DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Przewodnik dla stolarzy - Jan Heurich
 
MEBLARSTWO

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w sprawie zwolnień podatkowych dla IKEA

Komisja Europejska

Autor: oprac/ red
Źródło: Komisja Europejska
Data: 2018-01-09


18. grudnia 2017r. Komisja Europejska poinformowała o szczegółowym dochodzeniu dotyczącym holenderskich ulg podatkowych dla podmiotów z grupy IKEA. Zdaniem unijnych urzędników dwie interpretacje podatkowe wydane w Holandii mogły umożliwić spółce Inter IKEA płacenie mniejszych podatków i przyznanie im nieuczciwej przewagi konkurencyjnej nad innymi przedsiębiorstwami, co stanowi naruszenie zasad UE w zakresie pomocy państwa.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w sprawie zwolnień podatkowych dla IKEAKomisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w sprawie zwolnień podatkowych dla IKEAFot. D.Jabłoński

-Wszystkie duże i małe firmy, międzynarodowe lub nie, powinny płacić sprawiedliwą część podatku, a państwa członkowskie nie mogą pozwalać wybranym firmom płacić niższych podatków, umożliwiając im sztucznie przenosić zyski gdzie indziej. Teraz dokładnie przeanalizujemy holenderskie traktowanie podatkowe Inter IKEA - powiedziała Margrethe Vestager, unijny komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Na początku lat 80-tych ubiegłego wieku IKEA zamieniła swoją organizacje biznesową w model franchisingowy. Od tego czasu Inter IKEA zajmuje się prowadzeniem działalności franczyzowej grupy IKEA stosując "koncepcję franczyzy IKEA". Oznacza to, że Inter IKEA nie jest właścicielem sklepów IKEA, ale wszystkie sklepy IKEA na całym świecie płacą franczyzę w wysokości 3% swoich obrotów Inter IKEA Systems, holenderskiej spółce należącej do Inter IKEA, w zamian za używanie między innymi znaku towarowego IKEA i know-how.

Dochodzenie Komisji dotyczy traktowania podatkowego Inter IKEA Systems przez służby podatkowe w Holandii. Wstępne dochodzenie wskazuje, że dwie interpretacje podatkowe, wydane przez holenderskie organy podatkowe w 2006 i 2011r. znacznie zmniejszyły dochody Inter IKEA Systems podlegające opodatkowaniu.

Komisja ma obawy, że dwie interpretacje podatkowe mogły przyznać spółce Inter IKEA Systems nieuczciwą przewagę w porównaniu do innych spółek podlegających tym samym krajowym przepisom podatkowym w Holandii, co naruszałoby unijne zasady w zakresie pomocy państwa.

W orzeczeniu podatkowym z 2006r. zatwierdzono metodę obliczania rocznej opłaty licencyjnej, która zostanie zapłacona przez Inter IKEA Systems z siedziba w Holandii innej spółce należącej do grupy Inter IKEA działającej pod nazwą II Holding z siedzibą w Luksemburgu.

W tym czasie do II Holding należały prawa własności intelektualnej wymagane dla koncepcji franczyzy IKEA, które były licencjonowane wyłącznie dla Inter IKEA Systems. Z kolei Inter IKEA Systems wykorzystała te prawa własności intelektualnej do stworzenia i rozwoju koncepcji franczyzy IKEA, o której była mowa powyżej. Innymi słowy, Inter IKEA Systems opracowała, wzmocniła i utrzymała prawa własności intelektualnej oraz zarządzała umowami franczyzy i pobierała opłaty franchisingowe od sklepów IKEA na całym świecie.

Roczna opłata licencyjna uiszczona przez Inter IKEA Systems na rzecz II Holding, potwierdzona w orzeczeniu podatkowym z 2006r., stanowi znaczącą część przychodów Inter IKEA Systems. W rezultacie znaczna część zysków franczyzowych Inter IKEA Systems została przesunięta z Inter IKEA Systems do II Holding w Luksemburgu, gdzie stawały się nieopodatkowane ze względu na fakt, że II Holding był częścią specjalnego systemu podatkowego, w wyniku którego cześć przedsiębiorstw nie płaciła podatków w Luksemburgu.

W lipcu 2006r. Komisja Europejska stwierdziła, że ​​ten specjalny luksemburski system podatkowy był niezgodny z prawem w ramach przepisów UE dotyczących pomocy państwa i wymagał całkowitego uchylenia tego systemu do dnia 31. grudnia 2010r. Dla koncernu IKEA nie rodziło to żadnych skutków finansowych, ponieważ program podatkowy był zgodny z prawem luksemburskim z 1929r., jednak w wyniku decyzji Komisji II Holding powinien zacząć płacić podatki od osób prawnych w Luksemburgu od 2011r.

Tymczasem w 2011r. Inter IKEA zmieniła sposób, w jaki została zorganizowana, co sprawiło, że orzeczenie podatkowe z 2006r. nie miało już zastosowania. Zmiany tej dokonano następująco: Inter IKEA Systems nabyła prawa własności intelektualnej posiadane wcześniej przez II Holding. W celu sfinansowania tego przejęcia Inter IKEA Systems otrzymała pożyczkę wewnątrzgrupową od swojej spółki dominującej z siedzibą w Liechtensteinie. W wyniku wypłaty odsetek od tej pożyczki znaczna część zysków franczyzowych Inter IKEA Systems po 2011r. została przesunięta do jednostki dominującej tym razem zlokalizowanej w Liechtensteinie.

W 2011r. władze holenderskie wydały kolejne orzeczenie podatkowe, które zatwierdziło cenę zapłaconą przez Inter IKEA Systems za własności intelektualne. W decyzji tej zatwierdzono również wielkość odsetek, które mają zostać zapłacone w ramach pożyczki wewnątrzgrupowej na rzecz spółki dominującej w Liechtensteinie, oraz odliczenie tych płatności odsetkowych od podlegających opodatkowaniu zysków Inter IKEA Systems w Holandii.

Na obecnym etapie Komisja Europejska uważa, że decyzje podatkowe zatwierdzone w dwóch interpretacjach indywidualnych wydanych przez holenderskie władze, mogą skutkować uprzywilejowaniem spółki Inter IKEA Systems, niedostępnym dla innych przedsiębiorstw.

Komisja zamierza zbadać system podatkowy stworzony dla Inter IKEA Systems w ramach obu interpretacji podatkowych. W szczególności oceniona zostanie kwestia, czy roczna opłata licencyjna uiszczona przez Inter IKEA Systems na rzecz II Holding, zatwierdzona w decyzji podatkowej z 2006r. odzwierciedlała rzeczywistość gospodarczą - w szczególności, czy poziom rocznej opłaty licencyjnej odzwierciedla wkład Inter IKEA Systems w działalność franczyzową.

Komisja oceni również, czy cena jaką Inter IKEA Systems zgodziła się zapłacić za nabycie praw własności intelektualnej i związane z tym odsetki od pożyczki wewnątrzgrupowej, zatwierdzonej w decyzji podatkowej z 2011r., odzwierciedlają rzeczywistość gospodarczą.

Tło dochodzenia w sprawie grupy Inter IKEA

W kwietniu 2016r. w następstwie doniesień prasowych dotyczących potencjalnie korzystnego traktowania podatkowego oraz sprawozdania opublikowanego przez grupę Zielonych/ELA Parlamentu Europejskiego, Komisja Europejska zażądała informacji na temat interpretacji podatkowych przyznanych przez Holandię grupie Inter IKEA.

We wczesnych latach osiemdziesiątych działalność IKEA została podzielona na dwie niezależne grupy: Inter IKEA i INGKA. Sklepy IKEA zostały przeniesione do INGKA, która w ten sposób stała się właścicielem większości sklepów IKEA na całym świecie. Inter IKEA otrzymała prawa własności intelektualnej, w tym znaki towarowe IKEA, nazwy handlowe i prawa autorskie. Grupa Inter IKEA nadal jest właścicielem własności intelektualnej związanej z działalnością IKEA i odpowiada za eksploatację firmy za pośrednictwem modelu franczyzy.

Interpretacje podatkowe jako takie nie stanowią problemu w świetle zasad UE dotyczących pomocy państwa, jeśli po prostu potwierdzają, że uzgodnienia podatkowe między spółkami należącymi do tej samej grupy są zgodne z odpowiednimi przepisami podatkowymi. Jednakże interpretacje podatkowe, które przyznają selektywne korzyści podatkowe określonym spółkom, mogą zakłócać konkurencję na jednolitym rynku UE, co stanowi naruszenie zasad UE w zakresie pomocy państwa.

Od czerwca 2013r. Komisja Europejska sprawdza indywidualne interpretacje podatkowe państw członkowskich pod kątem zgodności z zasadami UE dotyczącymi pomocy państwa. W październiku 2015r. Komisja stwierdziła, że ​​Luksemburg i Holandia przyznały selektywne korzyści podatkowe takim firmom jak Fiat i Starbucks. W styczniu 2016r. ustalono, że ​​selektywne korzyści podatkowe przyznane przez Belgię przynajmniej 35 przedsiębiorstwom wielonarodowym, wywodzącym się głównie z UE, jest niezgodne z unijnym prawem w zakresie pomocy państwa. W sierpniu 2016r. Komisja stwierdziła, że ​​Irlandia przyznała Apple nieuzasadnione korzyści podatkowe w wysokości ok. 13 mld euro, natomiast w październiku 2017r. ustalono, że Luksemburg przyznał Amazonowi nienależne korzyści podatkowe sięgające 250 mln euro. Komisja prowadzi również śledztwa dotyczące interpretacji podatkowych wydanych przez Luksemburg na rzecz McDonalda i Engie (poprzednio GDF Suez), oraz systemu podatkowego dla przedsiębiorstw wielonarodowych w Wielkiej Brytanii.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz