DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Nowe zasady sprzedaży drewna

DREWNO.PL

Autor: Dominik Jabłoński
Źródło: DREWNO.PL
Data: 2006-11-23


Do 5 grudnia można składać oferty na zakup surowca z Lasów Państwowych w roku 2007.

20 listopada, z 5-dniowym poślizgiem, ruszył kolejny etap wdrażania nowego systemu sprzedaży drewna z wykorzystaniem internetu. Obecnie trwa jedna z najważniejszych części nowej procedury, czyli składanie przez klientów ofert zakupu surowca. Zgodnie z terminarzem powinna ona trwać do końca listopada, jednak ze względu na opóźnienie startu procedury termin został przedłużony do 5 grudnia.

Firmy zgłaszają w systemie swoje oferty kupna zawierające m.in. ilość i rodzaj drewna jakie chcą kupić, oferowaną cenę oraz warunki płatności. Po zakończeniu przyjmowania ofert nastąpi ich punktowa ocena i ogłoszenie wyników sprzedaży czyli jaką ilość surowca i gdzie zlokalizowanego zainteresowani będą mogli kupić.

Na te informacje firmy czekają z niecierpliwością, bowiem według szacunków w Polsce jest ok 20-30% niedobór surowca. Jeżeli oferta firmy nie dostanie odpowiednio wyceniona, może się okazać, że w przyszłym roku nie będzie miała co przerabiać. Zdaniem leśników jest to możliwość raczej teoretyczna i zakłady, które dotychczas kupowały surowiec otrzymają go w ilości podobnej jak w latach ubiegłych.

Według danych Lasów Państwowych w ostatnim czasie w systemie zarejestrowało się ponad 700 firm, które dotychczas (według administracji lasów) nie współpracowały z Lasami. Dane tych firm zostały przekazane do regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w celu sprawdzenia, czy nie są to firmy, które powinny nabywać drewno z puli drewna dla nabywców incydentalnych. Być może jest to również błąd nowego systemu, przedsiębiorcy informowali serwis DREWNO.PL o jego błędach, m.in. o braku lub błędach w historii dotychczasowej współpracy czy danych identyfikacyjnych ich firmy.

Zdaniem dyrektor generalnego Andrzeja Matysiaka możliwe są również przypadki sztucznego kreowania podmiotów w celu zakupów drewna dla firm powołujących te podmioty do życia.

W swoim apelu A. Matysiak przypomina odbiorcom hurtowym, że ocena ich ofert zakupu jest odpowiednio wysoko wartościowana ze względu na skalę zakupu, dotychczasową historię i honorowanie zwyczajów kupieckich, co pozwala im na umieszczenie w ofertach zakupu cen na surowiec drzewny niekoniecznie na poziomie ceny górnej.

Większość przedsiębiorców ma ogromne obawy co do funkcjonowania nowego systemu. Część z nich zakłada, że i tak w okresie grudzień/styczeń zawierane będą umowy na "starych" zasadach.

O funkcjonowanie systemu faktycznie można mieć obawy. Ten ważny dla branży system budowany jest na bieżąco, a testy wykonywane są "na żywym organizmie". Jeszcze kilkanaście dni temu na oficjalnych stronach Portalu Leśno-Drzewnego widoczne były testowe wpisy do systemu. Zastrzeżenia użytkowników budzi również stopień skomplikowania formalno-prawnego. Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza z mniejszych zakładów, ma problem w odnalezieniu się wśród licznych paragrafów, załączników i uchwał. Nie rozumieją skąd się biorą ceny wyjściowe i jak oceniane będą oferty. W rozmowach przyznają, że zdają się na "los" czyli to co podpowiedzą im pracownicy nadleśnictw. Nierzadko problemem jest też brak umiejętności korzystania z komputera.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz