DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Czy życie bez benzyny jest możliwe?

Metropol

Autor: Daniel Denisiuk
Źródło: Metropol
Data: 2005-09-07


Kierowcy nie są skazani na olbrzymie wydatki na benzynę.
Mogą korzystać z gazu postawić na biopaliwa.<

Ceny ropy biją kolejne rekordy. Co prawda Ministerstwo Finansów obniżyło akcyzę o 25 groszy na litrze benzyny, ale do spodziewanego spadku cen na stacjach benzynowych może nie dojść. Obniżka akcyzy będzie obowiązywać od 15 września. Wówczas na stacje trafi paliwo wytworzone z ropy kupowanej już po wyższych cenach. Decyzja ministerstwa najwyżej opóźni kolejne podwyżki. To nie koniec złych informacji. Akcyza została obniżona tylko do końca grudnia. Na przyszły rok minister już zapowiada podwyżki.



REKLAMA
Cennik usług reklamowych


Warto więc uświadomić sobie, że benzyna i olej napędowy nie są jedynymi paliwami samochodowymi. I chociaż z każdym rokiem wprowadza się na rynek coraz bardziej ekonomiczne modele aut, to na dłuższą metę samo oszczędzanie na paliwie może nie wystarczyć. Wraz ze wzrostem ropy coraz więcej kierowców (a nawet rządów państw) rozgląda się za rozwiązaniami alternatywnymi.
Najczęściej spotykanym paliwem alternatywnym wobec benzyny jest autogaz. LPG, to płynna mieszanina propanu i butanu. Jego obecna cena waha się od 1,70 do 1,90 zł za litr (czyli jest 2,5 raza tańszy od benzyny). Kierowcy z Polski coraz liczniej dostrzegają tę różnicę w cenie. Liczba samochodów na LPG rośnie bardzo szybko – tylko w 2004 roku zwiększyła się o 350 tys.
– Pod koniec 2004 roku po Polsce jeździło 1,45 mln samochodów przystosowanych do napędu gazem płynnym – podaje Andrzej Szczęśniak z Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Wyprzedziliśmy nawet dotychczasowego europejskiego lidera w tej dziedzinie – Włochy, gdzie jeździ 1,22 mln samochodów na gaz.

Pobiliśmy także inny rekord
– w Polsce działa 5900 punktów sprzedaży autogazu (łącznie ze stacjami benzynowymi). To znacznie więcej niż w USA (4300 stacji) zajmujących drugie miejsce w tym rankingu. W Europie najbliżej nas są Włochy, ale i tak daleko im do polskiej liczby stacji – mają ich tylko 2150. Równie dynamicznie rośnie sprzedaż samego autogazu – w 2004 roku polscy kierowcy kupili 1 440 tys. ton tego paliwa, o 370 tys. ton więcej niż w 2003 roku (35-proc. wzrost).

Popularność tańszego paliwa dostrzegły władze. W ciągu ostatnich 5 lat podatki nałożone na LPG wzrosły 0 ponad 700 proc. W Polsce akcyza na gaz w I kwartale 2005 roku wynosiła 695 zł za tonę, do tego dochodzi jeszcze opłata paliwowa – kolejne 105 zł od tony. Przystosowanie samochodu do napędu gazowego nie jest tanie. Dla najprostszych aut gaźnikowych to nieco ponad tysiąc złotych. Montaż bardziej skomplikowanych instalacji kosztuje znacznie więcej – wersja z sekwencyjnym wtryskiem wielopunktowym to wydatek często ponad 6 tys. zł. I chociaż samochody na gaz zużywają od 10 do 30 proc. tego paliwa więcej niż zwykłej benzyny, koszt konwersji samochodu powinien się zwrócić po przejechaniu 10-20 tys. km.

Zalet LPG, oprócz tej najbardziej oczywistej, czyli ceny, jest wiele. Samochody na gaz emitują do 60 proc. tlenku węgla mniej niż pojazdy tradycyjne, 50 proc. mniej węglowodorów i tlenku azotu, od 10 d0 15 proc. mniej dwutlenku węgla. Pojazdy na gaz wydzielają przede wszystkim mniej szkodliwych substancji przy chłodnym silniku, w cyklu miejskim – a na terenach zurbanizowanych szczególnie ważna jest niska emisja zanieczyszczeń.
– Nie wyobrażam sobie korzystania z samochodu na benzynę – mówi Piotr, użytkownik auta na gaz. – Chociaż czasami elementy instalacji gazowej się psują, ostatnio musiałem wymienić parownik i kilka uszczelek, to i tak oszczędzam 250 zł miesięcznie. Nie byłoby mnie stać na używanie zwykłego samochodu – dodaje.

Niektóre państwa, aby zmniejszyć uzależnienie od ropy naftowej, prowadzą celową politykę zachęcającą kierowców do używania autogazu. Przykładem może być Australia. LPG nie jest tam obłożony akcyzą. W zeszłym roku ustalono, że akcyza nie zostanie wprowadzona aż do 2011 roku, a w ciągu następnych 4 lat podatek ten wzrośnie do 12,5 centa za litr (akcyza na benzynę wynosi 38 centów za litr). Ponadto w latach 2011-2014 rząd będzie płacił tysiąc dolarów każdemu kierowcy, który zdecyduje się na zakup nowego samochodu z instalacją gazową. Już teraz władze zwracają firmom połowę kosztów montażu instalacji gazowych w ciężarówkach i autobusach o wadze powyżej 3,5 tony.

Co najmniej od lat 60. XX wieku prowadzone były prace nad autami hybrydowymi – samochodami z połączonymi silnikami spalinowym z elektrycznym. Pozwoliłoby to ograniczyć zużycie benzyny. Pierwszym takim samochodem produkowanym seryjnie była Toyota Prius, wprowadzona na rynek japoński w 1997 roku. Generalnie rynek samochodów hybrydowych zdominowały w ciągu kilku ostatnich lat firmy japońskie. Trzeba przyznać, że nie jest to wielki segment – np. ze 138 mln aut sprzedanych w 2004 w USA tylko 43,5 tys. to hybrydy. Jednak analitycy oceniają, że na Zachodzie w ciągu najbliższych dwóch lat 6 proc. nowych samochodów będzie hybrydami, a na rynek wchodzą inne firmy – m.in. Ford i Dodge...

cały artykuł czytaj w wp.pl


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz