DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Velux kontra Fakro - kto liderem na rynku okien?

Gazeta.pl

Autor: Marek Wielgo
Źródło: Gazeta.pl
Data: 2004-11-14


Do niedawna nie było pewności, kto jest największym graczem na rynku stolarki budowlanej w Polsce. Teraz mamy już pewność - to Fakro z Nowego Sącza.

A wiemy to dzięki firmie... Velux, która odkryła swoje karty, niespodziewanie informując, że ubiegłoroczna wartość jej sprzedaży w Polsce wyniosła około 326 mln zł. Spółka, która jest największym na świecie producentem okien do poddaszy, podkreśliła w komunikacie, że po raz pierwszy upubliczniła dane dotyczące nie całej Grupy VKR, do której należy Velux (w 2003 r. przychody wyniosły równowartość 6,4 mld zł), ale działalności firmy w konkretnym kraju.

Dlaczego zrobiono wyjątek? Żeby się pochwalić, że Velux jest liderem na polskim rynku stolarki okiennej.

Ale czy na pewno? Z ostatnich danych Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów "Polskie Okna i Drzwi" wynika, że numerem jeden jest u nas firma Fakro. To największy konkurent Veluksa nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Sęk w tym, że także nowosądecka spółka nie upubliczniła do tej pory swoich ubiegłorocznych wyników (w 2002 r. jej przychody ze sprzedaży wyniosły 220 mln zł). Na prośbę "Gazety" o tego typu dane Fakro odpowiedziało w komunikacie: "Nasze łączne obroty w Polsce za 2003 r. wyniosły blisko 475,9 mln zł". To byłoby o ponad 140 mln więcej niż Veluksu.

- Coś tu jest nie tak. Z zastrzeżonych danych tej firmy wynika, że jej ubiegłoroczna wartość sprzedaży jest dużo mniejsza - dziwi się dyrektor Związku "Polskie Okna i Drzwi" Robert Klos. - Do tej pory podawaliśmy tylko wyniki naszej spółki handlowej. Ale Velux sprowokował nas do ich zsumowania z przychodami fabryk - wyjaśnia dyrektor marketingu w Fakro Janusz Komurkiewicz. Faktycznie, w komunikacie Veluksu czytamy, że "tak znaczący przychód został osiągnięty dzięki działalności firmy prowadzącej sprzedaż oraz dwóch fabryk okien do poddaszy" (w Gnieźnie i Namysłowie).

Komurkiewicz poinformował nas, że w 2003 r. Fakro sprzedało swoje wyroby o łącznej wartości przeszło 275 mln zł. A za ile sprzedał je jego konkurent? Dyrektor generalna Velux Polska Lidia Mikołajczyk-Gmur przyznała, że ze sprzedaży okien dachowych w samej tylko w Polsce jej spółka uzyskała 70 mln zł. - Podając dane również z polskich fabryk chcieliśmy pokazać, że Velux traktuje Polskę jako bardzo ważny rynek inwestycyjny - mówi Lidia Mikołajczyk-Gmur.

Na polskim rynku stolarki budowlanej działa - według Związku "Polskie Okna i Drzwi"- prawie 3 tys. producentów okien, drzwi, bram i fasad; 5 tys. firm zajmujących się dystrybucją tych wyrobów oraz co najmniej 5 tys. ekip montażowych. Do tego dochodzą setki producentów materiałów i półproduktów. Związek podaje, że ubiegłoroczna wartość sprzedaży setki największych firm tej branży sięgała 4,3 mld zł.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz