DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Przewodnik dla stolarzy - Jan Heurich
 

Jakie lasy, jaki rynek surowca

Autor:
Źródło: Ekorozwój.pl
Data: 2005-09-08


Na stronach internetowych Stowarzyszenia na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Polski w artykule p.t. "Forma organizacyjno-prawna prowadzenia w Polsce Państwowej działalności leśnej" traktowanym jako wstęp do szczegółowego programu działań doskonalących funkcjonowanie Lasów Państwowych przeczytać można o proponowanych zmianach dotyczących rynku drzewnego.

Zasady sprzedaży drewna traktowane są jako odrębny temat opracowywanego programu. Zdaniem autorów ze względu monopolistyczną pozycję Lasów Państwowych pojawiały się, pojawiają oraz będą pojawiać postulaty oraz gotowe projekty prawne, mające na celu oddzielenie jeśli nie pozyskania i sprzedaży, to przynajmniej sprzedaży drewna od gospodarki leśnej, z następczym ulokowaniem tej działalności w szeregu podmiotach zewnętrznych.

W Lasach Państwowych powinna nastąpić zmiana reguł zasad sprzedaży drewna z zachowaniem następujących warunków brzegowych:

1. Inicjatywa sprzedaży, przy uwzględnieniu partnerstwa nabywców przy ustalaniu reguł handlu, powinna pozostać przy Lasach Państwowych: pozyskanie, a także sprzedaż drewna nie jest bowiem celem samym sobie; jest częścią składową hodowli, ochrony i użytkowania drzewostanów; środki ze sprzedaży drewna mają być wykorzystywane do kształtowania przez Lasy Państwowe wielu funkcji niematerialnych,
2. Stosowanie do wymagań wynikających z regulacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – w zasadach sprzedaży drewna należy dokonać zasadniczego podziału na sprzedaż bezpośrednią oraz sprzedaż za pomocą pośredników,
3. Dla sprzedaży bezpośredniej oraz pośredniej należy ustalić przejrzyste zasady wydzielania drewna do sprzedaży regionalnej i krajowej (sprzedaż przez związki przedsiębiorców),
4. Nadleśnictwa powinny być traktowane jak przedsiębiorcy, a regionalne dyrekcje Lasów Państwowych oraz Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych jak związki przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów,
5. Na poziomie lokalnym, dla sprzedaży bezpośredniej oraz pośredniej, powinny być w sposób przejrzysty zdefiniowane: rynek sprzedaży quasi detalicznej, rynek sprzedaży drewna nabywcom drobnym o nieustabilizowanym w ciągu roku zapotrzebowaniu na surowiec drzewny, zasadniczy rynek lokalny, rynek drewna rezerwowego, lokalny rynek drewna trudno – zbywalnego,
6. Sprzedaż na zasadniczym rynku lokalnym powinna zasadniczo mieć charakter przetargowy,
7. Należy rozważyć uruchomienie giełdy drzewnej ( w tym elektronicznej giełdy drzewnej) do sprzedaży drewna na rynku regionalnym oraz krajowym,
8. Wnikliwej analizy wymaga zakres przyrzeczeń surowcowych oraz innych wieloletnich zobowiązań Lasów Państwowych względem planowanej przez kapitał zagraniczny budowy wielkich kombinatów tartacznych.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz