DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Reklama online jest skuteczna!

Autor:
Źródło: Gemius
Data: 2005-12-16


W efekcie niecodziennego eksperymentu badawczego – kampanii reklamowej „Pomelo do celó” - ponad 34 proc. internautów chciało kupić napój, który tak naprawdę nie istnieje!<

Inspiracje i cele
Czy reklama w Internecie jest skuteczna? Czy w ramach jednej kampanii można wypromować nową markę produktu? Oba zagadnienia stały się inspiracją dla specjalistów firmy Gemius SA przy realizacji projektu „Pomelo do celó”. Zasadniczym celem kampanii było zbudowanie świadomości zupełnie nowej marki oraz sprawdzenie skuteczności kampanii reklamowej, przeprowadzonej wyłącznie w internecie. Równocześnie dążono do skłonienia jak największej liczby użytkowników internetu do wejścia na specjalnie przygotowaną stronę http://www.pomelo.pl/, poświęconą produktowi. (...)

Ostatecznie w ramach kampanii wyemitowano ponad 2 miliony odsłon reklamowych na 25 serwisach o zróżnicowanej tematyce (m.in.: Wprost.pl, Bizz.pl, Nuta, Sports.pl, SuperExpres). Z promocją marki Pomelo miało kontakt 1,44 mln. internautów, a każdy z nich zobaczył reklamę średnio 1,6 razy.

Efekt kampanii
W wyniku trwającej zaledwie kilka tygodni kampanii reklamowej nieobecna na rynku marka Pomelo mogła konkurować z markami znanymi i docenianymi – Tymbark, Coca-Cola, Red Bull, Hellena. Co więcej, ponad jedna trzecia badanych (34,1 proc.) zadeklarowała, że „kupi” lub „raczej kupi” napój Pomelo przy najbliższej okazji.

Spośród wszystkich użytkowników internetu biorących udział w badaniu 18,8 proc. przyznało, że w ostatnim czasie spotkali się z reklamą napoju owocowego. Zapytani o to, jak nazywa się napój, którego reklamę widzieli, najczęściej podawali nazwę Tymbark (35,1 proc.) oraz – na drugim miejscu, częściej niż np. Coca-Cola – Pomelo (14,3 proc.). Spontaniczną znajomość marki w populacji internautów, którzy mieli kontakt z kampanią można określić zatem na poziomie 2,7 proc. Odnotowana świadomość wspomagana marki była znacznie wyższa – 4,5 proc.

O tym, że kampania została zauważona może świadczyć także zapamiętanie treści przekazu. Ponad jedna trzecia badanych poprawnie skojarzyła kolor napoju z przedstawionym w reklamie (22,9 proc. stwierdziło, że Pomelo może mieć kolor pomarańczowy, a 13,2 proc. - żółty). Dodatkowo - 6,1 proc. respondentów potrafiło odpowiedzieć na pytanie, jaki kraj reprezentuje postać w reklamie, chociaż napis „India” na koszulce sportowca był na pierwszy rzut oka niezauważalny.

Wyniki badania pokazały, że rodzaj użytych kreacji miał wpływ na zapamiętywanie produktu, chęć jego zakupu, budowanie świadomości marki oraz odwiedzalność wspomnianej strony poświęconej napojowi.

Z punktu widzenia zapamiętywania kampanii oraz budowania świadomości marki najbardziej skuteczną formą kreacji okazał się brandmark*. Prawie 60 proc. badanych, przyznało, że zna tą reklamę, a prawie 7 proc. odwiedziło stronę napoju.

Popularność witryny internetowej
Jednym z celów kampanii reklamowej było także skłonienie jak największej liczby użytkowników do wejścia na witrynę produktową poświęconą marce Pomelo. Na stronie tej użytkownicy mogli uzyskać dodatkowe informacje o napoju. Jak wynika z badania (deklaracji respondentów), z możliwości tej skorzystało 2,1 proc. odbiorców. Monitorowanie kampanii pozwoliło stwierdzić, że w rzeczywistości odsetek ten był wyższy i wyniósł 2,9 proc. (udział użytkowników (cookies), którzy znaleźli się na stronie w ogólnej liczbie użytkowników (cookies), którzy mieli kontakt z reklamą).

Wnioski
Kampania "Pomelo do celó" udowodniła, iż poza uzyskaniem bezpośredniego efektu internet skutecznie buduje świadomości marki i wpływa na zwiększenie zainteresowania zakupem produktu. Pamiętając o tym, że napój Pomelo został wymyślony na potrzeby kampanii, niewątpliwie można mówić o ogromnym sukcesie.


* Brandmark to graficzny element reklamowy podobny do pop-up'a, jednak nie ograniczony oknem standardowej przeglądarki. Może przybierać dowolne kształty w ramach założonej powierzchni. Musi także posiadać znak x, zamykający


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz