachowych i tym samym nie mogą wykorzystywać do szkoleń okien innych poza Veluxem. Biorąc pod uwagę to, że Velux ma np. 10-krotnie wyższy udział w danym kraju Fakro nie jest w stanie zaproponować szkołom lepszych warunków od Veluxa i młodzi dekarze szkolą się wyłącznie na Veluxie, tracąc możliwość nauki montażu innych okien. Potem w pracy często wzbraniają się przed montażem innych okien, gdyż nie umieją ich montować bo nie zdobyli tej wiedzy w szkole.


Oprócz w/w praktyk Veluxa, Fakro zgłosiło do KE wiele innych działań Veluxa, które są wykorzystywaniem pozycji dominującej przeciwko Fakro, co zakazuje artykuł 82.

Fakro dostarcza szczegółów działań Veluxa (Zdjęcia: 2)

VKR Holding jest właścicielem Grupy Velux

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz