DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Przewodnik dla stolarzy - Jan Heurich
 

Polskie firmy konkurują w UE głównie ceną

Autor:
Źródło:
Data: 2005-11-24


Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa oceniają swoją konkurencyjność bez kompleksów, przy czym konkurują na rynkach Unii głównie ceną - wynika z badań "Kondycja Sektora MŚP", przeprowadzonych przez CBOS w 2005 r. na zlecenie Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan".

71,5 proc. firm objętych badaniem uważa, że pod względem ceny, ich wyroby są bardziej atrakcyjne, niż porównywalne wyroby zagraniczne sprzedawane na rynku UE; 64 proc. ocenia swoje produkty jako podobne do wyrobów z innych krajów pod względem jakości i nowatorstwa.
Z badań wynika także, że przed wejściem Polski do Unii, polskie firmy oczekiwały m.in. wzrostu popytu na polskie produkty, większej dostępności do unijnych kredytów i pożyczek oraz wzrostu eksportu. W ocenie 51 proc. respondentów, zdolność polskich przedsiębiorstw do konkurowania na rynkach światowych po 1 maja 2004 r. wzrosła. Mimo zaostrzonych wymagań otoczenia rynkowego, aż 1/3 firm zanotowała w 2004 r. wzrost sprzedaży, a do 81 proc. wzrosła wśród badanych firm liczba tych, które miały zysk. W 2003 r. zysk miało 77,6 proc. objętych badaniem.

Badania na grupie 247 polskich firm, prowadzone przez zespół Katedry Zarządzania Strategicznego SGH na początku 2005 r., w ramach projektu "Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach UE", wykazały, że ok. 44 proc. polskich przedsiębiorstw opiera swoją strategię konkurencji na rynku unijnym na przewadze kosztowej. Tylko 15 proc. stosuje strategię bazującą na specjalnych relacjach z odbiorcami, a ok. 11 proc. konkuruje na podstawie renomy marek i wizerunku firmy. Ok. 7,5 proc. wskazuje na przewagę w zakresie jakości produktu, jako podstawową przesłankę konkurowania. Marginalne znaczenie ma też dla polskich firm intensywność promocji wyrobów - bazuje na niej zaledwie ok. 2 proc. badanych przedsiębiorstw.

z serwisu MSZ


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz