DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Rewolucja w europaletach - Zmiany na rynku europalet w Polsce

Nowoczesny Magazyn nr 05/2004

Autor: Łukasz Mikołajczak
Źródło: Nowoczesny Magazyn nr 05/2004
Data: 2004-10-20


Rewolucja w europaletachZ dniem 1 maja 2004 r. PKP straciło uprawnienia do wydawania licencji na produkcję i naprawę palet EUR. Decyzję taką podjęła pod koniec kwietnia br. Grupa Robocza Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).

Licencję na produkcję lub naprawę palet EUR można uzyskać od dowolnej kolei w Europie, która takie uprawnienia uzyskała od Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) oraz od Organizacji Paletowej EPAL (European Pallet Association). W większości krajów Europy Koleje Państwowe scedowały swoje prawa do znaku EUR na organizację EPAL. W Polsce jest inaczej. PKP jest jedną z nielicznych kolei, które nie przystąpiły do systemu EPAL i dlatego europalety PKP nie mogą posiadać oznaczeń EPAL w owalu.

Obecnie licencję EPAL na produkcję lub naprawę europalet na terenie Polski można uzyskać wyłącznie za pośrednictwem Polskiego Komitetu Narodowego. Wcześniej przedsiębiorstwa uzyskiwały taką licencję za pośrednictwem Komitetu Niemieckiego - GPAL. Niemieckie Koleje Państwowe użyczają swojego znaku polskim przedsiębiorstwom, stąd znak DB na lewym wsporniku europalety. W przyszłości zostanie dokonana zmiana oznakowań europalet EPAL - DB, i na lewym wsporniku będzie wypalany znak EPAL w owalu, a znak DB znajdzie się na środkowym wsporniku. W większości krajów członkowskich EPAL zmiana ta została już wprowadzona. Ponadto każda paleta ze znakiem EUR, niezależnie od tego, na jakiej licencji została wyprodukowana (EPAL, PKP czy ÖBB), musi posiadać następujące oznaczenia na środkowym wsporniku: 000-0-00. Pierwsze trzy cyfry lub litery oznaczają nr licencji producenta, następnie ostatnia cyfra roku oraz numer miesiąca, w którym dana paleta została wytworzona.

Wprowadzony od 1 maja br. przez UIC zakaz oznacza, że wszystkie europalety wyprodukowane przez PKP po tej dacie są traktowane jako fałszerstwo chronionego znaku towarowego EUR w owalu. Jest to istotne, ponieważ europalety ze znakami PKP są nadal produkowane i jest na nich wypalana wcześniejsza data produkcji, w wielu przypadkach rok 2003.

Warto dodać, że wszystkie palety EUR na całym świecie, są produkowane w oparciu o tę samą normę - UIC 435-2. W związku z tym muszą spełniać te same wymagania konstrukcyjne. Ważne jest, że nie istnieje w normie coś takiego jak podział na gatunki jakości europalet, co ma często miejsce w rzeczywistości, np. europaleta pierwszego, drugiego lub trzeciego gatunku. Takie rozróżnienie można znaleźć w ofercie wielu pośredników. Jest to niedopuszczalne, ponieważ paleta EUR musi w całości odpowiadać normie.

Polska norma PN-M-78216, na podstawie której były produkowane europalety ze znakami PKP, została opracowana na bazie normy UIC 435-2, więc palety EUR wytworzone na licencji EPAL i PKP nie powinny odbiegać od siebie jakościowo. Dlatego najważniejszy jest prawidłowy system kontroli. W przypadku EPAL każda partia europalet przed wprowadzeniem do obiegu musi zostać poddana kontroli jakościowej. Za nieprzestrzeganie tego producentom grozi odebranie licencji. - Znak jakości EPAL daje stuprocentową pewność bez granic i gwarantuje całkowite bezpieczeństwo użytkowania - informuje Roman Malicki, prezes Polskiego Komitetu Narodowego EPAL.

(...)

Łukasz Mikołajczak / NM

Obecnie licencję EPAL na produkcję lub naprawę europalet na terenie Polski można uzyskać wyłącznie za pośrednictwem Polskiego Komitetu Narodowego. Wcześniej przedsiębiorstwa uzyskiwały taką licencję za pośrednictwem Komitetu Niemieckiego - GPAL. Niemieckie Koleje Państwowe użyczają swojego znaku polskim przedsiębiorstwom, stąd znak DB na lewym wsporniku europalety.

Rewolucja w europaletach - Zmiany na rynku europalet w Polsce (Zdjęcia: 3)



 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz