DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 
OKNA i DRZWI

Co kraj to obyczaj - Rynek okien w Europie - 2003

InterConnection Consulting Group

Autor: Aneta Naroznik
Źródło: InterConnection Consulting Group
Data: 2004-02-04


Co kraj to obyczaj
Europejski rynek okien należy do najbardziej złożonych i wydawałoby się nieprzejrzystych sektorow przemyslowych.

Rys. 2Rys. 2Fot. InterConnection

W Europie nie ma dwóch identycznych rynków okien. Rozbieżności uwidaczniają się nie tylko pod względem rozwoju poszczególnych regionow, lecz leżą u samych podstaw. Okno w Polsce nie jest tym samym, co okno w Portugalii lub w Niemczech. Powodem rozbieżności są różnice klimatyczne, architektoniczne i oczywiście obyczajowe. Niejednorodne jest podejście klienta do produktu oraz status okna w hierarchii wydatków gospodarstw domowych w poszczególnych krajach. Duża dywergencja widoczna jest w zakresie materiałów okna: zróżnicowane są preferencje klientów oraz technologia wytwarzania materiału i jego struktura: hiszpańskie okno metalowe nie przypomina ani techniką ani ceną metalowego okna z Niemiec.

W poszczególnych krajach odmienna jest standardowa wielkość jednostki okiennej- podczas gdy w Polsce niekwestionowanym standardem jest okno 034, niemiecka jednostka okienna to 1,69m?. Niejednolita jest także funkcja skrzydła: są rynki zdominowane przez okna uchylno-rozwierne do wewnątrz, lecz i takie na których królują okna przesuwne lub otwierane na zewnątrz. Rynki różnią się poza tym koncentracją producentów oraz strukturą w zakresie segmentów budowlanych i segmentów klientów.

InterConnection - wiedeńska firma przeprowadzająca badania rynku, podjęła się przed kilkoma laty dogłębnej analizy rynku europy, mając na celu wprowadzenie pewnej przejrzystości i porównywalności. Dla zwiększonej analogii rynki podzielono na te same sektory budownictwa (nowe budownictwo i renowację) i na segmenty klientów (segment mieszkaniowy i nie-mieszkaniowy) oraz przyjęto standardową jednostkę okienna, zgodną z obowiązującą normą Międzynarodowego Zrzeszenia Producentów Stolarki Eurowindoor. Przy użyciu standaryzowanych metod analizowano wolumen ilościowy i wartościowy oraz tendencje panujące na rynkach. Dziś, po kilu latach badan, możemy zaprezentować ten wielowymiarowy rynek w przejrzysty i zrozumiały sposób.

Od 1997 roku europejski rynek okien odznaczał się wysoka stabilnością. W 2002 roku sprzedano ogółem 100,7 milionów jednostek okiennych, co oznacza spadek na poziomie -1,3 % w porównaniu do roku 2001. W bieżącym roku sprzedaż okien na rynku europejskim nieznacznie wzrośnie do 101,0 mln. jednostek. Na najbliższe lata spodziewana jest znaczna poprawa. Już w przyszłym roku ilość zwiększy się o odczuwalne 3,7%.

W roku 2002 najwyższym przyrostem cieszył się rynek Półwyspu Iberyjskiego. W okresie przeprowadzania analizy (1997-2002) liczba sprzedanych jednostek okiennych powiększyła się o zawrotne 42,9%, podwyższając w ten sposób udział w ogólnym rynku europejskim do 13% i zajmując tym samym trzecią pozycję na rynku Europejskim.

W ostatnich latach mocno ekspandował również rynek krajów byłego Związku Radzieckiego. W zeszłym roku sprzedano tam o 25% więcej okien niż w roku 1997, co w przeliczeniu na udziały wyniosło 8,1%. Rynek naszych wschodnich sąsiadów będzie się cieszył znakomitym rozwojem i ogromna chłonnością również w najbliższych latach. Do 2004 roku oczekuje się najwyższego na skalę europejską wzrostu, który wyniesie 42%, co w przeliczeniu na jednostki oznacza przyrost o ponad 3 miliony jednostek- zapotrzebowanie, którego obecnie działające na tych rynkach firmy nie zdołają pokryć przy ich aktualnych nakładach.

Kraje Europy środkowo Wschodniej odnotowały w 2002 roku wzrost o 7,3%, dostarczywszy w sumie na rynek zbytu 8,1 mln. jednostek okiennych. Także na najbliższe lata spodziewany jest wzrost, tym prężniejszy, im lepsza będzie sytuacja na największym rynku tego regionu- w Polsce.

Do grupy rynków z dużym potencjałem należą poza tym kraje bałkańskie, gdzie w najbliższych dwóch latach sprzedaż zwiększy sie o prawie 17%, oraz rynek regionu morza egejskiego, na którym klienci będą czekać na ponad milion nowych okien.

Wśród krajów Europy Zachodniej najlepszą koniunkturą cieszył się rynek Wielkiej Brytanii i Irlandii, którego wzrost wyniósł w danym okresie statystycznym 16,3%. Mimo takich przyrostów nie odnotowano tak znacznego wzrostu importu stolarki okiennej. Powodem tego nie była z pewnością niechęć klienta dla obcych produktów, lecz raczej nieprzygotowanie zagranicznych producentów do sprzedaży na rynku, gdzie nie tylko ruch uliczny jest na opak, ale i okna otwierają się nie do wewnątrz, lecz na zewnątrz. Boom w tym regionie należy jednak do przeszłości. W ciągu najbliższych lat wzrost nie osiągnie mianowicie więcej niż 2% rocznie.

Wśród analizowanych rynków stolarki, najgorszy rozwój odnotował rynek niemiecki. Podczas gdy jeszcze przed sześcioma laty sprzedawało się tam 27,7% europejskich okien, w 2002 liczba ta spadla do 13,8%. Do roku 2004 pojemność rynku niemieckiego obniży się do 11,1% ogólnoeuropejskiego zbytu i tym samym definitywnie pożegna się z pozycją lidera i dołączy do grupy rynków średniej wielkości.

Niemcy, mimo spadku w ostatnich latach, stanowiły doskonały rynek zbytu dla okien z Europy Wschodniej. W 2002 roku az 51,7% ogólnej ilości okien importowanych pochodziło ze wschodu. Największym atutem okien wschodnich na zmęczonym presją cenową rynku niemieckim była i pozostanie konkurencyjna cena,nadal znacznie niższa niż w Unii Europejskiej. Klienci "zza Odry" płacą mianowicie za jednostkę okienna z drewna lub PCV o ponad 30% mniej. Przeciętne okno z materiałów kombinowynch jest natomiast o 20% tańsze. Należy tu jednak zwrócić uwagę, że także i w tym zakresie różnice między poszczególnymi rynkami są znaczne. Podczas gdy w większości krajów okno z PCV pozycjonuje się jako produkt stosunkowo tani, na Półwyspie Iberyjskim stanowi on artykuł luksusowy o najwyższej cenie wśród oferowanych okien.

W zakresie materiałów ram największą popularnością na skalę europejską cieszą się od kilku lat okna z PCV, które obecnie obejmują około 46,6 % całego rynku. Wzrostowi tego rynku sprzyja nie tylko korzystna cena tych okien na większości rynków europejskich oraz wzrost segmentów, w których cieszą się one największym powodzeniem, ale także wyżej wspomniane, pozytywne tendencje rozwojowe na rynku francuskim, rynkach Europy Wschodniej, a przede wszytkim na Wyspach Brytyjskich, które stanowią rynek zbytu dla ponad 33,2% okien PVC sprzedawanych rocznie w Europie Zachodniej. Na drugim miejscu w Europie plasują się od niedawna okna metalowe wraz z udziałem ilościowym na poziomie 25,4% rynku. Okna drewniane pożegnały się w 2000 roku definitywnie z drugim miejscem na rynku. Spadek tego segmentu był w głównej mierze rezultatem ostrej redukcji na rynku niemieckim, na którym nadal sprzedaje się prawie 1/4 wszystkich drewnianych okien w Unii Europejskiej. Najmniejszy udział (4,1%) przypadł oknom drewniano-aluminiowym.

Obecne tendencje na rynkach europejskich nie zapowiadają większych zmian w proporcjach materiałów. W najbliższych dwóch latach PVC umocni jeszcze bardziej swoją pozycję i osiągnie w 2004 roku 48,1%. Okna metalowe utrzymają się na tej samej pozycji, nie zwiększając w sumie swojego udziału. W zakresie okien drewnianych redukcja ilościowa wyniesie -2,1%. Okna z materiałów łączonych wprawdzie zwiększą udział o ponad 6%, ale jeszcze długo nie zagrożą pozycji okien drewnianych.

Poza tradycyjnymi materiałami do produkcji okien coraz większym zainteresowaniem cieszą się alternatywne tworzywa na bazie drewna, czyli drewno ekstrudowane (extruded wood) oraz zmodyfikowane drewno lite (modified solid wood), łączące wszelkie atuty drewna oraz PVC w jednym. InterConnection przeprowadziła 2003 roku badania wśród producentów i sprzedawców na rynku okien krajów Unii Europejskiej, pytając o zainteresowanie alternatywnymi materiałami. W zakresie drewna ekstrudowanego, 94% ankietowanych deklarowało duże lub bardo duże zainteresowanie produktem. Pytając, jaka będzie przyszłość tych materiałów, zdaniem prawie 70% respondentów modyfikowane drewno lite mogłoby się stać potencjalnym konkurentem dla okien PCV.

Proporcje udziałów materiałów na poszczególnych rynkach krajowych nie korespondują zawsze z ogólnym trendem europejskim. Podczas gdy na północy Europy dominują zdecydowanie okna drewniane i drewniano-aluminiowe, pochłaniając w sumie ponad 90% rynku, w południowej części Europy (w Hiszpanii, w Portugalii i południowych Włoszech) króluje aluminium. Na Wyspach Brytyjskich oraz w Europie środkowej liderem są natomiast okna z tworzyw sztucznych.

Obserwując Europę pod aspektem segmentów rynku, najsilniejszy wzrost odnotowuje segment renowacji. W 2002 sprzedano na europejskim rynku okien około 55,6% jednostek na potrzeby remontów. W tej dziedzinie najwyższą kwotę odnotował rynek brytyjski i włoski. Najniższą natomiast rynek Półwyspu Iberyjskiego oraz Słowacji, Węgrów i Słowenii. W Polsce, podobnie jak na większości rynków Unii Europejskiej, siłą napędową rynku okien był dotychczas i pozostanie jeszcze długo segment renowacji, co idzie w parze z nadal dosyć niskim wskaźnikiem nastroju w branży budowlanej.

Rynek okien jest bardzo złożoną branżą. W swojej kompleksowości kryje jednak nie tylko pułapki, ale i ogromy potencjał. Sekretem powodzenia na europejskim rynku okien jest w pierwszym rzędzie aktualna informacja, ponieważ dla każdego produktu i każdego producenta istnieje kraj, region lub segment, posiadający potencjały sprzedaży.

Aneta Naroznik

Magister nauk spolecznych i lingwistyki stosowanej Uniwersytetu Wiedeńskiego. Od 5 lat badacz europejskiego i azjatyckiego rynku budowlanego w firmie InterConnection Consulting Group. Prace naukowe w zakresie badań rynku oraz psychologii ekonomicznej. Liczne publikacje w europejskiej prasie fachowej, wykłady na międzynarodowych sympozjach stolarki budowlanej, liczne projekty w zakresie badania rynku okien, drzwi oraz domów prefabrykowanych.

Kontakt w jezyku polskim: aneta@interconnectionconsulting.com; 0043-1-5854623-0

Co kraj to obyczaj - Rynek okien w Europie - 2003 (Zdjęcia: 5)

Rys. 2Rys. 3Rys. 4Rys. 1Aneta Naroznik

 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz