DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Zbiorniki na paliwo

Autor: Tomasz Fabijański
Źródło: DRWAL
Data: 2008-06-16


Każdy przedsiębiorca leśny, który jest posiadaczem specjalistycznego sprzętu, wielokrotnie zetknął się z problemem, w jaki sposób zapewnić dostateczną ilość paliwa podczas pracy w terenie. Jego brak i spowodowane przez to przestoje maszyn mogą bardzo dużo kosztować.

Tabela 1Tabela 1

Aby tego uniknąć, warto zastanowić się nad zakupem zbiornika na paliwo. Kiedy opłaca się to robić? Jak i w czym przechowywać paliwa? – o tym piszemy w poniższym artykule.

Kupić, nie kupić?

Przed podjęciem decyzji o zakupie zbiornika na paliwo najważniejsze jest uświadomienie sobie ilości, jakie „puszczamy z dymem” w ciągu roku. Jeśli jest to co najmniej 4000 litrów, to jest to sygnał, że warto zainteresować się możliwościami zakupu hurtowego ON. Dzięki temu mamy szansę zapłacić mniej, bo różnice w cenie dochodzą do około 30 groszy brutto na litrze między hurtem a detalem.

Olej napędowy bez żadnych dodatków możemy przechowywać do dwóch lat, bez obawy, że straci swoje właściwości. Jeśli nastąpi w tym okresie wzrost cen (w przypadku cen nośników energii jest to pewne), różnice między ceną nabycia a obecną ceną możemy traktować jako swój zysk.

Tabela 2Tabela 2



Minimum formalności to również fakt godny uwagi przy decydowaniu się na zbiornik przenośny (nazywany też urządzeniem do przechowywania), niezwiązany w żaden sposób z podłożem. Zobowiązani jesteśmy jedynie do powiadomienia Urzędu Dozoru Technicznego.

Zbiorniki z tworzyw

Duży zbiornik na paliwo można z powodzeniem polecić przedsiębiorstwom, które zużywają rocznie kilka tysięcy litrów ON. W ofercie rynkowej wielu firm można znaleźć kilka produktów spełniających to założenie. Najpopularniejsze w tym segmencie są lekkie zbiorniki przenośne wykonane z polietylenu.

Jednym z dystrybutorów tego typu produktów jest firma Titan Eko, oferująca cztery pojemności zbiorników 1200, 2500, 3500 oraz 5000 litrów. Polietylen, z którego są wykonane zestawy FuelMaster (tak brzmi nazwa handlowa zbiorników), charakteryzuje się dużą odpornością na uszkodzenie mechaniczne i stabilnością budowanych z niego konstrukcji. Dwupłaszczo-wa budowa gwarantuje szczelność zbiornika, minimalizując możliwość niekontrolowanego wycieku paliwa.

Zbiorniki FuelMaster odporne są również na działanie warunków atmosferycznych. Zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach możemy być spokojni o przechowywany ON. Tworzywo, z którego zbudowany jest zbiornik, odporne jest także na działanie promieni słonecznych i UV.

W skład standardowego wyposażenia zbiorników wchodzi dystrybutor wyposażony w pompkę elektryczną o wydajności maksymalnej 72 litrów na minutę (wartość dla modeli 3500 i 5000 litrów) lub 56 litrów (wartość dla modeli 2500 i 1300 litrów). Pistolet dystrybucyjny jest osadzony na 6–metrowym giętkim wężu.

Stan napełnienia zbiorników i kontrolę ich szczelności nadzoruje system czujników, który ma możliwość przekazywania sygnałów w promieniu 1000 m. Wystarczy gniazdko 230 V w domu, aby umieścić odbiornik i już mamy paliwo pod kontrolą (ilość i ewentualne wycieki).

Za bezpieczne napełnianie zbiornika odpowiedzialny jest czujnik maksymalnego poziomu, który połączony jest z cysterną rozładowczą.

Mniejszą pojemność mają pojemniki serii AgriTank (600, 1200 i 1800 litrów). Od FuelMaster odróżnia je przede wszystkim jednopłaszczowa budowa. Pozostałe rozwiązania konstrukcyjne i wyposażenie są podobne.

Oba typy możemy ustawiać w dowolnym miejscu, pamiętając jedynie o zachowaniu takich zasad bezpieczeństwa, jak oddalenie od budynku mieszkalnego o 10 m, a od innych obiektów budowlanych i granicy działki o 5 m. Podłoże, na którym będzie stał zbiornik, musi być wypoziomowane i niepalne.

Wraz z zakupionym zbiornikiem kupujący otrzymuje komplet wymaganych dokumentów (certyfikaty i opinie).

Większe możliwości stali

Stal w odróżnieniu od tworzyw sztucznych pozwala na większą swobodę w konstruowaniu zbiorników o dużych pojemnościach. Przeglądając oferty firm handlowych możemy wybierać pomiędzy zbiornikami od 3000 litrów do 100 000 litrów.

Tak, jak w przypadku zbiorników z tworzywa sztucznego, wystarczy zgłoszenie do Urzędu Dozoru Technicznego, oczywiście dotyczy to mniejszych zbiorników, które mogą być oparte na specjalnych stojakach lub podporach.

Większe zbiorniki, ze względu na bezpieczeństwo, powinny być przytwierdzone do podłoża, co powoduje zmianę ich klasyfikacji – zalicza się je już do budowli.

Duże stalowe zbiorniki poziome mogą być podzielone poprzecznymi ścianami wewnętrznymi, uzyskujemy w ten sposób zbiornik komorowy. Przydatność takiego rozwiązania wiąże się z zasadą, aby nie mieszać zgromadzonego już paliwa z paliwem z nowej dostawy.

Każdy zbiornik stalowy może być zbudowany i wyposażony zgodnie z indywidualnym życzeniem klienta. Kupujący może wybierać pomiędzy najprostszymi urządzeniami pomiarowymi, monitorującymi i wydawczymi a urządzeniami dokładniejszymi i wydajniejszymi opartymi na podzespołach elektronicznych.

Zbiorniki mobilne

Firma Titan Eko posiada w ofercie urządzenie (zbiornik) wraz z dystrybutorem przystosowane do transportu paliwa.

Zbiornik o budowie i konstrukcji podobnej do urządzeń stacjona-rnych posiada dodatkowo w swoim wnętrzu przegrody zapobiegające nadmiernym ruchom paliwa podczas transportu. Posiada również system mocowań za pomocą pasów, którymi bezpiecznie można przytwierdzić go do skrzyni ładunkowej.

Pojemność 430 litrów, wyposażenie standartowe stanowi pompa zasilana z akumulatora (12 V) o maksymalnej wydajności 40 litrów na godzinę, wąż o długości 4 m z nalewakiem wyposażonym w automatyczny zawór odcinający, zegarowy wskaźnik poziomu oraz zawór wentylacyjny. Całość jest zabezpieczona pokrywą wyposażoną w zamek.

Może się jednak okazać, że 430 litrów nam nie wystarczy. Warto wówczas zwrócić uwagę na produkt o nazwie TruckMaster przeznaczony również do transportu; pojemność jego wynosi 900 litrów.

Zasada budowy, konstrukcji oraz zestaw dystrybucyjny podobne są do zbiornika AgriTank. W obydwu przypadkach licznik mechaniczny w zestawach dystrybucyjnych jest standardem, a cyfrowy opcją.

Wspomniane zbiorniki mobilne mogą być wyposażone w pompę napędzaną silnikiem elektrycznym o wydajności 56 litrów na minutę.

A może przyczepka?

Innym sposobem transportowania paliwa jest użycie do tego celu specjalistycznej przyczepki, np. takiej jak produkowana przez firmę Zasta ze Słupska.

Przyczepka o nazwie CDP-1 posiada własny układ hamulcowy, własną instalację elektryczną i zaczep kulowy. Spełnia wszystkie normy i posiada homologacje do poruszania się po drogach publicznych.

Wyposażona jest także w zestaw pompowo-pomiarowy, w skład którego wchodzi pompa o wydajności 55 litrów na minutę zasilana silniczkiem 12 V, mechaniczny licznik z funkcją zerowania wydanego paliwa oraz wąż o długości 3 m zakończony pistoletem wydawczym.

Zbiornik o pojemności 1 m3 zbudowany jest z blachy o grubości 4 mm, całość waży 720 kg, dopuszczalna masa całkowita przyczepki może wynosić 1500 kg. Cena wynosi 24 000 zł netto.

Dla mniej wymagających

Zakup któregoś z przedstawionych tu zbiorników lub urządzeń do magazynowania paliwa wymaga dużych nakładów finansowych. Dla mniej wymagających jest jednak tańsza alternatywa.

Samochodowy zbiornik do transportu paliwa Titan TruckMaster. Takie urządzenie kosztuje wraz z oprzyrządowaniem ok. 5 tys. złSamochodowy zbiornik do transportu paliwa Titan TruckMaster. Takie urządzenie kosztuje wraz z oprzyrządowaniem ok. 5 tys. złFot. Tomasz Fabjański i Michał Zabost

Popularne zbiorniki na paletach, jeśli są czyste i niepopękane, mogą z powodzeniem pełnić rolę zbiorników na ON. Wprawdzie ich pojemność wynosi tylko 1000 litrów, ale maksymalna cena 300 zł rekompensuje tę niedogodność. Jeśli potrzebujemy zmagazynować więcej, można dokupić kolejny.
Problem dystrybucji zgromadzonego paliwa może rozwiązać jeden z wielu dostępnych na rynku tanich zestawów (pompa, licznik mechaniczny, wąż, pistolet). Za cenę już od 400 złotych netto możemy oczekiwać wydajności pompy 40 litrów na minutę, lepsze parametry i dodatkowe opcje będą oczywiście kosztowały więcej.

Przydatne przepisy:
• Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz.U. 2002
nr 199 poz. 1671)
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych do transportu odpadów niebezpiecznych (Dz.U. 2002 nr 236 poz. 1986)
• Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR)

Zbiorniki na paliwo (Zdjęcia: 6)

Tabela 1Tabela 2Samochodowy zbiornik do transportu paliwa Titan TruckMaster. Takie urządzenie kosztuje wraz z oprzyrządowaniem ok. 5 tys. złZbiorniki do przechowywania oleju napędowego można wyposażyć w dystrybutor. Podnosi to koszty, ale znacznie ułatwia tankowanieTitan TruckMaster, szczegóły budowy

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

popieram

Więcej na temat zbiorników z tworzyw znajdziesz na (...)
Komentarz edytowany przez Administratora - ogłoszenia o charakterze biznesowym prosimy umieszczać w dziale "Ogłoszenia"

Marta [1]Odpowiedz na ten komentarz2008-09-04 12:43:15

Zgłoś nadużycie

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz