DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Wkrótce będziemy tankować alkohol?

Autor:
Źródło:
Data: 2005-11-07


Badania przeprowadzone w chińskich laboratoriach dowodzą, iż alkohole (metanol i etanol) użyte jako alternatywne paliwo dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wykazują podobne właściwości fizyczne, jak obecnie stosowana benzyna.

Informuje o tym czasopismo naukowe "Energy&Fuels".

W czasach, gdy litr benzyny kosztuje blisko 5 złotych, ogromna jest pokusa, by zastosować jako paliwo dla pojazdów silnikowych tanie i uniezależniające od kaprysów krajów wydobywających ropę naftową paliwo alternatywne w postaci powszechnie dostępnych alkoholi etanolu czy metanolu. "Zanim zostanie to zrealizowane, należy przeprowadzić niezbędne badania, które uwidocznią szczegóły działania alkoholi użytych jako paliwo dla silników spalinowych z bezpośrednim wtryskiem tzw. silników GDI" - przestrzega profesor Zuohua Huang z chińskiego Xi'an Jiaotong University.

Alkohole można produkować na wiele sposobów - z węgla, naturalnego gazu, biomasy, często są one produktem ubocznym powstającym między innymi podczas wytwarzania nawozów sztucznych.

"Metanol czy wykazujący podobne właściwości etanol, są obiecującymi kandydatami do zastosowania jako paliwo silnikowe: legitymują się wyższą wartością oktanową niż benzyna, dają większą moc przy niższym zużyciu oraz niższą emisję szkodliwych związków chemicznych (tlenków azotu) w spalinach" - tłumaczy prof. Zuohua Huang.

Eksperymenty wykonane na uniwersytecie Xi'an Jiaotong przez grupę badawczą prof. Zuohua Huanga polegały na bezpośredniej obserwacji, za pomocą specjalnej kamery, modelowej komory spalania nowoczesnego silnika wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa.

Do komory wtryskiwane były pod różnym ciśnieniem benzyna, metanol oraz etanol, a połączona z komputerem kamera rejestrowała z prędkością 5000 zdjęć na sekundę kształt stożka mgiełki paliwowej oraz jego zmianę w czasie.

Jak twierdzą naukowcy, wygląd stożka oraz powstające w komorze silnikowej zawirowania, które wpływają na powstanie odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli bezpośrednio na proces spalania, są niemal identyczne dla wszystkich rodzajów przebadanych cieczy (benzyny, metanolu i etanolu).

Dzień, w którym na stacji paliwowej zaczniemy masowo tankować czysty alkohol zbliża się nieuchronnie.

PAP


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz