DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
TARCICA.PL - internetowy sklep drzewny
 
PRAWO

Firmy fałszujące opinie w internecie mogą zostać surowo ukarane

Newseria

Autor: oprac.red
Źródło: Newseria
Data: 2017-07-20


Coraz więcej konsumentów przed zakupem danego produktu szuka o nim opinii w internecie. Tymczasem znaczna część wpisów, które można znaleźć w sieci, jest fałszywa. Astroturf marketing, czyli kupowanie pochlebnych opinii, albo czarny PR - oczernianie konkurencji to coraz większy problem także w Polsce.

Joanna Affre, adwokat i wspólnik zarządzający w kancelarii Affre i WspólnicyJoanna Affre, adwokat i wspólnik zarządzający w kancelarii Affre i WspólnicyFot. Newseria

Polskie prawo pozwala na karanie tych, którzy płacą za pozytywne komentarze lub sami podszywają się pod konsumentów dodając pozytywne opinie na temat swojej firmy lub negatywne na temat konkurencji. Kara może sięgnąć nawet 10 proc. obrotu z roku poprzedzającego rok wydania decyzji.

–Astroturfing, czyli kupowanie pochlebnych opinii, jest zjawiskiem coraz częściej spotykanym na polskim rynku. W internecie roi się od ofert różnych przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób świadczyć swoje usługi. Takie działanie może być kwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Wynika to wprost z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Affre, adwokat i wspólnik zarządzający w kancelarii Affre i Wspólnicy.

Astroturfing, czyli z angielskiego położenie sztucznej trawy, polega na prowadzeniu kampanii, które udają opinie zwykłych konsumentów. Coraz więcej firm i agencji, także w Polsce, oferuje przedsiębiorcom, którzy wprowadzają na rynek produkt lub chcą poprawić jego postrzeganie, stworzenie pozytywnego klimatu wokół produktu czy usługi. Według części badaczy problem jest duży i nawet kilkadziesiąt procent wszystkich opinii w sieci to fałszywki.

Czarny PR to świadome i zaplanowane działania informacyjne na szkodę innego podmiotu. Jedną z technik takich działań jest przedstawianie fałszywych opinii na temat konkurencji lub jej produktów poprzez insynuacje, pomówienia, półprawdy lub całkiem nieprawdziwe twierdzenia. Do walki z pomówieniami na temat firmy można m.in. wykorzystać drogę sądową. Przestępstwo pomówienia (art. 212. Kodeksu karnego) to stwierdzenie nieprawdy na temat innej osoby, grupy czy organizacji w sposób, które może poniżyć ją w oczach odbiorcy lub narazić na stratę zaufania. Za pomawianie w internecie grozi grzywna, ograniczenie wolności lub jej pozbawienie do roku.

–Podawanie się za konsumenta, gdy się nim nie jest, i wpisywanie komentarzy pod produktami lub usługami, rozpowszechnianie w ten sposób przez przedsiębiorców komentarzy pochlebnych na swój temat lub niepochlebnych o konkurencji zawsze powoduje wprowadzenie konsumentów w błąd. Uzyskują oni nieprawdziwe informacji, tworzy się dla nich pozory autentyczności danego zjawiska. To działanie może być kwalifikowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Wówczas do gry może wkroczyć prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – wyjaśnia Joanna Affre.

Prezes UOKiK na mocy przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ma prawo, by z takim działaniem walczyć. Na kary narażone są zarówno agencje, które oferują takie działania, jak i przedsiębiorcy, którzy je kupują.

–Jeżeli prezes urzędu uzna, że tego typu zachowania stanowią naruszenie przepisów, może wszcząć postępowanie i nałożyć na przedsiębiorców, którzy podejmują takie działania, kary do 10 proc. obrotu z roku poprzedzającego rok wydania decyzji. Mogą to być również działania miękkie, czyli zwrócenie się do przedsiębiorców z prośbą o zaprzestanie takich działań i w ten sposób zakończyć postępowanie – wymienia adwokat.

W wielu sytuacjach firmy są jednak bezkarne, przede wszystkim ze względu na trudność udowodnienia im takiego czynu. Pomocna może się okazać instytucja tajemniczego klienta, często wykorzystywana np. na Zachodzie. W Stanach Zjednoczonych w jednej ze spraw prokurator podszył się pod przedsiębiorcę, który chce kupić pozytywne komentarze, uzyskał oferty, a wraz z nimi także materiał dowodowy.

–Prezes UOKiK również mógłby wykorzystać instytucję tajemniczego klienta, aby zebrać materiał dowodowy w tego typu postępowaniu. Miałby też bardzo dużo pracy, przeglądając polskie strony internetowe – podkreśla Joanna Affre. –Z pewnością działania podejmowane przez nieuczciwych przedsiębiorców w bardzo istotny sposób deformują decyzje podejmowane przez konsumentów o zakupie produktów lub usług.

Tym bardziej, że coraz więcej klientów zanim kupi dany produkt lub skorzysta z usług danej firmy, najpierw zapoznaje się z opiniami na ich temat, które zamieszczają internauci.

Portal Drewno.pl walczy z fałszywymi opiniami
Problem fałszywych opinii dotyczy praktycznie wszystkich dziedzin, spotykamy się z nim również w portalu Drewno.pl. M.in. z tego powodu kilka lat temu wprowadziliśmy wymóg rejestracji użytkowników, którzy wypowiadają się na na naszym Forum lub komentują artykuły. Staramy się w miarę możliwości obserwować wypowiedzi naszych użytkowników i usuwać opinie, które naszym zdaniem są ewidentnym fałszerstwem np. pozytywne opinie na temat swoich produktów dodawane przez firmy, tworzone jako wypowiedzi ich użytkowników. Blokujemy również wpisy na temat konkurencji, które dodawane są jako opinie niezadowolonych klientów.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz