DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Certyfikaty-koniec strachu przed e-zakupami?

Autor:
Źródło:
Data: 2006-03-15


Międzynarodowy certyfikat wiarygodności dla sklepów internetowych, który niedawno pojawił się na polskim rynku, to inwestycja w zaufanie klientów do e-handlu. Ale najpierw certyfikat sam musi zdobyć popularność wśród internautów.

Spóźnione przesyłki, trudności ze złożeniem reklamacji, cegła zamiast nowego odtwarzacza MP3 - to wszystko zdarza się przy zakupach przez internet. Nierzetelni handlowcy potrafią psuć renomę całej branży. Jednym z pomysłów na podniesienie zaufania klientów do handlu elektronicznego są dobrowolne certyfikaty dla e-sklepów. W lutym taki certyfikat pojawił się na polskim rynku.
Jak działa? Sklep internetowy jest kontrolowany przez niezależną instytucję, która ocenia, czy firma nie łamie praw konsumenckich i jest solidnym kontrahentem. Jeśli tak - nadaje mu certyfikat (patrz obok), który informuje klientów, że tu mogą kupować bez obaw. A potem na bieżąco nadzoruje sklep. Tak właśnie pomyślane są m.in. międzynarodowe certyfikaty nadawane przez Euro-Label, organizację działającą pod patronatem Komisji Europejskiej. Gwarantują one, że dany sklep spełnia wymogi prawa europejskiego i lokalnego (krajowego) dotyczącego transakcji na odległość. A jeśli mimo wszystko coś z transakcją pójdzie nie tak, Euro-Label przyjmuje skargi na sklep i pomaga klientowi rozstrzygnąć spór.

Na liście certyfikowanych e-sklepów jest już ponad 400 firm z Niemiec, Austrii i Francji (znacznie rzadziej z Włoch i Hiszpanii). (...)
Z certyfikatem są jednak dwa problemy. Po pierwsze, trzeba za niego niemało zapłacić. Dla najmniejszych sklepów (obroty do 50 tys. zł rocznie) jest to wydatek przeszło 2,6 tys. zł za pierwszy rok i ponad 1,5 tys. zł za każdy następny rok nadzoru. Dla największych sklepów (obroty ponad 50 mln zł) kwoty te mogą sięgać nawet 13 tys. zł za pierwszy rok. Po drugie, z punktu widzenia e-sklepu certyfikat spełni swą rolę, tylko jeśli stanie się popularny i rozpoznawany przez klientów. Wtedy będzie dla handlowca cennym narzędziem promocji.
(...)
Certyfikatem dla swojego pasażu handlowego interesuje się największy polski portal Onet.pl. Poza tym jednak na razie wielkiego zainteresowania ze strony polskich e-handlowców nie ma. - Rozpatrujemy jeszcze dwa zgłoszenia mniejszych e-sklepów i mamy kilka ogólnych zapytań o warunki, cenę itp. - mówi Zbyszko Krojenka z ILiM. Sytuacja być może się zmieni, gdy Instytut przeprowadzi na temat certyfikatu akcję promocyjno-informacyjną. (...)

Zbigniew Domaszewicz / gazeta.pl

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz