DREWNO.PL - Portal branży drzewnej - ogłoszenia
Przewodnik dla stolarzy - Jan Heurich
 
DESIGN

Drewniana instalacja „The Invisible Store of Happiness” powstanie na Clerkenweel Design Week

Autor: oprac. red
Źródło: AHEC
Data: 2015-03-23


Trzymetrowej wysokości rzeźba z miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej, która opierać się będzie na potężnej ramie wykonanej z drewna giętego przy użyciu pary to instalacja, którą obejrzeć można będzie w maju podczas festiwalu Clerkenwell Design Week.

The Invisible Store of HappinessThe Invisible Store of HappinessFot. Jon Cardwell

Instalacja „The Invisible Store of Happiness” ma być przykładem kreatywnego wykorzystania drewna oraz rzemieślniczego kunsztu. Pracuje nad nią dwoje utalentowanych brytyjskich artystów - Sebastian Cox, projektant mebli oraz Laura Ellen Bacon, rzeźbiarka, którzy łączą swoją pomysłowość i umiejętności, aby stworzyć wyjątkową formę z amerykańskiego drewna liściastego.

Zleceniodawcą projektu jest Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Jak wyjaśnia David Venables, dyrektor europejskiego oddziału tej organizacji: „Prezentowanie potencjału amerykańskiego drewna liściastego jest najważniejszym elementem naszej działalności. Wspierając instalacje projektowane przez młodych, zdolnych designerów z myślą o takich wydarzeniach jak Clerkenwell Design Week, możemy zaprezentować możliwości tego surowca oraz udowadniamy, że projektanci z powodzeniem mogą z niego tworzyć niezwykłe przedmioty wyróżniające się doskonałym wzornictwem i kunsztem wykonania”

The Invisible Store of HappinessThe Invisible Store of HappinessFot. Jon Cardwell

Finalna forma instalacji to intrygująca plątanina wijących się w przestrzeni drewnianych listewek zamkniętych w granicach zewnętrznej ramy. 

Instalację będzie można podziwiać w dniach 19-21 maja 2015 roku w bramie zabytkowego Muzeum Zakonu św. Jana w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell podczas 6. edycji festiwalu Clerkenwell Design Week - jednej z najpopularniejszych imprez w kalendarzu designu. Organizowany po raz szósty festiwal jest tłumnie odwiedzany przez brytyjskich i międzynarodowych designerów. W ubiegłym roku w imprezie wzięło udział ponad 32 tys. architektów i projektantów oraz 250 marek. W ciągu ostatnich dwudziestu lat unikalne domy w londyńskiej dzielnicy Clerkenwell zostały zaadoptowane na studia i pracownie przez architektów, projektantów i artystów. Dzięki firmom, które ulokowały tutaj swoje siedziby, dzielnica ta stała się brytyjskim inkubatorem innowacji i kreatywności.

 

Laura Ellen Bacon i Sebastian CoxLaura Ellen Bacon i Sebastian CoxFot. Jon Cardwell

 

Twórcze zmagania

Autorem instalacji jest Sebastian Cox, jeden z najlepszych brytyjskich projektantów mebli z drewna. Cox uznanie zdobył jako artysta, który wykorzystuje dawną technikę krótkiej rotacji drzew. Pozyskuje surowiec z systematycznie wycinanych drzew, co przyczynia się do tworzenia zdrowych i zróżnicowanych gatunkowo lasów. Charakterystyczną cechą jego projektów jest prosta forma, funkcjonalność, powściągliwość, lekkość i trwałość. Prace Sebastiana Coxa wyróżnia także osobisty stosunek do procesu tworzenia, co widać w łączeniach i solidność konstrukcji. Wszystkie projekty wykonuje ręcznie, w większości we własnym warsztacie.

Sebastian CoxSebastian CoxFot. Jon Cardwell

Do pracy nad projektem Cox zaprosił obdarzoną artystyczną wrażliwością Laurę Ellen Bacon, która tworzy wspaniałe rzeźby z drewna wierzby. Jej prace można podziwiać m.in. w Chatsworth, w londyńskim centrum Somerset House oraz New Art Centre w Roche Court. Laura Bacon tworzy także projekty zdobiące wnętrza prywatnych mieszkań i galerii. Wiele z nich można było zobaczyć w Sainsbury Centre w Norwich (2011), galerii Jerwood Space w Londynie (2010) oraz londyńskiej The Saatchi Gallery podczas wystawy „Collect” (2013).

Laura Ellen Bacon i Sebastian CoxLaura Ellen Bacon i Sebastian CoxFot. Jon Cardwell

Projektanci mają odmienne podejście do roli materiału i procesu jego wyboru, co podczas współpracy obudziło między nimi ożywioną dyskusję na temat różnic między wzornictwem i rzeźbą.

-Laura jest rzeźbiarką, a więc wybór materiału jest dla niej kwestią wtórną. Ja z kolei najpierw wybieram materiał, a dopiero później zastanawiam się nad formą - przyznaje Sebastian Cox. 

-Granice między rzeźbą i meblem są płynne. Pracuję nad takimi formami, jakie mogę wykonać własnymi rękami. Daje mi to radość. Razem z Sebastianem próbowaliśmy wykorzystać amerykańskie drewno liściaste, zachowując jego naturalną, czystą formę. Chcieliśmy podkreślić właściwości drewna oraz możliwości pracy naszych rąk - mówi Laura Ellen Bacon. 

The Invisible Store of HappinessThe Invisible Store of HappinessFot. Jon Cardwell

 Kunszt pracy nad wyjątkową instalacją 

Z drewna miękkiego klonu i wiśni amerykańskiej młodzi twórcy przygotowali stelaż o eliptycznym kształcie, który jest przykładem znajomości stolarstwa i doskonałego rzemiosła. Następnie z drewna giętego na parze uformowali olbrzymi łuk - większość jego elementów została połączona ręcznie za pomocą czopów osadzonych we wpustach, bez użycia kleju. Elementy solidnej ramy pocięli na paski przy pomocy urządzeń do obróbki drewna, a następnie moczyli w Tamizie nieopodal warsztatu Sebastiana w Woolwich, aby nadać im plastyczną giętkość. 

W trosce o środowisko

Od kilku lat AHEC inwestuje w prace nad opartym na analizie Oceny Cyklu Życia (LCA) profilowaniem środowiskowym realizowanych projektów, które prowadzi niezależna firma PE International. Takiej ocenie zostanie także poddana instalacja „The Invisible Store of Happiness”.

-Jesteśmy w stanie stworzyć szczegółowe, naukowe profile wszystkich realizowanych przez nas projektów. Dzięki tym danym designerzy, przedstawiciele branży i użytkownicy końcowi wiedzą jaki jest wpływ projektów z drewna na środowisko. Jestem przekonany, że już w niedalekiej przyszłości wszystkie produkty będą obowiązkowo poddawane ocenie środowiskowej - mówi David Venables.

Miękki klon amerykańskiMiękki klon amerykańskiFot. AHEC

 Miękki klon amerykański

Wygląd miękkiego klonu amerykańskiego jest bardzo zbliżony do twardego klonu amerykańskiego, ale ze względu na większy obszar występowania jest on bardziej zróżnicowany kolorystycznie. Drewno bielu jest jasne, a drewno twardzieli ma kolor od jasno do ciemnoczerwonobrązowego. Miękki klon amerykański ma zazwyczaj prosty układ włókien. Ten gatunek drewna jest często używany do produkcji mebli, boazerii oraz stolarki wewnętrznej. Jego drewno łatwo poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej.

 

Wiśnia amerykańskaWiśnia amerykańskaFot. AHEC

 Wiśnia amerykańska

Wiśnia amerykańska to wysokiej klasy drewno z jasnokremową bielą oraz wyrazistą czerwonobrązową twardzielą, która ciemnieje w wyniku starzenia się drzewa. Drewno to charakteryzuje się drobnym, jednolitym usłojeniem o prostych włóknach oraz gładką strukturą. Gatunek ten zdobył popularność ze względu na subtelny rysunek słojów i ciepłą kolorystykę. Wiśnia amerykańska ma szeroką gamę zastosowań w produktach, takich jak stolarka architektoniczna, meble, szafki kuchenne, podłogi oraz instrumenty muzyczne. Jest to drewno o średniej gęstości i dobrze poddaje się gięciu po obróbce hydrotermicznej. Posiada średnią wytrzymałość i odporność na obciążenia dynamiczne.


 
Komentarze Komentarze do artykułuSkomentuj Dodaj komentarz

Brak komentarzy. Twój komentarz może być pierwszy.

Powrót

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


 
 
facebook
newsletter

Zapisz się na bezpłatny

Wiadomości z portalu na e-mail

Zapisz