DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 

Produkcja ekologicznego paliwa w Niemczech

Autor:
Źródło:
Data: 2005-05-23


Wiebke Hollersen "Flower-power zdobywa Niemcy",
Christoph Podewils "Bioetanol...i z pola tryska spirytus",
"Berliner Zeitung", 19.05.2005.

W Niemczech uprawa rzepaku nie była nigdy tak wysoka jak w tym roku. W porównaniu z 1998 r. uprawa rzepaku wzrosła o jedną trzecią, co daje 1,3 mln hektarów rocznie. Manuela Specht z Unii na Rzecz Popierania Paliw Roślinnych podkreśla, że "cena ropy naftowej stale wzrasta" i dlatego "rzepak jest trendy." Olej rzepakowy stał się alternatywą dla tradycyjnego Diesla.
Jego produkcja jest wspierana z funduszy Unii Europejskiej, która planuje, aby do 2010r. 5,75% sprzedawanych paliw w danym kraju pochodziło z produkcji roślinnej. Na tym chcą skorzystać Niemcy, które i tak są już największym producentem Biodiesla w Europie.
Od roku można w Niemczech mieszać biopaliwo z tradycyjnym olejem napędowym, zaleca się również uprawę rzepaku w celu redukcji nadwyżki żywnościowej. Właściciele samochodów są bardziej sceptyczni co do biopaliwa niż jego sprzedawcy i politycy. Skarżą się oni na szkody, jakie wywołuje tego typu paliwo w silniku samochodowym. Także ekolodzy widzą pewne zagrożenia we wzrastającej produkcji tegoż paliwa w Niemczech. Ich zdaniem proces produkcji oleju rzepakowego jest energochłonny a także grozi powstaniem monokultury rolniczej ze wszystkimi konsekwencjami, z jakimi się to wiąże (jednolitość krajobrazu, nadmierne stosowanie nawozów sztucznych).

Jednak z drugiej strony dzięki używaniu biopaliwa redukuje się emisję zanieczyszczeń o połowę. Zdaniem ekologów biopaliwo jest tylko i wyłącznie rozwiązaniem zastępczym i uprawa rzepaku nie pokryje całkowitego zapotrzebowania na paliwo.
Jedynym rozwiązaniem jest polityka rządu w celu popierania nowocześniejszych technologii produkcji oraz wspierania alternatywnych projektów komunikacji. Kolejnym ekologicznym pomysłem jest produkcja bioetanolu, który ma zastąpić tradycyjne paliwo dla silników benzynowych. Ma on być produkowany, podobnie jak spirytus z takich surowców jak: pszenica, kukurydza.

Nowe paliwo, składające się w 85% z etanolu ma się pojawić latem na stacjach benzynowych w Niemczech pod nazwą E85. Z bioetanolu będą mogli korzystać jedynie właściciele samochodów, których silniki tolerują alkohol (w Niemczech jedynym producentem takiego modelu jest Ford.) Prawo niemieckie zezwala także na pięcioprocentową domieszkę taniego "biospirytusu" do normalnej benzyny. Boom na biopaliwo rozpoczął się przed dwoma laty w UE, która uznała to za najlepszą alternatywę dla ropy naftowej.

Aby spełnić stawiane przez Unię wymogi, niemieckie koncerny cukrowe zainwestowały ogromne pieniądze w budowę fabryk do produkcji bioetanolu z nadwyżki cukru i pszenicy powstałej z unijnych limitów. Niemiecki bioetanol jest jednak dwa razy droższy niż biopaliwo brazylijskie, co jak na razie wykorzystują eksporterzy z Brazylii.

z serwisu MSZ


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz