DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Szwedzi przestawiają się na biopaliwa

Gazeta Wyborcza

Autor: Robert Rewiński
Źródło: Gazeta Wyborcza
Data: 2006-07-18


Polscy posłowie głowią się, czy ustawa o biopaliwach jest nam potrzebna. Tymczasem Szwedzi już przestawiają całą gospodarkę na naturalne paliwa...

Rządowy projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafił właśnie w Sejmie do drugiego czytania. Przewiduje, że zgodnie z unijną dyrektywą w 2010 roku w każdym litrze polskiego paliwa znajdzie się minimum 5,75 proc. biokomponentów (np. alkoholu etylowego). Ustawa budzi wiele emocji. Pojawiają się głosy, że biopaliwa będą szkodliwe dla silników. Producenci biopaliw twierdzą, że te obawy są celowo wyolbrzymiane, bo ustawa uderza w interesy importerów i dystrybutorów ropy naftowej, której ceny biją kolejne rekordy. Dziś za baryłkę trzeba zapłacić prawie 80 dol., a analitycy nie wykluczają, że cena może przekroczyć 100 dol.

Tymczasem Szwedzi postanowili odciąć się od tych globalnych zawirowań. Premier Göran Persson w listopadzie zeszłego roku oświadczył: - W 2020 r. Szwecja ma być uniezależniona strategicznie od ropy naftowej.

Szwedzi realizują tę politykę na kilka sposobów. Zaczęli od komunikacji miejskiej w Sztokholmie, gdzie pojawiły się autobusy marki Scania przystosowane do jazdy na 95-procentowym bioetanolu. Na początku zeszłego roku po Sztokholmie jeździło ich ok. 250, dziś jest ich już blisko 400. Kolejnych 200 takich autobusów pojawiło się na ulicach 13 innych szwedzkich miast. Coraz więcej samochodów osobowych jeździ tu na 85-procentowym bioetanolu. (...)

Szwedzi do produkcji biopaliw oprócz celulozy pozyskanej z drewnianych odpadów wykorzystują rzepak. Region Scania, wysunięty najbardziej na południe, promuje się na billboardach właśnie żółtymi zasiewami. Interes się opłaca, bo produkcja biokomponentów do paliw jest w Szwecji zwolniona z podatków...

Ale to niejedyne rozwiązania uniezależniające szwedzki transport od ropy. Hitem jest tu biogaz wytwarzany przez lokalnych farmerów z odpadów po produkcji rolniczej: gnojowicy lub obornika. - Miasta Kristianstad i Eslöv już dziś w 100 proc. zasilają swoje autobusy biogazem. Miasto Helsingborg przechodzi z zasilania blisko 70 swoich autobusów LPG na biogaz.
(...)
W zeszłym roku w publicznym transporcie zużyto 7,4 mln m sześc. gazu, w tym 800 tys. m sześc. biogazu. W tym roku ta liczba ma już przekroczyć milion.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz