DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Internet przemysłu drzewnego

DREWNO.PL / Forum Przemysłu Drzewnego NR 06(04)2006

Autor: Jacek Rosada
Źródło: DREWNO.PL / Forum Przemysłu Drzewnego NR 06(04)2006
Data: 2006-11-08


Według badań, opracowanych w USA w 2005 r., istnieje zależność między stopniem rozwoju Internetu szerokopasmowego, a wzrostem gospodarczym. W społecznościach posiadających dobry dostęp do sieci wzrost zatrudnienia był o 1 punkt procentowy szybszy niż w innych, a liczba powstających przedsiębiorstw była wyższa o 0,5 punktu procentowego.

<center><small><b><font color=darkred>Samo stworzenie strony <br>internetowej to za mało</b></small></font></center><center><small><b><font color=darkred>Samo stworzenie strony <br>internetowej to za mało</b></small></font></center>

  Kto pozostaje otwarty na nowatorskie działania i przedkłada innowacyjność nad rutynę, temu łatwiej jest dostrzec możliwości jakie daje inwestowanie w firmowy serwis internetowy. Współczesność postawiła przed nami nowe wyzwania, tak że firmy przemysłu drzewnego obok nowych technologii produkcji, modernizacji parku maszynowego, nowoczesnego wzornictwa musiały pogodzić się z koniecznością obecności w Internecie. Nie jest to już tylko moda, czy chęć dorównania konkurencji, nie jest to tylko potrzeba poprawy wizerunku. Dzisiaj Internet ma strategiczne znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstw.

Twarde warunki nowego medium
Większość przedsiębiorców nie była przygotowana na szybką ekspansję Internetu. Traktowany początkowo jako nowinka i ciekawostka - Internet stał się z czasem dominującym medium mogącym kreować wizerunek firmy. Z biegiem czasu coraz szersze grono przedsiębiorstw, także tych z ugruntowaną pozycją na tradycyjnym rynku, zauważyło konieczność eksploatowania Internetu dla własnych potrzeb, również jako głównego narzędzia promocji i reklamy. Już teraz największe spółki branży drzewnej deklarują przykładanie coraz większego znaczenia do marketingu internetowego oraz potwierdzają posiadanie coraz większych budżetów na rozwój tego typu działań.
Dla większości rynkowych graczy oczywistym jest fakt, iż samo stworzenie serwisu internetowego to za mało. Równie ważne okazuje się dobre jego wypromowanie. Wszystkie działania zmierzające do zbudowania odpowiedniej pozycji firmy w Internecie powinny mieć na celu pozyskanie i utrzymanie klientów - odbiorców strony, a co za tym idzie także promocję samej firmy, jak i jej produktów.

Grunt to promocja
W jaki sposób wypromować i według jakich kryteriów budować stronę firmową? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na takie pytania. Rynek internetowy został zbudowany podczas jednej dekady i mimo pewnego doświadczenia w tej dziedzinie, ciągle jednak jesteśmy na etapie ucznia. Niestety, w wielu wypadkach ucznia, który sam musi być dla siebie mistrzem. Nie jest to zadanie łatwe, gdyż musimy się przygotować, że droga będzie trudna i kosztowna. Internet sam w sobie nie zbuduje nam pozycji firmy. To my musimy kreować nasz wizerunek, a także w taki sposób prowadzić działania marketingowe, aby osiągnąć oczekiwany rezultat.
Reklama to jeden z ważniejszych czynników wspierających proces budowy marki w Internecie. Samo posiadanie strony nie wygeneruje nam wielotysięcznych odwiedzin i pewnych zysków ze sprzedaży, np. w naszym sklepie internetowym. Pewne jest jedno: najpierw zagubimy się w przestrzeni Internetu zanim zostaniemy przez użytkownika z globalnej sieci wyłowieni. Jednocześnie nie chodzi nam przecież o przypadkowego odbiorcę, lecz takiego, który będzie docelowo naszym klientem. Niezbędny staje się zatem przemyślany program popularyzowania naszej witryny z wykorzystaniem najróżniejszych technik reklamowych.

Kompleksowy plan działań
Pamiętajmy, że kreowanie pozycji firmy w Internecie to długofalowy, złożony proces, który wymaga rzetelnego i świadomego zaangażowania nie tylko specjalistów odpowiedzialnych za program tworzenia witryny internetowej, ale wszystkich pracowników firmy.
Aby stworzenie strony firmowej w Internecie przyniosło firmie zamierzone korzyści potrzebny jest kompleksowy plan działań uwzględniający zarówno wizerunek firmy jak i specyfikę produktu.

Być na czasie
Aby strona internetowa naszej firmy była chętnie odwiedzana niezbędna jest jej ciągła aktualizacja. Brak nowych informacji na stronie może zaniepokoić jej odbiorców . Natychmiast pojawi się pytanie: czy firma jeszcze prosperuje, czy dane podawane na stronie są wiarygodne? Brak jakichkolwiek symptomów życia powoduje, iż użytkownik traci do zaufanie strony w Internecie, a nawet poprawnie skonstruowana i wartościowa merytorycznie witryna w końcu utraci zainteresowanie internautów.
Niestety jest rzecz jeszcze gorsza – brak aktualnych i rzetelnych informacji może spowodować niekontrolowaną degradację wcześniej wypracowanej pozycji samej firmy czy nawet produktu. Wobec tego, jeśli nie mamy w firmie osoby czy zespołu, który będzie dbał o aktualizację strony nie budujmy witryny firmowej „na wyrost”. Lepiej by pozostała ona raczej elegancką wizytówką naszego przedsiębiorstwa, gdzie podamy wyłącznie podstawowe informacje na nasz temat, niż straszącym w sieci zdezaktualizowanym bilbordem.

Musisz się wyróżniać
Często przeglądając różne witryny firmowe w dziale, który autor nazwał Aktualności ostatnią dodaną informacją, jaką znajduję jest ta, że „Nasz firma wystawiała się na targach…” - niestety, patrzę w kalendarz i zauważam, że te targi były osiem miesięcy temu. Niezbyt to zachęcające, prawda? A co się działo w międzyczasie? Właściciel wyjechał na długi urlop i zamknął fabrykę? Czy zupełnie nic się w naszej firmie nie wydarzyło? Przypomnijmy sobie. Uruchomiliśmy nową linię produkcyjną – napiszmy o tym. Wprowadzamy na rynek nowy produkt, podpisaliśmy znaczącą umowę, a może nasza firma wspomaga jakieś wydarzenie kulturalne czy sportowe? - z pewnością są to tematy, które zainteresują użytkowników i spowodują, że strona będzie chętniej odwiedzana. Pamiętajmy, że w sieci są tysiące stron firmowych, dlatego musimy zrobić wszystko, aby nasza witryna, na budowę której przeznaczyliśmy przecież niemałe środki, spełniła swoje zadanie. Internauta bowiem dobrze zapamięta czym „wyróżniła” się nasza strona i według tych kryteriów będzie nas postrzegał i oceniał. Serwisy firmowe całkiem nieźle zaczynają wypełniać funkcje informacyjne, zdecydowanie gorzej jest natomiast z budowaniem relacji z klientem.
Dobrym przykładem na zmianę podejścia do firmowej strony internetowej możemy zaobserwować na przykładzie nowej witryny Sklejki-Pisz. Dobrze przygotowana od strony merytorycznej, ale również prawidłowo budująca relację z klientami i pracownikami. Coraz częściej widzimy jak mądrze skonstruowana strona internetowa potrafi związać ze sobą, w dobrym tego słowa znaczeniu, użytkownika.
Prawidłowe nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientem na wszystkich poziomach komunikacji jest bowiem jednym z najważniejszych, czasami niedocenianym, elementem budowy tworzenia więzi. Klient powinien wiedzieć i czuć, że za wizualną formą witryny internetowej kryją się ludzie, którzy go rozumieją, słuchają i są gotowi służyć pomocą.

Duże zmiany na stronie
Wiele firmowych stron wymaga także generalnej przebudowy, choćby ze względu na zmieniające się standardy, coraz lepsze rozwiązania i wymagania techniczne. Przecież wiele z nich było przygotowywanych kilka lat temu i nie przystają już do nowych realiów i oczekiwań odbiorcy.
FOD Bydgoszcz, Barlinek, wspomniana Sklejka-Pisz, każda z firmowych witryn tych przedsiębiorstw podlegała lub podlega modernizacji. Czasami jest to zupełnie nowy, od podstaw przygotowany projekt. Tak jest choćby w przypadku Bydgoskiej Fabryki Obrabiarek do Drewna (FOD), najstarszego w Polsce przedsiębiorstwa produkującego od 1865 roku maszyny i urządzenia do obróbki i przerobu drewna. Przez ostatnie lata właśnie ta witryna mogła być przykładem braku troski o firmową stronę internetową. Uboga, wręcz archaiczna szata graficzna, przygotowana bez polotu i znajomości rzeczy. Dziś możemy obserwować już odmieniony wizerunek tej samej strony. Klasyczna pod względem formy, ze spokojną grafiką, przy tym z przejrzystym menu, gdzie wreszcie zadbano o przedstawienie oferty z należytą dokładnością i starannością. I chociaż nie jest to witryna będąca szczytem nowoczesnego wzornictwa, jednak zachęca swoją jednorodną spokojną stylistyką, która nie przedkłada wizualnych efektów nad zawartość merytoryczną. Z pewnością odnowiona strona internetowa FOD’u utrwali dobry wizerunek przedsiębiorstwa i sprawi, że firma będzie nadal postrzegana na rynku jako solidny partner umiejący łączyć długoletnie tradycje z nowatorską myślą techniczną.

Warto zatem dostrzec w porę potrzebę zmian i zatroszczyć się o wizytówkę naszej firmy, którą bez wątpienia jest nasza strona internetowa. Zwracając uwagę na doświadczenia innych w tej dziedzinie, zapewne warto powierzyć misję tworzenia czy też przebudowy strony firmowej specjalistom.

Jacek Rosada

REKLAMA
Cennik usług reklamowych

 

Internet przemysłu drzewnego (Zdjęcia: 6)

<center><small><b><font color=darkred>Samo stworzenie strony <br>internetowej to za mało</b></small></font></center><center><small><b><font color=darkred>Strona internetowa jest<br> wirtualną wizytówką firmy</b></small></font></center><center><small><b><font color=darkred>Internet ma współcześnie<br>strategiczne znaczenie <br>dla  funkcjonowania <br>przedsiębiorstw</b></small></font></center><center><small><b><font color=darkred>Nowa wersja strony<br>firmowej Sklejki-Pisz</b></small></font></center><center><small><b><font color=darkred>Tak wygląda nowa <br>witryna FOD'u <br>www.fod.com.pl</b></small></font></center>Aktualizowana i tłumaczona na języki obce strona internetowa może być sposobem nawiązania kontaktów międzynarodowych

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz