DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Co może znaleźć się na kopercie

Autor:
Źródło:
Data: 2005-07-20


Czy napisy na kopertach wysyłanych klientom mają charakter informacji czy działania marketingowego? Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok sądu I instancji, który będzie musiał jeszcze raz się zastanowić nad zaistniałym problemem.

To już kolejny spór pomiędzy operatorem telefonii komórkowej a GIODO dotyczący przetwarzania danych osobowych abonentów. W tym przypadku abonent Polkomtela wystąpił do operatora o zaniechanie wysyłania mu materiałów reklamowych. Jego sprzeciw w tej sprawie został przyjęty. Niebawem otrzymał fakturę VAT w kolorowej kopercie opatrzonej różnymi napisami. Treść napisów dotyczyła m.in. możliwości dokonywania zapłaty za korzystanie z telefonu w drodze polecenia zapłaty.

Abonent uznał, że są to treści marketingowe, i złożył skargę do GIODO. Generalny Inspektor po zbadaniu sprawy wydał decyzję nakazującą Polkomtelowi zaprzestania przetwarzania danych osobowych abonentów w celach marketingowych, w sytuacji gdy ci złożyli sprzeciw w tej sprawie. Taką decyzję GIODO Polkomtel zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Sąd ten skargę oddalił. Operator wniósł więc kasację do NSA. Zdaniem Polkomtela, napisy, które znalazły się na kopertach zawierających fakturę VAT, mają charakter informacyjny i nie budzą zastrzeżeń wśród tych klientów, którzy nie życzą sobie przetwarzania ich danych w celach marketingowych. Sąd I instancji nie rozstrzygnął kwestii, czy treść na kopercie ma charakter marketingowy, jak uważa GIODO, czy informacyjny, jak twierdzi Polkomtel. Stwierdził jedynie, że operator może używać kopert bez nadruku.

NSA uchylił wyrok sądu wojewódzkiego i podniósł, że Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zaniechał powiadomienia Polkomtela, czy wszczął postępowanie na wniosek jednego niezadowolonego abonenta czy też ma ono dotyczyć ogółu konsumentów. Zdaniem sądu, miało to znaczenie dla przebiegu sprawy.

WSA będzie musiał jeszcze raz przeanalizować zaistniały problem. NSA podkreślił ponadto, że to, co jest zwykłą informacją, może w niektórych okolicznościach mieć charakter marketingowy. Chodzi o to, że do abonenta, który zainicjował postępowanie GIODO, Polkomtel wysłał dokument w kopercie, na której widniał m.in. napis „warto zostać z nami” już po rozwiązaniu z nim umowy.

Sygn. akt OSK 1365/04

Katarzyna Rychter, Gazeta Prawna


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz