DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Ciągniki leśne LKT (1)

Autor: Ernest Hys
Źródło: DRWAL 1/06- Sprzęt Leśny
Data: 2006-01-18


Kiedyś żółte ciągniki leśne LKT były nielubiane przez robotników leśnych. Dlaczego?

LKT 50, fot. mat. reklamoweLKT 50, fot. mat. reklamowe

Powodem była ich duża wydajność w porównaniu z ciągnikami rolniczymi i końmi. W czasach, gdy niezależnie od tego czy się stało, czy leżało, pensja była wypłacana, wysoko wydajne maszyny nie były pożądane. Negatywną opinię podsycały dodatkowo częste awarie, wynikające z zaniedbań serwisu technicznego i nagminnego "wyparowywania" płynów eksploatacyjnych. Ciągniki produkowane w dawnej Czechosłowacji (obecnie na Słowacji) trafiały głównie do odbiorców z bloku wschodniego. Przez długie lata miały na tych rynkach pozycję lidera sprzedaży.

Na początku lat dziewięćdziesiątych silna konkurencja z zachodu zachwiała monopolem LKT na polskim rynku. Słowacka firma nie poddała się jednak. Wzbogaciła ofertę o nowe modele, zmodernizowała stare. Dostęp do nowoczesnych technologii sprawił, że podniosła się jakość i wzbogaciło wyposażenie maszyn. Zaczęto montować na ciągnikach oprzyrządowanie produkowane przez wiodących światowych producentów, takich jak Loglift i Farmi. Dzięki tym zabiegom, ów relikt poprzedniej epoki wciąż jest w naszym kraju najczęściej stosowanym skiderem.
Producentem ciągników zrywkowych LKT jest firma ZTS Tees lesne traktory a.s. To największy na Słowacji wytwórca maszyn leśnych. Firma koncentruje się na specjalistycznych ciągnikach leś-nych przeznaczonych do pozyskania i zrywki drewna. Na polskim rynku dystrybucją tych maszyn zajmują się Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie oraz firma Silvapol.
Niestety, ani sama ZTS, ani jej polscy przedstawiciele handlowi nie prowadzą szeroko zakrojonej akcji promocyjnej, dlatego nowe maszyny są słabo znane potencjalnym nabywcom. Nie powinno więc dziwić, że mówiąc "harwester" czy "forwarder" przedsiębiorcy leśni mają na myśli niemal wyłącznie zachodnie konstrukcje: Valmeta, Johna Deere'a albo Ponsse. Rzadko kiedy ktoś myśli wówczas o słowackich LKT.
Szkoda, gdyż maszyny te mają wiele zalet. Najważniejszą z nich jest cena, znacznie niższa od produktów konkurencji. Plusem jest także prostota wykonania i obsługi oraz bogata gama modeli. Ponadto na rynku dostępne są nie tylko nowe maszyny, ale także sporo używanych.
Duży wybór ciągników LKT powoduje, iż znalezienie odpowiedniego nie nastręcza trudności. Trzeba tylko wiedzieć, czym różnią się od siebie poszczególne modele.

Ogólne dane techniczne Wszystkie ciągniki leśne LKT oparte są na mechanicznym, hydromechanicznym lub hydrostatycznym przeniesieniu napędu. Napędzają je silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz turbodoładowaniem (oprócz niektórych modeli LKT 80 i LKT 81).
LKT mają kabinę chroniącą operatora, napęd na wszystkie koła oraz mygłownicę poruszaną hydraulicznie. Nowe maszyny mogą mieć dodatkowe wyposażenie. Można w nich zamontować np. układ zapewniający rozruch silnika w temperaturze do -40°C (modele podstawowe umożliwiają rozruch przy w pełni naładowanych akumulatorach do -15°C), klimatyzację, opony o różnych rozmiarach, radio, hak holowniczy czy układ zawieszenia narzędzi wraz z wałem odbioru mocy. Dostępne są także inne elementy wyposażenia dodatkowego.

LKT 50
Najmniejszym ciągnikiem zrywkowym firmy ZTS jest LKT 50. To klasyczny skider linowy z wciągarką dwubębnową o sile uciągu 40 kN. Na bęben wciągarki nawinięta jest lina o długości 80 m i średnicy 11,2 mm. LKT 50 wyposażony jest w płytę oporową i mygłownicę, która może służyć jako lemiesz do niewielkich prac ziemnych (przy zastrzeżeniu, że prace będą się odbywać na glebach lekkich) oraz do mygłowania drewna do wysokości 1,5 m. Ciągnik ma czterocylindrowy silnik o mocy 47 kW, który maszynie o masie 4680 kg umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 27 km/h. Wyposażony jest w opony o rozmiarze 16,9/24-12 PR.
Charakterystyczną cechą LKT 50 są małe wymiary i duża zwrotność. Szerokość 1950 mm i długość 4980 mm pozwalają na pracę przy pozyskaniu drzew o małej miąższości w młodszych drzewostanach.
Po założeniu opcjonalnego trójpunktowego układu zawieszenia oraz wałka odbioru mocy, ciągnik można wykorzystać w gospodarstwie rolnym, przy zalesieniach, odnowieniach i pielęgnacji upraw. Może wtedy współpracować z wszelkiego rodzaju pługami i frezami glebowymi.
LKT 50 choć niewielki, ma jednak hydrostatyczne przeniesienie napędu oraz hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego.

LPKT 40
LPKT 40 to model starszy od LKT 50, bardzo jednak do niego podobny. Jest o 200 kg lżejszy i tylko troszeczkę mniejszy.
Napędza go silnik wysokoprężny o mocy 47 kW, a napęd przekazywany jest również za pomocą hydrostatycznej przekładni. Ciągnik ma jedno- lub dwubębnową wciągarkę oraz opony w rozmiarze 14,9/24-8 PR. LPKT 40 jest dość często spotykany na rynku wtórnym.

LKT 50

LPKT 40

skider linowy

Rodzaj ciagnika

skider linowy

4680

Masa eksploatacyjna(kg)

4480

4980/1950/2720

Wymiary (cm):
długość/szerokość/wysokość

4880/1930/2780

Perkins 704-30

Silnik

Zetor 72001.48

47/2600

Moc przy min. obrotach (kW/obr./min)

47/2700

hydrostatyczne

Przeniesienie napędu

hydrostatyczne

27/brak danych

Prędkość maksymalna (km/h): w przód/w tył

27/brak danych

16,9/24-12 PR

Opony: przód/tył

14,9/24-8 PR

wciągarka dwubębnowa

Wyposażenie

wciągarka dwubębnowa

Kolejne modele ciągników leśnych LKT w następnym numerze Drwala.

Autor jest doktorantem na Wydziale Leśnym SGGW w Warszawie.



Przeczytaj także:
- Ciągniki leśne LKT (1)
- Ciągniki leśne LKT (2)
- Ciągniki leśne LKT (3)
- Ciągniki leśne LKT (4)




 

 

Ciągniki leśne LKT (1) (Zdjęcia: 2)

LKT 50, fot. mat. reklamoweLPKT 40

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz